به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۱ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۴۸۴۳۴۳

10 تا از جدی ترین بیماری های مزمن در سالمندان

گروه سلامت: آیا می‌دانستید که طبق آمار و آزمایشات مختلف، بیش از 95 درصد از سالمندان بالای 60 سال حداقل به یک بیماری مزمن مبتلا شدند، در حالی که تقریبا 80 درصد از آن‌ها با دو یا چند بیماری مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند. مراقبان یا خانواده سالمند برای بهبود بخشیدن کیفیت عزیزان مسن خود باید این مریضی‌های مزمن را بشناسند تا از ایجاد این عارضه‌ها یا تشدید آن‌ها جلوگیری کنند.
10 تا از جدی ترین بیماری های مزمن در سالمندان
در ادامه 10 تا از بیماری‌های شایع و مزمن که سالمندان به آن‌ها مبتلا می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم. 

10 - بیماری آلزایمر و زوال عقل (دامانس)
نزدیک به 12 درصد سالمندان به بیماری آلزایمر یا نوعی از زوال عقلی دچار می‌شوند. این بیماری طی گذشت زمان تشدید می‌شود و باعث عوارض مختلفی مانند از دست دادن حافظه، مشکل در تفکر، حرکت و انجام فعالیت‌های مختلف روزانه می‌شود. 
بزرگترین عوامل خطر این بیماری مزمن سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک است که اغلب را نمی‌توانید کنترل کنید. اما برخی آزمایشات نشان دادند که داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند از شروع یا تشدید این بیماری جلوگیری کند. 
برخی از اقدامات پیشگیری این بیماری شامل موارد زیر است:

•    ورزش. فعال بودن برای مغز سالمند بسیار حیاتی است. ورزش متداول خطر ایجاد دمانس یا آلزایمر را حدود 28 درصد کاهش می‌دهد. ورزش برای سالمندان آلزایمری هم مهم است، روند تشدید دمانس در سالمندان ورزشکار 45 درصد آهسته‌تر کند.
•    خواب. مغز سالم به خواب کافی و چرخه خواب و بیداری ثابت نیاز دارد. سالمندان باید هر روز حداقل 7 ساعت خواب عمیق در شب داشته باشند. برای داشتن 7 ساعت خواب عمیق سالمندان باید حداقل 8 ساعت بخوابند. آزمایشات نشان داده‌اند که بهترین برنامه خوابی برای سالمند 10 شب تا 6 صبح است.
•    رژیم غذایی سالم. الگوهای تغذیه سالم به سیستم شناختی و عملکرد مغزی سالمند کمک می‌کند. با اینکه آزمایشات بیشتری برای ثابت کردن ارتباط بین رژیم و آلزایمر نیاز است، پزشکان پیشنهاد می‌کنند که چربی، قند و گوشت قرمز را رژیم غذایی سالمند کاهش دهید و به او بیشتر میوه، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی دهید.
در بیشتر مواقع، برای نگهداری و مراقبت از سالمند باید از فردی حرفه‌ای که سابقه مراقبت از سالمندان آلزایمری را دارد استفاده کنید. خدمات پرستار سالمند آسانیسم قابلیت اعزام نیرویی حرفه‌ای را دارد تا از عزیزان در این شرایط نگهداری کند.

9 - افسردگی
شاید برای شما عجیب باشد ولی افسردگی در سالمندان به یک پاندمی خاموش تبدیل شده. حدود 16 درصد از افراد مسن افسرده هستند. خوشبختانه این عارضه قابل درمان است. برای درمان افسردگی سالمند خود او را به روانشناس ببرید یا برای سالمند خود جلسات مشاوره حضوری یا آنلاین بگیرید.
می‌دانیم که خیلی وقت‌ها راضی کردن والدین یا بزرگسالان خانواده برای رفتن به مشاوره و روانشناس سخت است ولی تلاش کنید با رعایت احترام و مهربانانه آن‌ها را متقاعد کنید. افسردگی درمان نشده باعث ناراحتی مزمن، غم مداوم، بدبینی و شکاکی، ناامیدی، خستگی، مشکل در تصمیم گیری، تغییر در اشتها، کاهش علاقه به فعالیت‌ها و حتی خودکشی سالمند ختم شود.

برای کاهش افسردگی، درمان و جلوگیری از آن می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
•    استرس سالمند را کنترل کنید. برای کاهش و کنترل استرس سالمند با او صحبت کنید و به سالمند در انجام برخی کارها کمک کنید. با سالمند به طور منظم مدیتیشن انجام دهید. رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند استرس سالمند را کاهش دهد. از مصرف بیش از حد الکل، کافئین شیرین کننده و غذاهای فرآوری شده جلوگیری کنید.
•    ورزش. ورزش تعدادی فواید جسمی و روانی دارد، از جمله بهبود خلق و خوی سالمند را از طریق ترشح اندورفین و سایر مواد شیمیایی مغزی بهبود می‌دهد. همچنین ورزش اعتماد به نفس سالمند را بهتر و تعاملات اجتماعی او را بیشتر می‌کند. بهترین نوع ورزش برای سالمندان ورزش‌های گروهی است. پس اگر می‌توانید از سالن‌ها و کلاس‌های ورزشی گروهی استفاده کنید.
•    به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید. اگر هر کدام از علائم افسردگی سالمند را تجربه کردید، با پزشک او صحبت کنید و در مورد روش‌های درمانی آن بپرسید. پزشک معمولا داروهای ضد افسردگی یا روان درمانی که برای سالمند مناسب‌تر است را تجویز می‌کند. در صورت شدت بیماری، بهتر است به متخصص مانند روانشناس بروید.
اگر سالمند پریشانی شدید دارد، اولین کاری که باید انجام دهید، صحبت کردن با سالمند است. به هیچ عنوان سالمند افسرده را تنها نگذارید. اگر کارمند هستید یا نمی‌توانید به درستی از او نگهداری کنید، خدماتی مانند همدم سالمند وجود دارد تا هم صحبت سالمند شما شوند، در مراجعه به دکتر همراهش باشد و حال او را بهتر کنند.

8 - نارسایی قلبی
حدود 5 درصد از افراد مسن برای بیماری نارسایی قلبی در حال درمان هستند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که قلب توانایی ارسال خون و اکسیژن به تمام بدن سالمند را نداشته باشد. برای درمان نارسایی قلبی باید به دکتر مراجعه کنید تا داروهای مناسب تجویز کند و نحوه زندگی سالم برای سالمند را به شما شرح دهد. در صورت تشدید نارسایی قلبی دکتر ممکن است جراحی به سالمند پیشنهاد دهد.
با گذشت زمان ممکن است قلب بزرگ شود، توده عضلانی بیشتر ایجاد کند یا سریع‌تر پمپاژ انجام دهد تا بتواند به تمام بدن اکسیژن کافی برساند، که باعث می‌شود سالمند احساس خستگی، سرگیجه، حالت تهوع کند یا بی اشتها شود.

اقداماتی که می‌توانید برای پیشگیری یا کاهش علائم نارسایی قلب سالمند انجام دهید را در ادامه معرفی کردیم:
•    پیروی از توصیه پزشک. اگر سالمند به نارسایی قلبی دچار شده باید به دکتر مراجعه کنید و تمام توصیه‌های او را انجام دهید. این کار می‌تواند از تشدید علائم نارسایی قلبی سالمند جلوگیری کند.
•    تغییر سبک زندگی. احتمالا تا الان متوجه شدید که چقدر داشتن سبک زندگی سالم برای سالمندان حیاتی است. ورزش، تغذیه سالم، ترک سیگار و مشروبات الکلی، کاهش وزن و مدیریت فشار خون برای جلوگیری از نارسایی قلبی سالمند حیاتی است.
•    منظم از سالمند فشار خون بگیرید. برای جلوگیری از نارسایی قلبی فشار خون سالمند را مرتبا چک کنید و سعی کنید آن را در محدوده نرمال نگه دارید. فشار خون نرمال برای سالمندان  134/84 در بانوان بالای 60 سال و 135/88 در آقایان مسن است.
برای جلوگیری از نارسایی قلبی یک برنامه غذایی سالم تهیه کنید. در صورتی که سالمند توانایی تهیه غذا خودش را ندارد و شما هم نمی‌توانید برای او غذا تهیه کنید می‌توانید پرستار سالمند بگیرید تا ایشان برای سالمند شما یک برنامه غذایی سالم ایجاد و برای او آشپزی کند.

7 - بیماری مزمن کلیه (CKD)
تقریباً 25 درصد از افراد مسن بیماری مزمن کلیوی (CKD) یا کاهش عملکرد کلیه گرفتند. افرادی که با CKD سر و کار دارند، در خطر ابتلا به بیماری قلبی یا نارسایی کلیه نیز هستند. 

برای جلوگیری از بیماری مزمن کلیه اقدامات زیر را انجام دهید:
•    بدانید چه چیزی به کلیه سالمند آسیب می رساند. دیابت و فشار خون بالا بزرگترین عوامل خطر برای آسیب کلیه هستند، بنابراین اتخاذ اقداماتی برای پیشگیری از این بیماری ها بهترین استراتژی شماست.
•    سعی کنید سالمند سیگار را ترک کند. سیگار کشیدن باعث فشار خون بالا در سالمند می‌شود. روش‌های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
•    تشخیص زودهنگام و درمان. به طور منظم سالمند را به پزشک ببرید، آزمایشات مداوم بگیرید و از تمام توصیه‌های دکتر پیروی کنید.
برای مراقبت از بیمار مبتلا به بیماری های کلیوی می‌توانید از خدمات پرستاری در منزل آسانیسم استفاده کنید تا در تمام مواقع از عزیزان شما نگهداری شود و داروهای او به موقع و با برنامه ارائه شود.

6 - دیابت
27 درصد از افراد مسن بالای شصت سالگی به دیابت مبتلا هستند. دیابت در سالمندان بسیار خطرناک است چون بدن سالمند به انسولین تولید شده مقاوم شده یا غدد سالمند قابلیت تولید انسولین کافی را ندارد. انسولین چیزی است که بدن شما برای دریافت انرژی از غذا استفاده و آن را در سلول های شما توزیع می‌کند.

برای جلوگیری از دیابت باید برنامه‌های مراقبتی زیر را انجام دهید:
•    سبک زندگی سالم. داشتن یک رژیم غذایی سالم، نظارت بر مصرف کربوهیدرات و کالری، صحبت با پزشک به جلوگیری از دیابت سالمند کمک می‌کند. همچنین، پنج بار در هفته به مدت 30 دقیقه با سالمند ورزش کنید تا سطح گلوکز خون را کنترل کنید و وزن سالمند را کاهش دهید. در صورت تشخیص بیماری پیش دیابت، باید سالمند 5 تا 7 درصد از وزن خود را کم کند.
•    مدام آزمایش بگیرید. برای جلوگیری از دیابت باید مراقب سالمند باشید تا قند او از حد لب مرز بالاتر نرود. به همین دلیل باید حواستان به میزان قند سالمندان باشد و سعی کنید هر ماه از او آزمایش قند خون بگیرید.
برای اینکه مطمئن شوید از سالمند شما به صورت مرتب آزمایش گرفته می‌شود می‌توانید از خدمات آسانیسم استفاده کنید تا پرستار در زمان مشخص شده قند خون والدین شما را بگیرد.

5 - بیماری عروق کرونر قلب
بیماری عروق کرونر یک بیماری جدی و خطرناک بوده که ناشی از تجمع پلاک  و باریک شدن عروقی که به قلب ختم می‌شوند است. شریان‌های باریک در خطر مسدود شدن هستند که در ادامه ممکن است باعث سکته قلبی در سالمند شود. دیگر عوارض بیماری عروق کرونر قلب شامل لخته شدن خون، آنژین و نارسایی قلب است.
برای کاهش خطرات بیماری عروق کرونر قلبی در عزیزان سالمند مراحل زیر را بکار ببرید:
•    سالمند باید از چربی های اشباع و ترانس پرهیز و مصرف شکر و نمک را محدود کند.
•    هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابد.
•    سطح استرس را کنترل کنید.
•    تمرینات هوازی که تپش قلب را بالا می‌برد انجام دهد.
•    سیگار را ترک کند.
•    با پزشک خود در مورد عوامل خطر اصلی از جمله کلسترول بالا و فشار خون بالا صحبت کند.
برای کنترل سلامت کلی بدن سالمند ورزش و فیزیوتراپی را جدی بگیرید. اگر نیاز است، همراه سالمند ورزش کنید تا عزیزتان تنها ورزش نکند. اگر سالمند را می‌توانید بیرون ببرید یا خودش به تنهایی می‌تواند بیرون برود می‌توانید سالمند در باشگاه‌های ورزشی گروهی شرکت کند.

4 - آرتریت



3 از هر 10 سالمند بیماری آرتریت دارد. این بیماری باعث التهاب مفاصل سالمند، درد و سفتی مفصل می‌شود. شایع‌ترین مکان آرتریت زانوی سالمند است. زنان بیشتر از مردان به انواع مختلف آرتریت، از جمله آرتریت روماتوئید، مبتلا می‌شوند. آرتریت قابلیت حرکت و انجام امور منزل سالمند را میگیرد و بسیار دردناک است. به همین دلیل سالمندان مبتلا به آرتریت به بیماری‌های روحی مانند افسردگی نیز دچار می‌شوند. برخی از انواع آرتریت مانند استئوآرتریت (آرتروز) تخریبی است و با گذشت زمان بدتر می‌شود.

با اقدامات زیر می‌توانید از پیشرفت آرتریت در سالمند جلوگیری کنید:
•    اقدامات برای بهبود عملکرد و کاهش درد. تلاش کنید سالمند را تشویق کنید تا حداقل پنج بار در هفته، هر بار به مدت 30 دقیقه ورزش کند. سعی کنید ترکیبی از حرکات ایروبیک، تقویتی و کششی را به سالمند آموزش دهید.
•    کاهش وزن – کاهش یک کیلو می‌تواند فشاری را که روی زانوهای سالمند وارد می‌شود را به اندازه 4 کیلو کاهش دهد.
•    سالمند را حمایت کنید. اطمینان حاصل کنید که پشت، پاها و بازوهای سالمند همیشه حمایت می‌شود. برای جلوگیری از افتادن و آسیب دیدگی بیشتر او، عصا بگیرید.
آرتریت درمان قطعی ندارد، ولی می‌توانید با ایجاد یک سبک زندگی سالم، از تشدید آن جلوگیری کنید و درد سالمندان را کاهش دهید. حتما سالمند را به ورزش ترغیب کنید و در صورت امکان او را به فیزیوتراپی و دکتر تغذیه ببرید. از درمان‌های متفرقه و ناامن مانند تزریق پی آر پی، اوزون درمانی و مصرف مکمل‌های دارویی خودداری کنید، هیچکدام از این درمان‌ها تایید علمی نشده‌اند و عوارض آن‌ها هنوز شناخته نشده است.

3 - چاقی
شاید عجیب باشد ولی چاقی نیز یک بیماری مزمن حساب می‌شود. آمار چاقی در سالمندان هر ساله در حال رشد است. چاقی نه تنها که خودش بیماری مزمن است بلکه باعث بیش از 200 بیماری مزمن دیگر نیز می‌شود. چندین شورای بهداشتی و پزشکی مختلف در دنیا هستند که تلاش می‌کنند چاقی را نیز به یک بیماری که نیازمند درمان پزشکی است تبدیل کنند. این کار می‌تواند باعث شود که درمان‌های چاقی نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. 

چاقی خیلی برای سالمند خطرناک است. نکاتی برای مقابله با چاقی عبارتند است از:
•    یافتن متخصص تغذیه تا به صورت علمی یک برنامه غذایی به سالمند بدهد.
•    ورزش و فیزیوتراپی برای کاهش وزن.
•    خوابیدن به اندازه (شبی 7 تا 8 ساعت).
چاقی سالمندان را جدی بگیرید! این عارضه منشا 90 درصد بیماری‌های مزمن و خطرناک در سالمندان است. اگر نمی‌دانید چطور والدین خود را راضی به کاهش وزن کنید، به مشاور مراجعه کنید. این افراد می‌تواند به شما کمک کنند تا بتوانید سالمند را به لاغر کردن تشویق کنید.

2 - کلسترول بالا
امروزه نصف افراد مسن کلسترول بالا دارند. سالمندانی که کلسترول بالا دارند در خون خود چربی بیش از حد دارند که در صورت درمان نشدن آن این چربی ها در رگ انباشته شده، باعث مسدود شدن رگ و منجر به بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی می‌شود. 

برای درمان کلسترول خون بالا و کاهش خطرات ناشی از باید:
•    سبک زندگی سالمند سالم شود. برای درمان یا جلوگیری از چربی خون، سالمند سیگار را ترک کند و الکل مصرف نکند. 5 روز در هفته فعالیت‌های ورزشی انجام دهد. وزن سالمند مدیریت شود. از چربی‌های ترانس در رژیم سالمند خودداری شود.
برای انجام تمام اقداماتی سلامتی به دکتر مراجعه کنید تا روش صحیح و سالم آن برای سالمند مشخص شود.

1 - فشار خون بالا‌
تقریبا دو سوم از تمام سالمندان فشار خون بالا دارند. این عارضه بسیار شایع است که منجر به بالا رفتن فشار پمپاژ قلب و مقاومت عروق در برابر جریان خون است. با گذشت زمان فشار خون بالا منجر به نارسایی قلب، سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی و نارسایی دیگر سیستم‌های بدن می‌شود.
برای پیشگیری از عوارض فشار خون بالا و کاهش آن باید:
•    وزن سالمند را کاهش دهید
•    سطح استرس سالمند را تنظیم کنید
•    مصرف غذاهای نمکی و چرب او را محدود کنید
•    مطمئن شوید سالمند ورزش انجام می‌دهد. این ورزش ترکیبی از فعالیت‌های هوازی و تقویت عضلات باشد.

استفاده از مراکز معتبر پرستاری برای مراقبت از سالمندان
همانطور که خواندید بیماری‌ها و عارضه‌های مختلفی در کمین سالمندان است و مراقبت از آن‌ها یک فرآیند مستمر و روزانه است. در دنیای امروزی که همه ما درگیری‌های مختلف شغلی و شخصی داریم، نگهداری از سالمند در منزل بسیار مشکل شده است. شرکت آسانیسم یک شرکت معتبر برای ارائه خدمات پرستاری از کودک و سالمند در تهران است. شرکت بیش از 5 سال سابقه درخشان دارد و با بیش از 2 هزار پرستار، مراقب و بهیار همکاری می‌کند. برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل آسانیسم فقط کافیست به شماره 02191304433 تماس بگیرید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها