به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۰۱:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۳ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۴۸۸۰۲۷

دو مانع بزرگ پیش روی آتش‌بس

دو مانع بزرگ پیش روی آتش‌بس
گروه بین الملل: نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات در پایتخت مصر، به شورای امنیت سازمان ملل گفت: آتش‌بس غزه و توافق‌نامه آزادی گروگان، اکنون پیش روی ماست. به گزارش الجزیره، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در سخنانی در مقابل شورا از حماس خواست تا «پیشنهاد پل زدنی» ارائه‌شده توسط ایالات متحده را بپذیرد که به نظر می‌رسد با پیشنهاد قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد که مورد پذیرش گروه فلسطینی بود، متفاوت است.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، این پیشنهاد ظاهرا با هدف ایجاد پل اختلافات حل‌نشده بین اسرائیل و حماس برای پایان دادن به خشونت‌ها در غزه است؛ جایی که نیروهای اسرائیلی از آغاز تهاجم خود در ماه اکتبر حداقل ۴۰هزار و ۲۵۶فلسطینی را به شهادت رسانده و بیش از ۹۳هزار تن را زخمی و یک بحران انسانی ایجاد کرده‌اند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: «اسرائیل پیشنهاد پل زدن را پذیرفته است. حالا حماس باید همین کار را بکند.» او در ادامه مدعی شد: «ما به‌عنوان اعضای این شورا باید یک صدا صحبت کنیم و باید از اهرم فشار خود برای فشار بر حماس برای پذیرش پیشنهاد پل زدن استفاده کنیم.»
توماس گرینفیلد سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را تکرار کرد که در سفر این هفته به قدس اشغالی گفت اسرائیل پیشنهاد بینابینی را پذیرفته است. این در حالی است که کابینه اسرائیل خود این امر را تایید نکرده است. توماس گرینفیلد پنج‌شنبه در شورای امنیت گفت: خطر حقیقی تشدید تنش در منطقه وجود دارد و باید از هر چه در توان داریم استفاده کنیم تا این آتش‌بس و توافق آزادی گروگان‌ها به نقطه پایان خود برسد.
سفیر آمریکا گفت این یک لحظه تعیین‌کننده در مذاکرات آتش‌بس و برای منطقه است و هر عضو شورا باید به ارسال پیام‌های قوی به سایر بازیگران در منطقه ادامه دهد که از دست زدن به اقداماتی که ما را از نهایی کردن توافق دور کند، خودداری کنند.
خبرگزاری رویترز هم روز جمعه، در یک گزارشی به نقل از ۱۰منبع آگاه از مذاکرات اخیر دوحه نوشت: درخواست اسرائیل برای ادامه استقرار نیروهای اسرائیلی در غزه مانع از دستیابی به توافق است و مواضع گروه حماس درباره زندانیان امنیتی فلسطینی راه حصول توافق را سد کرده است.
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پیش از آغاز مذاکرات احتمالی قاهره اعلام کرده بود که موضع این کشور تاکید بر ادامه کنترل بر محور موسوم به فیلادلفی از سوی اسرائیل است. این منابع آگاه به رویترز گفتند حماس به‌ویژه نگران اصرار اسرائیل برای حفظ نیروی خود در امتداد دالان نتساریم و محور فیلادلفی در غزه است.
دالان نتساریم کریدوری است که ارتش اسرائیل مدعی است این منطقه را پاک‌سازی کرده و مانع از حرکت آزادانه فلسطینیان بین شمال و جنوب غزه است. دالان فیلادلفی نیز بخشی از مرز غزه با مصر در داخل باریکه غزه است که اسرائیل مدعی است حماس در طول ۱۸سال حکومت خود از این دالان تسلیحات و مهمات را وارد غزه کرده است.
پیشنهاد: پل زدن روی اختلافات
دولت جو بایدن در مذاکرات دوحه در روزهای ۲۵ و ۲۶مرداد یک پیشنهاد بینابینی را به امید زدن پل روی شکاف‌های ناشی از اختلاف مواضع اسرائیل و گروه حماس ارائه کرد تا دستیابی به توافق امکان‌پذیر شود. آمریکا، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای را برای شرکت در ادامه مذاکرات راهی قاهره کرده که با میزبانی عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر و با شرکت نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در حال برگزاری است.
رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش داده‌اند که دیوید برنئا، رئیس موساد در صدر تیمی از مقامات امنیتی این رژیم که رونِن بار، رئیس شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل نیز عضو آن است، از روز پنج‌شنبه در قاهره حضور یافته‌اند. حماس شرکت در مذاکرات دوحه را با این انگیزه که پیشنهادهای پیشین پذیرفته شده باید مبنای کار باشد، بایکوت کرد؛ اما معلوم نیست در مذاکرات احتمالی قاهره حضور خواهد داشت یا نه.
برچسب ها: آتش‌بس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها