به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب : ۴۷۹۵۵۱

تلاش تازه برای برقراری آتش‌بس در غزه

تلاش تازه برای برقراری آتش‌بس در غزه
گروه بین الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تصمیم گرفته است یک تیم مذاکره‌کننده را برای بحث درباره توافقی با حماس برای آزادی گروگان‌ها اعزام کند.
این یک روز بعد از آن است که حماس به طرح آتش‌بس غزه که اواخر ماه مه مطرح شده بود پاسخ داد. آخرین گفتگوهای غیرمستقیم دو طرف همان ماه در قاهره انجام شد.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، که ابتدا این طرح را معرفی کرد از این تحول استقبال کرده است.جزئیات پاسخ حماس علنی نشده است، اما یک مقام فلسطینی  گفت که این گروه درخواست یک آتش‌بس کامل در آغاز توافق را کنار گذاشته است.
یک مقام ارشد آمریکایی گفت که حماس قبول کرده است موضع خود را «به شکل کاملا قابل توجهی اصلاح کند.»این مقام گفت «ما بر سر یک بن بست مهم به گشایشی دست پیدا کرده‌ایم» اما تاکید کرد که «معنی‌اش این نیست که ظرف چند روز توافقی به دست خواهد آمد.»
این مقام گفت که بایدن و نتانیاهو  تلفنی صحبت کردند که بر مساله گروگان‌ها و مذاکرات آتش‌بس تمرکز داشت.رهبری سیاسی حماس روز چهارشنبه گفت که با میانجیگران مصری و قطری تماس گرفته تا نظر خود را درباره رسیدن به توافق با آنها در میان بگذارد.
حماس تا پیش از این درخواست پایان جنگ و عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از غزه را مطرح می‌کرد. اسرائیل می‌گوید فقط وقفه‌های موقتی در نبرد تا زمان حذف حماس را می‌پذیرد.
زمانی که  بایدن در روز ۳۱ مه این طرح را تشریح کرد، گفت که بر یک پیشنهاد دولت اسرائیل با جزئیات بیشتر استوار است و شامل سه مرحله می‌شود.
مرحله اول شامل یک «آتش‌بس کامل» برای مدت شش هفته، خروج نیروهای اسرائیل از نواحی پرجمعیت غزه، و مبادله برخی از گروگان‌ها - از جمله زنان، سالخوردگان، بیماران و زخمی‌ها - در ازای آزادی زندانیان فلسطینی در اسرائیل می‌شود.
مرحله دوم شامل آزادی کلیه باقی گروگان‌ها و «پایان دائمی خصومت‌ها» می‌شود. در مرحله سوم عملیات بازسازی عمده غزه و بازگرداندن بقایای گروگان‌هایی که جان باخته‌اند شروع می‌شود.
دولت اسرائیل بعد از تماس تلفنی رهبران آمریکا و اسرائیل در بیانیه‌ای نوشت: «نخست وزیر نتانیاهو رئیس جمهور بایدن را در جریان تصمیم خود برای اعزام هیاتی برای ادامه مذاکرات درباره گروگان‌ها قرار داد و بر اصولی که اسرائیل به آنها متعهد است تاکید کرد، به خصوص تعهد برای پایان جنگ فقط بعد از آنکه اهدافش برآورده شده باشد.»
 نتانیاهو اهداف خود را بازگشت کلیه گروگان‌های باقی مانده، نابودی توانایی‌های نظامی و حکمرانی حماس و اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست اعلام کرده است.
کاخ سفید گفت که  بایدن «از تصمیم نخست وزیر برای دادن مجوز اعزام مذکره‌کنندگان و گفتگو با میانجیگران از آمریکا، قطر و مصر در تلاش برای جوش دادن یک توافق استقبال می‌کند.»
یک منبع آگاه در تیم مذاکره کننده اسرائیل به رویترز گفت که پاسخ حماس شامل «یک گشایش خیلی قابل توجه» است و «توافقی با شانس جدی برای اجرا» وجود دارد.
پیشتر یک مقام ارشد فلسطینی گفت که حماس درخواست آتش‌بس کامل را کنار گذاشته است.
به گفته این مقام شرط تازه حماس به عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از نواری از خشکی در طول مرز جنوبی غزه با مصر به نام «کریدور فیلادلفی» و عقب‌نشینی از گذرگاه رفح با مصر مربوط می‌شود.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها