به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۲۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۹ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۴۸۷۲۶۶
امكان رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه وجود دارد

بلینکن: این آخرین فرصت برای آتش‌بس است

بلینکن: این آخرین فرصت برای آتش‌بس است
گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه را همچنان ممکن می‌داند. این در حالی است که حماس همزمان پیشنهادهای جدید مربوط به توافق را رد کرده و نتانیاهو را مسئول وضعیت کنونی دانسته است.
جو بایدن، بار دیگر تأکید کرد که رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه میان اسرائیل و حماس همچنان امکان‌پذیر است.
او  ضمن اشاره به ادامه داشتن مذاکرات تصریح کرد: «ما از تلاش دست نخواهیم کشید. رسیدن به توافق هممچنان ممکن است.»کامالا هریس، معاون او نیز که در این روزها سخت درگیر مبارزات انتخاباتی است، در حاشیه یکی از کارزارهای خود در ایالت پنسلوانیا گفت: «مذاکرات جریان دارد و آمریکا تسلیم نخواهد شد، بلکه همچنان سخت‌کوشانه سعی خواهد کرد تا این مذاکرات را به پایانی موفقیت‌آمیز برساند.»او افزود: «ما باید با کسب توافق به آتش‌بس برسیم و همچنین آزادی گروگان‌ها را محقق سازیم.»
همزمان با تأکید آمریکا بر ادامه تلاش‌ها،  حماس پیشنهادهای جدید طرح‌شده در آخرین دور مذاکرات را رد کرده و آن‌ها را بیشتر همسو با مطالبات اسرائیل دانسته است.
حماس اعلام کرد، طرحی که اکنون پیشنهاد شده "هماهنگ و همسو با سر باز زدن نتانیاهو از پایان دائمی جنگ و خروج نیروهای اسرائیلی از تمامی نوار غزه است".
آخرین دور گفت‌وگوها در دوحه روز جمعه گذشته  بدون حصول نتیجه‌ای مشخص به پایان رسید. حماس در این مذاکرات حضور نداشت.پس از آن سه کشور میانجی‌گر (آمریکا، مصر و قطر) در بیانیه‌ای اعلام کردند در پیشنهاد تازه‌ای که به حماس ارائه شده، "خلاءهای باقیمانده رفع شده‌اند".
همچنین وزیر خارجه آمریکا که از سوی جو بایدن برای موفقیت مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه به مأموریتی جدید در خاورمیانه اعزام شده،  مذاکرات جاری را «شاید آخرین فرصت» برای بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی توصیف کرد.
او در آغاز دیدار خود با اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، گفت: «مذاکرات جاری شایدآخرین فرصت برای آزادی شهروندان ربوده شده باشد.»
 بلینکن در آغاز این دیدار که در تل‌آویو انجام می‌شود اضافه کرد: این‌ها لحظاتی تعیین‌کننده در گفت‌وگوها برای معامله هستند.
اشاره وزیر خارجه آمریکا به سرنوشت گروگان‌های اسرائیلی است که گروه  حماس در حمله غافلگیرانه خود به خاک اسرائیل در ده ماه و نیم پیش ربود و هنوز ۱۱۵ تن از آن‌ها را در دست خود دارد.

عملیات انتحاری حماس و جهاد اسلامی در تل‌آویو 
گروه  حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت یک «عملیات انتحاری» در بمب‌گذاری ناکام در شهر تل‌آویو را که شامگاه یک‌شنبه رخ داد برعهده گرفتند.
پلیس اسرائیل ، اعلام کرد انفجار بمب در یک منطقه پررفت‌وآمد در تل‌آویو  حمله از نوع «تروریستی» و تلاش یک بمب‌گذار اعزامی برای انفجار در شهر بوده است.پلیس اضافه کرد که فرد بمب‌گذار بر اثر انفجار زودهنگام بمب که ظاهرا ناشی از نقص بمب بوده، کشته و یک مرد رهگذر اسرائیلی زخمی شد.مدیر بیمارستان ایخیلوف در تل‌آویو جراحات این شهروند ۴۳ ساله اسرائیلی را که در این بیمارستان بستری شده، متوسط توصیف کرد.
به گفته پلیس، بسته همراه فرد فلسطینی در صورت انفجار در محلی که برای انفجار در آن راهی شده بود، می‌توانست قدرت تخریبی زیادی داشته باشد.رسانه‌های اسرائیل فیلم دوربین‌های محل‌های کسب و کار در خیابان را نشان دادند که مردی میانسال با کوله‌پشتی بر دوش در حال حرکت است.جسد «بمب‌گذار» بر اثر تکه‌تکه شدن تا چند ساعت بعد قابل شناسایی نبود.
شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، پس از این رویداد به تحقیقات پلیس پیوست. شباک  اعلام کرد بمب‎‌گذار را شناسایی کرده که یک مرد فلسطینی حدودا ۵۰ ساله از اهالی شهر شخم (نابلس) در کرانه باختری است.پلیس و شباک بر هشدارهای امنیتی خود در خصوص افزایش هوشیاری و سطح آماده‌باش افزوده‌اند.
حماس اعلام کرد که این عملیات را با همکاری جهاد اسلامی فلسطین طراحی کرده بود.آخرین بار که یک بمب با بمب‌گذار انتحاری در تل‌آویو منفجر شد، سال ۲۰۰۶ میلادی بود.

 
برچسب ها: آتش‌بس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها