به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۱۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۴۸۲۹۲۳

جلوگیری از خالی شدن شارژ گوشی با چند ترفند ساده

گروه کسب و کار: یکی از دغدغه‌های اصلی کاربرهای گوشی‌های اندروید و iOS، خالی شدن شارژ باتری گوشی است که در چند سال اخیر، به دلیل باریک کاهش ضخامت گوشی‌ها و استفاده از پردازنده‌های قدرتمند، میزان مصرف انر‌ژی گوشی‌های افزایش پیدا کرد و بسیاری از کاربرها به دنبال راهکارهایی در جهت جلوگیری از خالی شدن شارژ گوشی هستند.
جلوگیری از خالی شدن شارژ گوشی با چند ترفند ساده
در این مطلب قصد داریم، بهترین ترفندها برای جلوگیری از خالی شدن شارژ گوشی به شما معرفی کنیم که تا حدودی به مصرف انرژی کمک می‌کنند.

استفاده از حالت ذخیره نیرو (Power Saving)
در تمامی گوشی‌های اندرویدی و iOS، گزینه‌ای به نام حالت ذخیره نیرو یا Power Save Mood وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید ساعت‌های طولانی از گوشی خود استفاده کنید. با فعال کردن این گزینه، گوشی از منابع کمتر سخت‌افزاری، رم و GPU استفاده می‌کند و از طرفی، طول عمر باتری را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. این گزینه در گوشی‌های اندرویدی در بخش تنظیمات باتری یا نوار اعلان‌ها وجود دارد و در گوشی‌های iOS هم از طریق Control Center می‌توان فعال کرد. اگر به دنبال خرید گوشی هستید، مطمئن شوید که این ویژگی را دارد.

غیرفعال کردن همگام‌ساز اتوماتیک مخاطبین
بسیاری از برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، واتس اپ، فیس بوک و جیمیل، هنگام اتصال به وای فای به صورت خودکار، اطلاعات مخاطبین گوشی را با سرور برنامه متصل می‌کنند که همین امر باعث می‌شود، مصرف شارژ باتری افزایش پیدا کند. در صورتی که تمایلی به همگام‌سازی مخاطبین ندارید، می‌توانید گزینه sync را در نوار اعلان‌ها خاموش کنید.

غیرفعال کردن ویبره گوشی
شاید باورش برایتان سخت باشد؛ اما ویبره گوشی، یکی از عوامل مصرف شارژ باتری است که در بخش‌های مختلف مانند دریافت پیام، برقراری تماس و تایپ کردن فعال می‌شود. پیشنهاد غیرفعال کردن ویبره گوشی به صورت کلی است که می‌تواند تا حدود زیادی به بهینه‌سازی مصرف باتری کمک کند.

غیرفعال کردن سرویس‌های اتصال
در تمامی گوشی‌های اندروید و iOS، قابلیت‌های اتصال مانند بلوتوث، اینترنت همراه، وای فای و NFC وجود دارند که خاموش بودن آن‌ها به کاهش مصرف باتری کمک می‌کند. این موارد را همیشه در بخش نوار اعلان‌ها چک کنید و برای بهینه‌سازی باتری آن‌ها را خاموش کنید. علاوه بر این، هنگام خرید گوشی جدید، بهتر است به ویژگی‌های اتصالات و میزان مصرف انرژی آن‌ها توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

غیرفعال کردن سرویس‌های اتصال

غیرفعال‌ کردن سرویس مکان‌‌یابی
یکی از غیرضروری‌ترین گزینه‌هایی که همیشه می‌تواند در گوشی‌ همراه روشن باشد، سرویس مکان‌یابی یا GPS است. این گزینه در مواقع ضروری یا هنگام رانندگی کاربرد دارد و پیشنهاد می‌کنیم که در اکثر مواقع خاموش باشد. چرا که در صورت روشن بودن، برنامه‌هایی مانند گوگل مپ و توییتر، به صورت دائمی از آن استفاده می‌کنند و مصرف شارژ گوشی را فزایش می‌دهند.

فعال کردن حالت تاریک (Drak Mode)
حالت تاریک، علاوه بر اینکه باعث زیبایی فضای گوشی می‌شود، از مصرف شارژ باتری به صورت قابل توجهی جلوگیری می‌کند. در حال حاضر، بسیاری از گوشی‌های هوشمند از نمایشگرهای OLED استفاده می‌کنند که هنگام نمایش تصاویر سفید، هر پیکسل به صورت جداگانه روشن می‌شود و برای روشن نگه داشتن پیکسل‌ها، نیاز به انرژی بیشتری دارد. در صورت فعال کردن حالت تاریک، پیکسل‌ها خاموش یا کم نور می‌شوند که این موضوع تاثیر بسزایی در مصرف انرژی دارد.

فعال کردن حالت تاریک (Drak Mode)

غیرفعال کردن حالت نمایشگر همیشه روشن
بسیاری از گوشی‌های اندرویدی جدید و ایفون‌ها به حالت نمایشگر همیشه روشن یا AOD مجهز شده‌اند که در صورت قفل شدن صفحه گوشی، ساعت و اعلان‌ها روی نمایشگر دیده می‌شوند. این قابلیت با اینکه نرخ نوسازی نمایشگر را به کمتر از ۱۰ می‌رساند، اما در طولانی مدت باعث افزایش مصرف شار‌ژ باتری می‌شود که برای افزایش طول عمر باتری، غیرفعال کردن آن خالی از لطف نیست.

غیرفعال کردن دستیار صوتی
گوشی‌های اندرویدی از قابلیت دستیار صوتی مانند Siri بهره می‌برند که با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده، این دستیار کاربرد زیادی ندارد و بسیاری از کاربرها از آن استفاده نمی‌کند. اگر شما از آن دسته کاربرهایی هستید که علاقه‌ای به دستیار صوتی ندارید، پیشنهاد غیرفعال کردن آن است که به صرفه‌جویی باتری کمک می‌کند.

محدود کردن اپلیکیشن‌های پرمصرف
یکی از بهترین روش‌های کاهش مصرف شارژ گوشی، محدود کردن برخی از برنامه‌های پرمصرف در پس‌زمینه است. برنامه‌هایی مانند اسنپ‌چت، اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، نسبت به سایر برنامه‌ها مصرف انرژی بیشتری دارند و برای محدود کردن این اپلیکیشن‌ها مراحل زیر را طی کنید:
•    ابتدا روی اپلیکیشن مد نظر انگشت خود را نگه دارید و روی گزینه App Info کلیک کنید.
•    وارد قسمت باتری شوید و روی گزینه Background restriction ضربه بزنید.
•    در این قسمت گزینه Restric را انتخاب کنید.

غیرفعال کردن انیمیشن‌ها
انیمیشن‌ها یکی از المان‌های جذاب در گوشی‌های هوشمند هستند که باعث زیبایی فضای کاربری دستگاه و رابط کاربری می‌شوند. از طرفی انیمیشن‌ها به صورت غیرمستقیم روی مصرف شارژ باتری تاثیر می‌گذارند و پیشنهاد می‌شود که میزان استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانید. برای غیرفعالسازی انیمیشن‌ها مراحل زیر را بروید:
•    ابتدا وارد منو Developer Option شوید.
•    گزینه‌های Window Animation Scale، Transition Animation Scale و Animator Duration Scale را غیرفعال یا روی حالت 0.5X قرار دهید.

استفاده از حالت تنظیم نور خودکار
یکی از پرمصرف‌ترین اجزا هر گوشی، بخش نمایشگر آن است که اکثر فضای گوشی را در اختیار دارد. نور گوشی اصلی‌ترین دلیل افزایش مصرف باتری است که در محیط‌های مختلف می‌توان آن را تنظیم کرد. اکنون بسیاری از گوشی‌های هوشمند به قابلیت Adaptive Brightness مجهز شده‌اند که امکان تنظیم نور خودکار را برای شما فراهم می‌کند. برای استفاده از این قابلیت وارد بخش Display در تنظیمات شوید و گزینه Adaptive Brightness را فعال کنید.

جمع‌بندی
در این مطلب ۱۱ روش کاهش مصرف شارژ باتری را به شما معرفی کردیم که در گوشی‌های اندرویدی و iOS کاربرد دارند. روش فوق براساس تست‌های انجام شده در نظر گرفته شده‌اند که با رعایت هر کدام، می‌توان نتیجه مصرف انرژی گوشی را مشاهده کرد. در آخر، مصرف شارژ باتری بستگی به نوع کاربری شما دارد و در صورت استفاده سنگین از گوشی مانند اجرای گیم یا ادیت، روش‌های فوق تاثیر چندانی در مصرف شارژ ندارند؛ چرا که در این وارد، پردازنده و GPU وارد عمل می‌شوند که علاوه بر افزایش دمای دستگاه، مصرف شارژ باتری را چند برابر می‌کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها