به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۴۸۵۱۷۴

اهمیت تغذیه سالم در پیشگیری از بیماری‌ها

اهمیت تغذیه سالم در پیشگیری از بیماری‌ها
گروه سلامت: غذاهایی که می‌خورید حاوی تمام مواد مغذی هستند که بدن شما از آن‌ها استفاده می‌کند و رژیم غذایی شما تا حد زیادی به سلامت کلی شما کمک می‌کند. در حالی که اکثر افراد می‌دانند که چربی‌های غیراشباع، قند فرآوری شده و نمک منجر به افزایش وزن می‌شوند، آن‌ها همچنین منجر به ایجاد بیماری‌های جدی می‌شوند که می‌توانند کیفیت زندگی شما را کاهش دهند یا حتی آن را کوتاه کنند.

 مصرف غذاهای سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی به پیشگیری از بیماری‌های رایج کمک می‌کند. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر بیماری‌ها، پیشگیری زودهنگام از آن‌هاست. هنگامی که بیماری‌ها تشخیص داده می‌شوند، معمولاً فقط بحث مدیریت بیماری وجود دارد و لزوماً درمانی یا راهی برای معکوس کردن اثرات منفی که قبلاً بدن شما را تحت تأثیر قرار داده است نیست. برای جلوگیری از شایع‌ترین بیماری‌ها، فعالانه سعی کنید تغذیه خود را بهبود بخشید. در این مقاله از بهداشت نیوز قصد داریم به بررسی اهمیت تغذیه سالم در پیشگیری از بیماری‌ها بپردازیم، پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

با تغذیه مناسب می‌توان از کدام بیماری‌های پیشگیری کرد؟
بیماری‌ها و مشکلاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مواردی هستند که می‌توانید با تغذیه سالم از آن‌ها پیشگیری کنید.

بیماری قلبی
سلامت قلب و عروق شما تا حد زیادی با غذاهایی که می‌خورید مرتبط است. غذاهایی که سرشار از چربی اشباع شده و نمک هستند، کلسترول شما را افزایش می‌دهند که منجر به تجمع پلاک در رگ‌ها می‌شود. این پلاک اساسا دیواره رگ‌های شما را می‌پوشاند و عبور خون را دشوارتر می‌کند که به آن بیماری عروق کرونر (CAD) می‌گویند. این منجر به فشار خون بالا و خطر حمله قلبی می‌شود. یکی از راه‌های اصلی کاهش بیماری‌های قلبی، پرهیز از غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده و نمک و همچنین انجام تمرینات قلبی عروقی (تمرین‌هایی که ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند) است. انجام این تمرینات به تقویت قلب شما کمک می‌کند تا بتواند به طور موثر خون را پمپاژ کند.

دیابت
دیابت نوع ۲ زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌ها در برابر انسولین مقاوم می‌شوند. به طوری که سلول‌ها نمی‌توانند قند کافی را پردازش و استفاده کنند و لوزالمعده نمی‌تواند انسولین کافی برای تنظیم سطح قند خون تولید کند. دیابت نوع ۲ معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد قند فرآوری شده ایجاد می‌شود و چاقی و سبک زندگی غیرفعال نیز در ایجاد آن نقش دارند. خوردن غذاهای کم کالری و غذاهایی که چربی و قند کمی دارند بخش مهمی از پیشگیری از دیابت است.

سرطان
اگرچه شیوه‌های زندگی مختلفی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، اما ثابت شده است که خوب غذا خوردن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و زندگی سالم را ارتقا می‌دهد. نشان داده شده است که غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند، از بدن شما در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کنند. این غذاها شامل انواع توت‌ها، گردو، کلم قرمز و ... است.

تغذیه سالم برای سلامتی بهتر
یکی از راه‌های کمک به پیشگیری از این بیماری‌ها، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که چربی اشباع شده، قند فرآوری شده و سایر مواد افزودنی در مقادیر کمی در آن وجود دارد. برای کمک به پیشگیری از بیماری، فرد به انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم (مانند چربی‌هایی که به طور طبیعی در آووکادو، آجیل و ماهی وجود دارد) نیاز دارد. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات بهترین راه برای اطمینان از دریافت کافی از تمام مواد مغذی است، زیرا میوه‌ها و سبزیجات مختلف ویتامین‌ها و فواید سلامتی متفاوتی دارند.

چرا تغذیه سالم در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است؟
تغذیه سالم از چاقی جلوگیری می‌کند.
چاقی یک عامل خطر اصلی برای بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲، پوکی استخوان، سکته مغزی، بیماری قلبی و غیره است. خوردن غذاهای مملو از قند، چربی و کالری می‌تواند وزن به بدن شما اضافه کند، استخوان‌های شما را ضعیف کند. این به طور خودکار شما را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی قرار می‌دهد.

برخی از مواد مغذی بر بخش‌های خاصی از بدن تأثیر می‌گذارند.بدون کلسیم کافی، استخوان‌های شما می‌توانند شکننده و ضعیف شوند. این امر شما را مستعد ابتلا به پوکی استخوان می‌کند. بنابراین، رژیم غذایی سرشار از کلسیم می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. همین امر در مورد چربی‌های اشباع شده و بیماری‌های قلبی عروقی نیز صدق می‌کند. چربی اشباع بیش از حد در رژیم غذایی شما می‌تواند منجر به کلسترول بالا و فشار خون بالا شود که دو عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

تغذیه سالم باعث بهبود خلق و خوی می‌شود.
تغذیه سالم به نوبه خود باعث افزایش فعالیت بدنی می‌شود. اگر خوشحال هستید، به احتمال زیاد فعال هستید. خوردن غذاهای مناسب می‌تواند به شما کمک کند شادتر باشید، بنابراین منجر به دوره‌های بیشتر ورزش سالم می‌شود. از آنجایی که فعالیت بدنی منظم یک ضرورت برای پیشگیری از بیماری است، بنابراین تغذیه سالم به این معادله کمک می‌کند.

تغذیه سالم باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود.
رژیم‌های غذایی سالم باعث افزایش کلسترول «خوب» (لیپوپروتئین با چگالی بالا) و کاهش‌تری گلیسیریدهای ناسالم می‌شود. این به طور مستقیم بر خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، سندرم متابولیک، دیابت و فشار خون بالا تأثیر می‌گذارد و به جریان خون شما کمک می‌کند. هرچه غذاهای سالم بیشتری بخورید، سطح کلسترول «خوب» شما بهتر خواهد بود و به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند.

تعادل مواد مغذی برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن
بدن ما برای انجام فعالیت‌های روزانه به طیف وسیعی از مواد مغذی نیاز دارد. به منظور درک اینکه چه چیزی در غذا وجود دارد که نیازهای ما را برآورده می‌کند، دانشمندان علوم تغذیه مواد مغذی متعددی را شناسایی کرده و نقش خاص آن‌ها را در بدن مورد مطالعه قرار دادند.

این مواد مغذی عبارتند از:
درشت مغذی‌ها: عناصری که انرژی بدن را تامین می‌کنند، شامل کربوهیدرات ها، چربی‌ها و پروتئین هستند. کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها در هر گرم ۴ کیلو کالری (معیار انرژی) و چربی‌ها ۹ کیلو کالری در هر گرم دارند. الکل همچنین ۷ کیلو کالری در هر گرم انرژی می‌دهد، اما عملکردی در بدن ندارد، بنابراین به عنوان یک ماده مغذی در نظر گرفته نمی‌شود.

ریز مغذی‌ها: مواد شیمیایی یا عناصری که به مقدار کم در بدن برای رشد، تکامل، تجدید و عملکرد بدن مورد نیاز هستند. آن‌ها شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین مواد مغذی گیاهی مانند آنتی اکسیدان‌ها هستند.

آب: آب اغلب از معادله کنار گذاشته می‌شود، اما به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می‌شود زیرا بدن نمی‌تواند آب تولید کند. بدن انسان از ۶۰ تا ۷۰ درصد آب تشکیل شده است. فضای بین سلول‌ها را پر می‌کند و بخشی از ساختارهای مولکولی مواد مغذی ضروری را تشکیل می‌دهد. در حالی که ما تمایل داریم آب را به شکل خالص آن در نظر بگیریم، آب در مقادیری در بیشتر غذاها، به ویژه میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. عدم تعادل در مصرف مواد مغذی به عنوان سوء تغذیه (تغذیه ضعیف) نامیده می‌شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که، به استثنای چند مورد (مانند چربی ترانس)، مواد مغذی «خوب» یا «بد» وجود ندارد. ما به همه مواد مغذی در مقادیر مختلف نیاز داریم و آنچه که نیاز داریم در طول زندگی و با تغییر سبک زندگی و وضعیت سلامتی ما تغییر می‌کند.

جمع‌بندی
آنچه برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم مهم است، یادگیری عادات غذایی سالم و درک درستی از تغذیه غذایی است. در حالی که بسیاری از مردم می‌دانند که میوه‌ها و سبزیجات گزینه خوبی هستند و فست فود اینطور نیست، ممکن است متوجه مقادیر بالای نمک، چربی و قند در غذاهایی که به طور منظم مصرف می‌کنند، مانند غذاهای فریز شده، آب میوه‌های حاوی مواد شیرین کننده و موارد دیگر، نباشند. بنابراین، برای رسیدن به وزن ایده‌آل و سلامتی باید به غذاهایی که روزانه مصرف کنید، توجه داشته باشید.
مرجع : دکتر خوبه
برچسب ها: تغذیه سالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها