به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - ۲۳:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۱ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۴۸۹۰۴۰

حمایت ناتو از عملیات کی‌‌یف در خاک روسیه 

حمایت ناتو از عملیات کی‌‌یف در خاک روسیه 
گروه بین الملل: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نخستین واکنش خود به پیشروی نیروهای اوکراینی در خاک روسیه، تهاجم نیروهای این کشور را به منطقه کورسک روسیه مشروع خواند.
 استولتنبرگ در گفتگو با هفته‌نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» در این رابطه گفت: «اوکراین حق دارد از خود دفاع کند و طبق قوانین بین‌المللی این حق به مرزهای کشور محدود نمی‌شود.»
دبیر کل ناتو در عین حال تاکید کرد که کشورهای عضو این پیمان پیشتر از برنامه‌های اوکراین مطلع نشده بودند و نقشی هم در تهاجم به کورسک ایفا نکرده‌اند.
 استولتنبرگ همچنین اضافه کرد که کی‌یف با پیشروی به خاک روسیه در معرض خطر قرار گرفته اما این به اوکراین بستگی دارد که چگونه عملیات نظامی خود را ادامه دهد. او در ادامه گفت: «رئيس جمهور زلنسکی به صراحت گفته است که هدف از این عملیات ایجاد یک منطقه حائل برای جلوگیری از حملات بیشتر روسیه از آن سوی مرز است. مانند همه عملیات‌های نظامی، این کار هم با خطراتی همراه است اما این تصمیم اوکراین است که چگونه از خود دفاع کند.»کی‌یف در روز ۶ اوت یک تهاجم بزرگ فرامرزی به منطقه کورسک روسیه را آغاز کرد و این در حالی است که نیروهای تحت امر مسکو همچنان برای پیشروی به سمت مرکز استراتژیک پوکروفسک در شرق اوکراین تلاش می‌کنند.این تهاجم همچنین در نشست  شورای ناتو-اوکراین و در بحبوحه بزرگترین موج حملات هوایی مسکو به اوکراین، مورد بحث قرار گرفت.این شورا که اعضای ائتلاف نظامی غرب و اوکراین را تشکیل می‌دهد، سال گذشته برای ایجاد هماهنگی نزدیک‌تر بین اعضای این ائتلاف و کی‌یف تأسیس شد.روسیه عملیات کورسک را یک «تحریک بزرگ» خوانده و گفته است که آن‌را تلافی خواهد کرد.
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها