به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۴۸۵۳۸۲
آوارگی از ترسِ ماندن زیر آوار

چادر نشینی روستاییان نیکشهری در دمای بالای 40 درجه

چادر نشینی روستاییان نیکشهری در دمای بالای 40 درجه
گروه جامعه: در روزهایی که گرمای شدید و سوزان، ادارات را به تعطیلی کشانده و مردم از ترس گرمازدگی بیرون از خانه نمی مانند، اما مردم روستاهای زلزله زده نیکشهر، بویژه روستای آبگاه که کانون اصلی زلزله بوده، در گرمای بالای 40 درجه در چادرهای اسکان موقت و در بیرون از خانه های شان زندگی می کنند.
 
به گزارش ایلنا، بافت خانه های روستایی نیکشهر استحکام کافی ندارد، با هربار لرزیدن، ترک سقف و دیوارهای این منازل بیشتر می شود و بیشتر فرو می ریزند. با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی، احتمال بارندگی در روستاهای زلزله زده نگرانی های مردم چند برابر شده است.

زلزله مردم را بی خانمان کرده 
کدخدایی عضو شورای شهرستان نیکشهر  اظهار داشت: هشتم مرداد ماه جاری، زلزله‌ای در بخش  مرکزی نیکشهر، نیکشهر و بخش بنت رخ داد. بیشترین خسارات در بخش مرکزی و در روستاهای کوچینگ‌ و‌ آبگاه اتفاق افتاد.

«آبگاه» کانون اصلی زلزله 
وی افزود: روستای آبگاه با 2 هزار و 500 نفر جمعیت و 500 خانوار کانون اصلی زلزله بوده و تمام خانه های روستای آبگاه بر اثر زلزله اخیر آسیب دیدند و دچار ترک و یا ریزش کامل شده‌اند.کدخدایی عنوان کرد: پس لرزه‌ها هنوز ادامه دارد و نیروهای هلال احمر در منطقه حضور یافته و بین مردم چادر اسکان اضطراری توزیع کرده‌اند‌. 

چادرنشینی در گرمای 50 درجه 
کدخدایی عنوان کرد: مردم از ترس ریزش سقف و دیوارهای ترک خورده خانه هایشان در چادرهای اسکان اضطراری شب را به روز می رسانند و با وجود گرمای بالای 50 درجه مردم نمی توانند در چادر بمانند و لازم است برآورد درستی از خسارات انجام شود.وی افزود: بعد از زلزله 4/6 ریشتری منطقه‌ی آبگاه از توابع شهرستان نیکشهر، حدود، 20 پس لرزه بزرگ و کوچیک رخ داده است. کدخدایی عنوان کرد: ساعت 3:48 صبح روز 13 مرداد زمین لرزه‌ای نسبتا شدید، مجدد مردم آبگاه را در شوک فرو برد، در روز 13 مرداد فقط در یک ساعت حدود 4 پس لرزه در روستای آبگاه رخ داده که سبب ایجاد رعب و وحشت در بین مردم شد.

خانه‌های آسیب دیده غیرقابل سکونت هستند
وی افزود: در زلزله 8 مرداد ماه هم به تمام منازل روستای آبگاه خسارت وارد شده است. بسیاری از خانه های آسیب دیده غیر قابل سکونت هستند. پس از هر پس لرزه‌ بر ترک و خسارات منازل افزوده شده و شرایط منازل مردم آبگاه عادی نیست. 

وی گفت: رسیدگی دولت پس از زلزله شدید در روستاهای نیکشهر،  در حد توزیع چادر و بررسی ضمنی منطقه خسارت دیده بوده که امیدارم با وجود خسارت های فراوان وارده به مردم و احتمال بارش باران در نیکشهر، به وضعیت مردم زلزله زده رسیدگی شود.

یک فعال اجتماعی ساکن روستای آبگاه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: پس از زلزله اخیر نیکشهر، بالای 30 پس لرزه در روستای آبگاه و روستاهای اطراف رخ داده است. ساعت 7 صبح امروز پس لرزه شدید دیگری روستای آبگاه و اطراف آن را لرزاند و پس از آن دو پس لرزه دیگر هم اتفاق افتاد.علی سابکزهی عنوان کرد: پس از زلزله اخیر، علاوه بر پس لرزه‌ها، صداهای مهیب و عجیب بسیاری از عمق زمین شنیده می شود که سبب ایجاد رعب و وحشت در میان روستاییان شده است‌.

تخریب کامل 15 درصد از خانه های روستای آبگاه 
فرمانده سپاه پاسداران شهرستان نیکشهر پس از بازدید از روستای زلزله زده آبگاه، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: روستای آبگاه و روستای همجوار آن، وانان با مجموع 640 خانوار، درگیر پس لرزه های زلزله 4/6 ریشتری اخیر هستند.

سرهنگ حسین نکوئی عنوان کرد: حدود 15 درصد از خانه های روستاییان تخریب کامل شده و باقی خانه ها بر اثر زلزله و پس لرزه های آن، ترک خورده و یا دیوار و سقف خانه ها ریزش کرده و نیاز به بازسازی دارند و نیاز است مصالح و شرایط ساخت برای مردم فراهم شود.وی افزود: در طی بازدید از روستای آبگاه پس لرزه شدیدی را احساس کردیم و هر کدام از این پس لرزه ها، خرابی های جدیدی ایجاد می کنند.

برای اسکان موقت مردم آنطور که باید اقدام نشده
سرهنگ نکوئی عنوان کرد: برای اسکان اضطراری مردم روستاهای زلزله زده، اقدام درخوری انجام نشده، بالای 400 خانوار، خانه های شان آسیب دیده و از ترس ریزش آوار در خانه های شان نمی مانند و تنها 120 چادر اسکان اضطراری در بین مردم توزیع شده است.

عدم توجه لازم به زلزله زدگان 
وی افزود: اگر همین زلزله در نقطه دیگری از این کشور رخ می داد شاید توجه بیشتری می شد اما متاسفانه، زلزله اخیر نیکشهر و پس لرزه های آن و شرایط فعلی مردم روستاها، به اندازه جدیت مسئله اطلاع رسانی و رسیدگی نشده است.وی افزود: با توجه به گرمای شدید و احتمال بارندگی در منطقه و همچنین وجود پشه و حشرات در روستاها و احتمال بیماری های ناشی از گزش حشرات، نیاز است مسئولان ورود جدی به بحث زلزله در روستاهای نیکشهر داشته باشند و فکری به حال مردم کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها