به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۱۲:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۴۸۲۹۶۲

وضعیت تیم ترامپ پس از کناره گیری بایدن

وضعیت تیم ترامپ پس از کناره گیری بایدن
گروه بین الملل:  در غروب سه شنبه ۵ مارس اندکی پیش از آن که "دونالد ترامپ" عملا انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان را پایان دهد و به رقیب اصلی بایدن در رقابت انتخاباتی تبدیل شود خبرنگار آتلانتیک از مدیران کارزار ریاست جمهوری ترامپ پرسیده بود بیش از بایدن از چه چیزی می‌ترسند. آنان اجماع نظر داشتند که ترس کم تری از شخص بایدن دارند و نگرانی بیش تری از نهاد و تشکیلات اصلی حزب دموکرات دارند. آنان اشاره می‌کردند حزب دموکرات به مثابه ماشینی است که به خوبی سازماندهی شده و از بودجه خوبی برخوردار بوده است.   آنان توضیح می‌دادند که حزب دموکرات معمولا در رقابت انتخاباتی از برتری ساختاری و تشکیلاتی برخوردار بوده، اما از نظرشان چیزی مانع پیشرفت آن حزب در این عرصه بود: بایدن.
به گزارش فرارو به نقل از آتلانتیک، آنان انتظار داشتند که روایت کارزار دموکرات‌ها از ابتدا این گونه باشد که ترامپ در جریان انتقال مسالمت آمیز قدرت پس از انتخابات ۲۰۲۰ میلادی خرابکاری کرده بود و باعث تحریک طرفداران اش به حمله علیه ساختمان کنگره امریکا شد و پس از آن با پیگرد‌های کیفری متعددی مواجه شد و احتمال زندانی شدن اش افزایش یافت. این امر باعث می‌شد تا کارزار انتخاباتی بیش از مهارت به بازی بقا تبدیل شود و هر نامزد باید رای دهندگان را متقاعد می‌کرد که کم‌تر از رقیب اش فاقد صلاحیت است.
در چنین شرایطی ترامپ شروع به پیش روی کرد. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند او به طور خاصی توانسته در میان رای دهندگان سیاه پوست و لاتین تبار با اقبال مواجه شود و دلیل این اقبال عمومی نه به خاطر کاری بوده که او به خوبی انجام داده بلکه به دلیل بی تفاوتی و سرخوردگی رخ داده در پایگاه رای دهندگان دموکرات بود. در فصل بهار اعداد و ارقام حکایت از یک داستان ساده داشت: بایدن برنده انتخابات نمی‌شد. دموکرات‌ها فقط می‌توانستند بدون هرگونه اعمال قدرتی نظاره گر شرایط باشند، زیرا بایدن فرصت تغییر روایت و سپردن سکان امور به فردی جوان‌تر در حزب دموکرات را از آنان دریغ کرده بود.
در آن زمان جمهوری خواهان گفته بودند فکر نمی‌کنند بایدن مزیت زیادی داشته باشد، اما معتقد بودند که برخلاف شخص بایدن تشکیلات حزب دموکرات از قابلیت‌هایی برخوردار است.
به نظر می‌رسد حق با آنان بود. جمهوری خواهان حق داشتند نگران باشند. کناره گیری بایدن از رقابت انتخاباتی دقیقا ساعاتی پس از آن که معاونان ارشدش اصرار داشتند او در کارزار انتخاباتی باقی خواهد ماند نماد نقطه اوج یک کارزار فشار قابل توجه بود که پس از عملکرد فاجعه بار او در مناظره در تاریخ ۲۷ ژوئن آغاز شد و هدف آن وادار کردن بایدن به حرکت به سوی بازنشستگی از عرصه سیاست بود. اکنون برای جمهوری خواهان وضعیت به دوره چهار ماه گیج کننده‌ای تغییر پیدا می‌کند. اگر پیش‌تر کارزار ترامپ به دلیل ضعف‌های بایدن دچار خودبزرگ بینی شده بود و صرفا ترس کناره گیری بایدن را داشت آن ترس اکنون محقق شده است.
جمهوری خواهان پس از کناره گیری بایدن از رقابت مبهوت شدند. این خبر ناگهانی بود و انان فکرش را نمی‌کردند. جمهوری خواهانی که اخیرا با خبرنگار اتلانتیک صحبت کردند از کناره گیری بایدن از رقابت شگفت زده شده اند. مقام‌های حزب جمهوری خواه فکر می‌کردند رقابت به اتمام رسیده و ترامپ دست بالا را دارد. اکنون آنان که کارزارشان را برای شکست دادن بایدن تدارک دیده بودند با یک رقیب جدید و ناشناخته مواجه شده اند. ترامپ خود نوشته است:"اکنون باید همه چیز را از نو شروع کنیم".
چنین وضعیتی نشان می‌دهد جمهوری خواهان نگرانی موجهی در مورد ظرفیت بالقوه رهبران دموکرات داشتند ظرفیتی که توانست بایدن را متقاعد به کناره گیری از رقابت به نفع نامزد جوان‌تر حزب سازد. با این وجود، متحدان ترامپ بیش از هر چیز بر این باور بودند که منیت سرسخت تبار ایرلندی بایدن به او اجازه نمی‌دهد از مبارزه با مردی که از او متنفر است عقب نشینی کند.
به گفته منابع مطلع پیش از اعلام کناره گیری بایدن از رقابت، سخنرانان جمهوری خواه در کنگره با کارزار ترامپ تماس گرفته بودند و به رایزنی در این باره پرداختند که آیا در نطق‌های شان حمله لفظی علیه هریس را پوشش دهند یا خیر مسئولان کارزار به آنان گفته بودند فعلا تمرکزشان بر روی حمله به بایدن باشد.
کناره گیری بایدن از رقابت انتخاباتی باعث شد جمهوری خواهانی که تا یک هفته پیش از آن به گسترش نقشه انتخاباتی خود می‌بالیدند و درصدد تسخیر مینه سوتا، ویرجینیا و سایر مناطقی بودند که پیش‌تر به طور سنتی پایگاه رای دموکرات‌ها بود از احتمال پیوستن "جاش شاپیرو" فرماندار پنسیلوانیا یا "مارک کلی" سناتور آریزونا به دموکرات‌ها و شریک شدن آنان با هریس نگران شدند.
البته با توجه به نوسانات زیاد کارزار انتخاباتی اخیر همان گونه که ترامپ اخیرا از یک سوء قصد نافرجام جان سالم برد هیچ تضمینی وجود ندارد که هریس جایگزین نهایی بایدن در رقابت انتخاباتی باشد.
یکی از مقام‌های کارزار ترامپ می‌گوید:"کامالا هریس برای مردم کشور ما حتی بدتر از بایدن خواهد بود". جمهوری خواهان به افزایش تاریخی نرخ تورم در دوره بایدن، میلیون‌ها مهاجر غیر قانونی عبور کرده از مرز‌ها و هرج و مرج ژئوپولیتیکی از شرق اروپا تا خاورمیانه به عنوان شواهدی مبنی بر آن که کلیت حزب دموکرات به ضرر مردم امریکا عمل کرده اشاره می‌کنند.
در کشوری که به طور مساوی تقسیم شده و به شدت قطبی شده است بایدن موقعیت خود را در میان پایگاه حزب اش و هم چنین رای دهندگان مستقل از دست داد، زیرا به نظر می‌رسید برای چهار سال دیگر در جایگاه رئیس جمهور بسیار پیر و ناتوان خواهد بود. هریس هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد.
او با ۵۹ سال سن دو دهه از ترامپ کوچک‌تر است و مشکلی برای حضور در کارزار انتخاباتی و صحنه مناظره نخواهد داشت. او هم چنین یک دادستان سابق است که در هر صورت به سخت گیری در برابر جرم و جنایت معروف می‌باشد. متحدان ترامپ گفته اند قصد دارند اتهاماتی مبنی بر این که هریس در زمانی که دادستان کل کالیفرنیا بوده مردان جوان رنگین پوست را بیش از اندازه زندانی کرده مطرح کنند تا وجهه او حتی در میان جناح چپ حزب دموکرات نیز خدشه دار شود.
با این وجود، کارزار ترامپ متوجه خواهد شد که جانشینی هریس به جای بایدن به مثابه زمین لرزه‌ای شدید در حزب دموکرات است و بر روی جمع آوری کمک مالی برای کارزار انتخاباتی، کار داوطلبانه و شور و شوق اعضای حزب برای فعالیت تاثیر می‌گذارد. کارزار ترامپ، اما فعلا اصرار دارد که هیچ چیزی تغییر نکرده است.
اعضای آن کارزار می‌گویند با توجه به موانعی که ترامپ قبلا بر آن فائق آمده از پیگرد‌های کیفری و محکومیت در دادگاه گرفته تا سوء قصدی که نزدیک بود باعث مرگ اش شود یک نامزد جدید برای دموکرات‌ها فقط یک گزارش دیگر از جهنم ۲۰۲۴ برای آنان خواهد بود.
با این وجود، طرفداران ترامپ می‌دانند که جانشینی هریس بیش از این‌ها است. آنان می‌دانند از همان لحظه‌ای که با ترامپ شریک شدند همه آن چه برای کارزار او در نظر داشتند از تبلیغات تا پیام رسانی، پست‌های فضای مجازی، تعامل دیجیتال، مانور‌های رسانه‌های اجتماعی همگی برای شکست دادن بایدن طراحی شده بودند.
مقام‌های کارزار ترامپ می‌گویند کارزار ترامپ قصد دارد هر روز را صرف حمله به رقیب او کند. تیم رسانه‌ای ترامپ می‌خواهد سرعت و محتوای هر چرخه خبری را شکل دهد و دموکرات‌ها را وادار به واکنش نشان دادن کند و اطمینان کسب نماید که نبرد‌ها در ایالت‌های کلیدی به نفع جمهوری خواهان تمام می‌شود. این استراتژی پیش‌تر به قدری خوب کار کرد که بایدن را پیش از نشست حزب اش ویران کرد.
اکنون کارزار ترامپ می‌خواهد همان رویه را اگر هریس نامزد نهایی حزب دموکرات شود در قبال او ادامه داده و وی را نیز نابود کند. با این وجود، برای کارزار ترامپ که شنبه به رختخواب رفت و باور داشت که آن کارزار شرایط انتخابات را هر روز تا ۵ نوامبر تعیین می‌کند یکشنبه حس ناآشنایی از ناتوانی به همراه داشت. برای اولین بار پس از مدت‌ها ترامپ روایت ۲۰۲۴ را در کنترل خود ندارد.
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها