به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب : ۴۸۵۱۳۵

خلبانان اوکراینی پرواز با اف-۱۶ را آغاز کردند

خلبانان اوکراینی پرواز با اف-۱۶ را آغاز کردند
گروه بین الملل: ولودیمیر زلنسکی رئيس جمهور اوکراین می‌گوید خلبانان اوکراینی پرواز با اف-۱۶ را برای عملیات در داخل کشور آغاز کرده‌اند و ورود این جنگنده‌های ساخت آمریکا را تایید کرد.
رهبر اوکراین در حالی که با خلبانان نظامی در یک پایگاه هوایی ملاقات می‌کرد این خبر را اعلام کرد. استفاده از این جنگنده‌ها در حالی رسمیت می‌یابد که کی‌یف برای مدت‌ها برای آن تلاش و لابی کرده بود.
زلنسکی همچنین در این خصوص گفت: «جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین هستند. ما این کار را انجام دادیم. من به خلبانان خود افتخار می کنم که بر این جت ها تسلط دارند و استفاده از آنها را برای کشور ما آغاز کرده‌اند.»
پس از ماه‌ها انتظار ورود این جت‌ها نقطه عطفی برای اوکراین به شمار می‌رود، هرچند هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این جت‌ها در دسترس هستند و چه میزان تاثیری در تقویت دفاع هوایی و در میدان نبرد خواهند داشت.روسیه پیشتر پایگاه‌هایی را هدف قرار داده که ممکن است این جنگنده‌ها در آنجا قرار داشته باشند و وعده داده که آنها را ساقط خواهد کرد.
جنگنده‌های اف-۱۶ که توسط شرکت لاکهید مارتین (LMT.N) ساخته شده ، به دلیل قدرت مخرب و در دسترس بودن جهانی برای مدت طولانی در لیست آرزوهای ارتش اوکراین قرار داشتند. این جنگنده‌ها مجهز به یک توپ ۲۰ میلی متری هستند و می‌توانند بمب، راکت و موشک حمل کنند.
زلنسکی همچنین در گفتگو با خبرنگاران تایید کرد که این کشور هنوز خلبانان کافی آموزش دیده برای پرواز با این جت‌ها را ندارد. او در ادامه گفت: «نکته مثبت این است که ما منتظر اف-۱۶های بیشتری هستیم. ضمن اینکه بسیاری از نیروهای ما اکنون در حال آموزش هستند. مهم است که متحدان ما راه‌هایی برای گسترش برنامه‌های آموزشی و فرصت‌هایی برای خلبانان اوکراینی و تیم‌های مهندسی ما بیابند.»اوکراین قبلا به ناوگان فرسوده به جا مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی متکی بوده و در مقابل عموما توسط ناوگان پیشرفته‌تر و بسیار پرتعدادتر روسیه تار و مار می‌شد.
روسیه در این مدت حملات موشکی دوربرد به اهدافی در سراسر اوکراین انجام داده و در عین حال حملات به خط مقدم اوکراین را با هزاران بمب هدایت شونده ادامه داده تا از نیروهای خود که به آرامی در شرق در حال پیشروی هستند حمایت کند.
حالا اما زلنسکی می‌گوید که مرحله‌ای جدید برای توسعه نیروی هوایی مسلح اوکراین آغاز شده است. وی با اشاره به صدها جلسه و دیپلماسی بی امان برای دستیابی به اف-۱۶ افزود: «ما کارهای زیادی برای انتقال نیروهای اوکراینی به سطح استاندارد هوانوردی جدید و غربی انجام دادیم اما اغلب پاسخ «غیرممکن است» می‌شنیدیم. با این حال همچنان به جاه‌طلبی خود ادامه دادیم تا آن‌را ممکن سازیم.»
هنوز مشخص نیست که این جت‌ها به چه موشک‌هایی مجهز شده‌اند. تحلیلگران نظامی می‌گویند برد بلندتر موشک به آنها اجازه می‌دهد تاثیر بیشتری در میدان نبرد داشته باشند.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها