به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۲۲:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۴۸۸۴۹۰

جهان با فاجعه‌ای غیرقابل تصور روبرو است

جهان با فاجعه‌ای غیرقابل تصور روبرو است
گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست رهبران انجمن جزایر اقیانوس آرام در تونگا، هشدار داد که بالا آمدن سطح دریاها جهان را با فاجعه‌ای غیرقابل تصور روبرو می‌کند و خواستار اقدامات فوری برای مقابله با آن شد.
این بحران که به گفته آنتونیو گوترش، «کاملاً توسط بشریت ایجاد شده است»، نیازمند پاسخی جهانی است تا از فاجعه‌ای غیرقابل تصور جلوگیری کند.
گوترش با اشاره به تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر جزایر کوچک اقیانوس آرام که تنها ۰.۲٪ گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند، تاکید کرد که این مناطق بیشترین آسیب را از افزایش سطح دریاها می‌بینند.به گزارش سازمان جهانی هواشناسی، بخش عمده‌ای از بالا آمدن سطح دریاها ناشی از ذوب صفحات یخ در قطب جنوب و گرینلند و گرم شدن آب‌ اقیانوس‌ها است.
 گوترش در سخنان خود با تأکید بر این‌که «اقیانوس در حال طغیان است»، خاطرنشان کرد که سطح دریا در ساحل پایتخت تونگا، نوکوآلوفا، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰، ۲۱ سانتی‌متر افزایش یافته که دو برابر میانگین جهانی است.وضعیت مشابهی نیز در کشورهای جزیره‌ای ساموآ و فیجی نیز مشاهده شده که به ترتیب ۳۱ و ۲۹ سانتی‌متر افزایش سطح دریا داشته‌اند.
این بالا آمدن سطح دریا، که به سرعت ادامه دارد، نه تنها زندگی مردم این مناطق را تحت تأثیر قرار داده، بلکه به تهدیدی جدی برای اقتصادهای وابسته به گردشگری و ماهیگیری تبدیل شده است.
سلست سائولو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، در نوکوآلوفا به خبرنگاران گفت: «به‌دلیل افزایش سطح دریا، اقیانوس از یک دوست دیرینه به یک تهدید رو به رشد تبدیل شده است».
هم‌زمان با این نشست، صدها دانش‌آموز و فعال محیط‌زیست چند بلوک آن طرف‌تر برای «عدالت آب و هوایی» تجمع کردند. یکی از معترضان در گفتگو با خبرنگاران حاضر در محل تأکید کرد که ترک جزایر نباید به عنوان راه‌حل دیده شود.همچنین، اس. جفرس ویلیامز، دانشمند بازنشسته از سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، تأیید کرد که گزارش‌های سطح دریا به درستی نشان‌دهنده وضعیت فعلی هستند.او افزود: «ذوب یخ‌ها در قارهٔ جنوبگان و گرینلند در سه تا چهار دههٔ گذشته به‌دلیل نرخ بالای گرمایش در قطب‌ها به شدت تسریع شده است».
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی تأکید کرد. او همچنین از کشورهای ثروتمند خواست تا به کشورهای کمتر توسعه‌یافته کمک کنند تا با این بحران مقابله کنند.
 
برچسب ها: سازمان ملل متحد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها