به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۴۶۹۰۱۰
طرفین یکدیگر را عامل بی‌نتیجه ماندن مذاکره معرفی کردند

پایان بی‌نتیجه مذاکرات قاهره بر سر آتش‌بس در غزه

گروه بین‌الملل: نخستین روز مذاکرت میان اسرائیل و حماس بر سر توقف جنگ و آزادی گروگان‌ها که دیروز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) آغاز شد، بی‌نتیجه خاتمه یافت و بنیامین نتانیاهو می‌گوید: اسرائیل با خواسته‌های حماس موافقت نخواهد کرد.
پایان بی‌نتیجه مذاکرات قاهره بر سر آتش‌بس در غزه
خبرگزاری رویترز امروز یک‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، به نقل از چند مقام حماس بار دیگر از پایان بی‌نتیجه مذاکره بر سر آتش‌بس در غزه خبر داد. رویترز در عین حال در گزارش خود از قاهره اضافه کرد که هیئت حماس هم‌چنان در قاهره هستند، به این امید که شاید اسرائیل در موضع خود تغییری دهد.
نخست‌وزیر اسرائیل امروز اظهار داشت: آماده بودیم و هنوز هم آماده‌ایم تا در نبرد برای آزادی آدم ربایان خود، آتش‌بس امضا کنیم، اما حماس همچنان به مواضع افراطی خود پایبند است. تسلیم شدن در برابر خواسته های حماس شکست بزرگی برای کشور ما خواهد بود و ما تا رسیدن به همه اهداف به مبارزه ادامه خواهیم داد.
روزنامه وال‌استریت جورنال روز جمعه از قول منابع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس گزارش داد که دولت اسرائیل به گروه حماس یک هفته فرصت داده تا پیش‌نویس توافق فعلی را بپذیرد، وگرنه حمله نظامی خود به رفح در جنوب غزه را آغاز خواهد کرد.
نخستین روز مذاکرت میان اسرائیل و حماس بر سر توقف جنگ و آزادی گروگان‌ها که روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) آغاز شد، بی‌نتیجه خاتمه یافت. قرار است که این گفت‌وگوها امروز یکشنبه ادامه پیدا کند. در این میان، اسرائیل و حماس طرف مقابل را مسئول بی‌نتیجه ماندن مذاکرات می‌داند. یک مقام بلندپایه دولت اسرائیل پافشاری حماس در مورد برقراری آتش‌بسی دائمی را مانعی بر سر نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوها دانست.
او در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: «حماس تا کنون از خواست خود مبنی بر پایان [کامل] جنگ فاصله نگرفته و به این ترتیب امکان رسیدن به توافق را نقش بر آب کرده است.» این مقام اسرائیلی گزارش‌های منتشر شده در مورد توافق این کشور با پایان جنگ در ازای آزادی گروگان‌های حماس را رد کرد. از سوی دیگر یک مقام حماس تأکید کرد که این سازمان "تحت هیچ شرایط با توافقی موافقت نخواهد کرد که در آن صریحا از پایان جنگ سخن نرفته باشد.» این در حالی است که اسرائیل همچنان با "آتش‌بسی کامل و دائمی" مخالف است. یک عضو حماس افزود، حماس در پی توافق است، اما "نه به هر قیمیتی" و اگر توافقی به دست نیاید، اسرائیل "به طور کامل مسئول" خواهد بود، چرا که همچنان بر انجام حملات زمینی به رفح در جنوب غزه پافشاری می‌ورزد.
یک هیأت مذاکره‌کننده حماس دیروز شنبه (۴ مه / ۱۵ اردیبهشت) برای انجام دور تازه‌ای از مذاکرات وارد قاهره شد. اسرائیل اما هیأتی به قاهره نفرستاده و به گفته یک مقام دولتی قرار است زمانی تیم مذاکره‌کننده از سوی اسرائیل اعزام شود که تحرکی در گفت‌وگوها پدید آمده باشد.
نمایندگان آمریکا، مصر و قطر که میانجی‌گری در مذاکرات را بر عهده دارند، اکنون چندین روز است در انتظار پاسخ حماس به این پیشنهاد هستند که نبردها در غزه به مدت ۴۰ روز متوقف شده و گروگان‌های اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطینی آزاد شوند.
یک مقام حماس روز گذشته در قاهره تصریح کرد که گفت‌وگوهای روز شنبه هیچگونه پیشرفتی نداشته و روز یکشنبه دور تازه‌ای از مذاکرات انجام خواهد گرفت. این در حالی است که حماس پیش از سفر هیأت خود به قاهره از "روح مثبت" پیشنهاد و از قصد خود به رسیدن توافق در گفت‌وگوهای قاهره سخن گفته بود. در مقابل، یک مقام ارشد اسرائیلی که خبرگزاری فرانسه به نامش اشاره نکرد گفته است که حماس از شرط پایان جنگ دست برنمی‌دارد و همین به امکان رسیدن به توافق «لطمه می‌زند». به گفته این مقام در اورشلیم، اسرائیل «هیچ تضمینی» برای پایان یافتن جنگ در صورت توافق نداده است. همزمان روزنامه یدیعوت آخرونوت گزارش داد، اسرائیل گفته است تا زمانی که پاسخ حماس نرسد، هیئتی را به قاهره اعزام نخواهد کرد.
بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، گفت: ما هنوز پاسخی از حماس دریافت نکرده‌ایم و به محض دریافت پاسخ حماس، کابینه جنگ آن را مورد بحث قرار بررسی قرار خواهد داد. در این زمینه، یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که در صورت مشاهده «تحول مثبت» در مورد چارچوب معامله گروگان‌ها، هیئتی را برای تکمیل مذاکرات درباره آتش‌بس غزه به قاهره می‌فرستیم. نمایندگان مصر، قطر و آمریکا در حال مذاکره با هیئت نمایندگی حماس هستند تا توافق آتش‌بس ۴۰ روزه در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را به نتیجه برسانند. سی‌ان‌ان پیشتر به نقل از منابع اسرائیلی اعلام کرده بود که هرچند رئیس موساد هنوز در اسرائیل است، اما اگر حماس چارچوب پیشنهادشده را بپذیرد، او به‌سرعت راهی قاهره خواهد شد. ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، روز جمعه برای شرکت در این مذاکرات وارد قاهره شد.

 
 
برچسب ها: نوار غزه آتش‌بس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها