به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۸۷۸۰۱

احساس یخ‌زدگی مغز چیست؟

احساس یخ‌زدگی مغز چیست؟
گروه علمی: در روزهای گرم تابستان رد کردن نوشیدنی سرد یا انواع بستنی‌ها بسیار سخت است و بیشتر ما به‌محض خوردن ناگهانی این خوردنی‌های سرد، احساس سرما و یخ‌زدگی شدیدی در مغزمان می‌کنیم. اما علت این یخ‌زدگی چیست و روش‌های پیشگیری از آن چگونه است؟

به گزارش خبرآنلاین،بنابه گفته پزشکان،‌ یخ‌زدگی مغز نوعی واکنش بدن برای بقاست که طی آن پس از مصرف ناگهانی نوشیدنی یا خوراکی بسیار سرد، رگ‌های خونی بدن به‌طور خودکار منقبض می‌شوند و بدین‌ترتیب دمای هسته بدن را بدون تغییر حفظ می‌کنند.همچنین تحقیقات نشان داده افراد مبتلا به میگرن در برابر یخ‌زدگی مغز و درد ناشی از آن حساس‌تر هستند که چند دلیل دارد:

۱. رگ‌های خونی واکنش‌پذیر
شدت واکنش‌پذیری رگ‌های خونی افراد مبتلا به میگرن بسیار بالاست و در برابر تحریک‌کننده‌هایی، مانند سرمای ناگهانی نوشیدنی سرد یا بستنی، واکنش شدیدتری نشان می‌دهند.

۲. عصب سه‌قلوی حساس
عصب سه‌قلوی افراد مبتلا به میگرن در برابر علایم درد و همینطور یخ‌زدگی مغز حساس‌تر است و به همین دلیل آنها درد را بیشتر از دیگران حس می‌کنند.

۳. آستانه پایین تحمل درد
افرادی که مبتلا به میگرن هستند، در برابر تحریک‌کننده‌ها آستانه تحمل درد کمی دارند و ممکن است یخ‌زدگی مغز در آنها بیش از دیگران باشد.

احساس متفاوت یخ‌زدگی مغز در افراد
افرادی که سقف دهان‌شان در برابر تغییرات دمایی مقاوم است یا خوراکی‌ و نوشیدنی‌های سرد را به‌آرامی مصرف می‌کنند و سقف دهان‌شان فرصت بیشتری برای سازگاری با تغییر دما دارد، دچار یخ‌زدگی مغز نمی‌شوند.خوشبختانه این نوع یخ‌زدگی مغز به مغزتان صدمه‌ای نمی‌زند و فقط واکنش موقتی به محرکی سرد است. اما اگر به یخ‌زدگی مغز دچار شدید و به‌طور غیرمعمولی طولانی شد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیری از یخ‌زدگی مغز
برای پیشگیری از یخ‌زدگی مغز، بهترین کار تحریک نکردن سقف دهان‌تان با سرمای ناگهانی است و البته اگر سقف دهان‌تان سرد شد، زبان‌تان را به آن فشار دهید تا گرم شود و از یخ‌زدگی مغز بکاهد.
همیشه نوشیدنی‌ و خوراکی‌های سرد را به‌آرامی مصرف کنید تا دچار یخ‌زدگی مغز نشوید.
برچسب ها: سرما گرما مغز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها