به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۸۹۹۸۲
بقیه غیرمجازند و باید کشور را ترک کنند

۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تبعه خارجی رسمی در کشور داریم

۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تبعه خارجی رسمی در کشور داریم
گروه سیاسی: رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور گفت: اقدامات سلبی در خصوص کسانی که اماکن عمومی را در اختیار اتباع بدون مجوز قرار می‌دهند و اینکه چگونه این موارد جرم انگاری شود یا در مورد کسانی که خانه‌های خودشان را به این افراد اجاره می‌دهند کاملاً روشن و شفاف شد. در بحث اقامت، اقامت کمتر از یکسال و بیشتر از یکسال داریم. اینکه بحث اقامت در قالب تحصیل باشد که روادید می‌گیرند یا در قالب کار بررسی شد.

به گزارش ایلنا،محمدصالح جوکار درباره لایحه ساماندهی اتباع بیگانه و تعیین تکلیف مهاجران غیرقانونی در کشور گفت: در خصوص ساماندهی اتباع در مجلس یازدهم هم دولت لایحه آورد و هم کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی این مهم را در دستور کار خود قرار داد و طرحی به نام ساماندهی اتباع خارجی داشت که در دستور صحن هم قرار گرفت، اما نوبت به بررسی‌اش نرسید.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور ادامه داد: در روز‌های آغازین مجلس دوازدهم طرح ساماندهی اتباع خارجی در دستور کار گرفت، از همین رو در روز‌های اخیر هم نشست تخصصی کمیسیون مبتنی بر ساماندهی اتباعی که در کشور حضور دارند، برگزار شد.

وی افزود: نخستین بحث مسائل هویتی و پایگاه اطلاعاتی داده‌ها بود که باید برپا شود، باید یک سامانه جامعی که تمام مشخصات و مدارک هویتی اتباع را در آن جمع‌آوری کنیم، داشته باشیم که بخشی از این کار صورت گرفته است.
 
این نماینده مجلس بیان کرد: در این طرح پیش بینی شده است که یک شورای راهبری متشکل از وزارت کشور و ۲۱ دستگاه به مسئولیت وزیر کشور تشکیل شود، که این کار صورت گرفته و کار این شورا سیاست‌گذاری برای موضوعات تعیین شده است.

جوکار خاطرنشان کرد: سازمان ملی مهاجرت هم که یک کار اجرایی دارد که آن را را با کمک دستگاه‌های دیگر انجام می‌دهد.وی یادآور شد: در نشستی که اخیرا با دستگاه‌های مرتبط به منظور ساماندهی اتباع خارجی داشتیم نمایندگان وزارت کشور، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم حضور داشتند و مجددا طرح مورد بررسی قرار گرفت و نظرات تخصصی و کارشناسی در حوزه ساماندهی اتباعی که در کشور داریم داده شد و تعیین تکلیف اتباع غیرمجاز صورت گرفت.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور با اشاره به این‌که در بخش‌های مختلف تضمین‌ها و سازوکار‌های مورد نظر پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: مثلا در خصوص اسکان، به کارگیری، قصد تحصیل، اتباع نخبه‌ای که به کشور ما مهاجرت می‌کنند و یا سرمایه‌گذارانی که خارجی هستند و می‌خواهند در داخل کشورمان سرمایه خودشان را بیاورند و در اینجا تولید ثروت داشته باشند، بحث شد. باتوجه به قوانینی که در این حوزه وجود دارد مانند بحث‌های مهاجرتی و اقامتی چه اقامت دائم داشته باشند و چه اقامت عبوری داشته باشند، این‌ها باید دقیقا به روز رسانی شوند که در این نشست روی این اقدامات جمع‌بندی صورت گرفت.

وی ادامه داد: حتی اقدامات سلبی در خصوص کسانی که اماکن عمومی را در اختیار اتباع بدون مجوز قرار می‌دهند و اینکه چگونه این موارد جرم انگاری شود یا در مورد کسانی که خانه‌های خودشان را به این افراد اجاره می‌دهند کاملاً روشن و شفاف شد. در بحث اقامت، اقامت کمتر از یکسال و بیشتر از یکسال داریم. اینکه بحث اقامت در قالب تحصیل باشد که روادید می‌گیرند یا در قالب کار بررسی شد.

وی تاکید کرد: در خصوص کار حضور اتباع بر اساس نیاز کشور صورت می‌گیرد که وزارت‌خانه‌هایی مانند کار و رفاه اجتماعی بایستی مشاغل مشخصی را برای اتباع تعیین کنند. همچنین تعداد مورد نیاز واحد‌های تولیدی، خدماتی، صنعتی و معدنی باید تعیین شود و بحث‌های اسکان و آموزش و مسائل درمانی و خدماتی دیگری که وجود دارد توسط کسانی که کارفرما می‌شوند و یا شرکت‌های که اطلاعاتی را درباره اتباع در اختیار می‌گیرند و خدمات برای اقامت‌شان ارائه می‌کنند، باید تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور گفت: از سوی دیگر مازاد اتباع غیرمجاز که جای خودشان را دارند به هیچ عنوان قابل پذیرش نیستند و افرادی هم که مجاز هستند بر اساس نیروی کاری که نیاز داریم باید بمانند و مابقی باید کشور را ترک کنند.
 
وی در خصوص آمار منتشر شده در خصوص اتباع خارجی گفت: طبق سرشماری که توسط وزارت کشور صورت گرفته است تقریبا نزدیک ۲ میلیون و صد هزار نفر اتباع خارجی به صورت رسمی در کشور داریم. البته اتباع غیرمجاز هم در داخل کشور داریم که باید کشور را ترک کنند.جوکار خاطرنشان کرد: این طرح ساماندهی اتباعی است که در حال حاضر اطلاع هویتی‌شان در سامانه و پایگاه داده‌ها آمده است و هویت‌شان مشخص شده است و این افراد بر حسب نیازی که کشور دارد باید به کارگیری شوند و مسئولیت هم متوجه کارفرما و شرکت‌هایی است که به مردم ارائه خدمات می‌کنند.
برچسب ها: اتباع افغانی

Jojo
United Arab Emirates
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۰۳:۳۷
خدایی اگه نمی خواهید بیرونشون کنید دیگه شعربافی نکنین تف به غیرتتون (441250)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۰۴:۲۹
ما مردم ایران خواستار بیرون کردن هرچی زودتر افغانها از تمامیه شهرهای ایران هستیم چه مجاز چه غیر مجاز (441251)
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۰۷:۰۴
سلام ، آمار پانزده میلیونی تبعه غیر رسمی افغانستان در ایران هم هست ، چرا با چشم باز و دید روشن به قضیه نگاه نمیشه ؟ و اینکه چه بلایی به سر ملت ایران میاد؟! (441252)
احد یاحق
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۰۷:۳۴
واقعیت این است که ایران دیگر بند را به آب داده. و دیگر نمی تواند این مهاجمین را رد مرز کند. حالا فقط آمار غلط می دهند و فقط حرف می زنند. میلیون ها دختر و پسر جوان مهاجر افغانستانی در کاخ های اطراف روستاهای خوش آب و هوا توسط باندهای قدرت و ثروت و مافیا و تبهکار و فساد و قاچاق چیان برای سو استفاده اسکان داده شده اند و دولت هم قدرت مقاومت در برابر آنها ندارد (441253)
احد یاحقی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۰۸:۳۲
به قول شما ۲ میلیون. مهاجر مجاز در کشور،ایران است. اگر این ۲میلیون حداقل ۲تا بچه بدنیا بیاورند جمعا می‌شوند ۶ میلیون. ۱۰. میلیون هم غیر مجاز در ایران است این به عبارتی می‌شود ۱۶ میلیون پس دیگر بجز اقوام طالبان کسی در افغانستان نمانده است. يعنی سر زمین افغانستان شده برای طالبان. که این یک خطر بزرگی در آینده برای ایران است (441254)
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۰:۲۳
خوش بحالمان چه خوبه که این عزیزان نور چشمیه اشغالگران اجنبی وبیگانه وطفیلی ومزاحم وسربارملت وکشور را داریم به این میگویند عشق به وطن وملت. بجای اینکه از کشوربیرون شان کنند آمارشانرا هم میدهند واین آمار هم دروغه تعداد اشغالگران اجنبی وبیگانه ۴۰ میلیون هستند.با فیلم مجاز وغیرمجاز وساماندهی. (441255)
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۰:۳۸
چه خبر خوب وخوشی که کشورمان اشغال ۴۰ میلیون . اشغالگران اجنبی وبیگانه وطفیلی ومزاحم وسربارمردم وکشور شده اند به این میگویند عشق وغیرت وتعصب به وطن وملت. (441257)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۳:۰۵
میشه با احترام پرتشون کنید بیرون؟ خسته شدیم بخدا (441265)
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۳:۳۰
بایداخراج بشن چه مجوزداروچه بی مجوزلطفااخراج شوند (441266)
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۴:۲۳
ایران و از افغانی پس بگیرید وگرنه چند سال دیگه ایران نابود میشود (441267)
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۵:۱۴
حتما ۸ملیون هم تبعه غیر رسمی و قاچاق سر جمع ۱۰ میلیون افغانی فاجعه‌ای است ده ملیون افغانی تو یک مملکت باشند مردم آن مملکت دیگر کار و شغلی برایشان نمی مانند باید به دست افغانها کار کنند دولت باید همه اش اخراج کند تا این مردم نفس بکشن خفه شدن هر جا می روی ۷۰ در صد افغانی به چشم می خورد انگار افغانستان آمده ایران تهران شده کابل شیراز شده قندهار (441269)
پروین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۵:۱۹
خودتون مجازشون کردید با پول بهشون اقامت دادید. باید اخراجشون کنید چون اگه مشکلی پیش بیاد شما باید پاسخگو باشید. (441270)
علی
United Arab Emirates
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۵:۴۰
از دولت و مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم بفهمید که ملت ایران خواهان اخراج تمام اتباع بیگانه افغانی از کشور هستند و در این رابطه بارها کارزار امضاء کردند در فضای مجازی و رسانه هایی که برای مردم در دسترس بود فقط خواستار اخراج تمام اتباع از کشور هستند و سالهاست بخاطر بی کفایتی و خیانت میلیونها اتباع بیگانه به بهانه جنگ آمدند و منابع و انرژی و یارانه و آموزش و بیمارستان و...رایگان بهره بردند و از طرفی بیکاری و گرانی اجاره ها افزایش چشمگیرپیدا کرد و قتل و غارت و دزدی و تجاوز و اوباش گری ملت ایران رو به (441271)
رستم
United Arab Emirates
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۵:۴۶
اصلا شما نماینده گان مجلس کفیل ملت هستید حتی دولت جدید هم وکیل مردم هستند باید به خواسته ملت احترام و اجرا کنید ،باید بدون استثناء تمام اتباع بیگانه افغانی چه قدیم و چه جدید و مجاز و غیر مجاز اخراج شوند ،بس است به مردم و امنیت کشور و نسل آینده فکر کنید (441272)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۶:۴۳
چرادولت جلوی خروج ماهرومیگیره سازمان ملل که چندین بارگفته بزاریداینهاراازایران خارج کنیم به خدابااینکه ایران به دنیاآمدم و وطنم به حساب میاد نمیخام دیگه اینجابمونم.شماهاقدرنشناس هستید.انشا الله خون شهیدان ما دامن همتون بگیره.اگرخدایی هست. (441274)
حافظ
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۶:۵۵
درود
من خودم به عنوان یک جوان ایرانی هر جا میرم کار گیرم نمیاد با وجودی که فنی هستم و چند تا مهارت خاص دارم ولی اتباع افغانی به راحتی سرکار هستن و حتی درامدشون از ما ایرانی ها بیشتر شده و خروجشون از ایران واقعا عالیه (441275)
مظفر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۷:۲۱
چرا افغانها را بیرون نمی کنید با این همه مشکلات آب .نان...هزاران هزار مشکل خودمان که هیچ رفاهی نداریم این دشمنان چرا داخل ایرانند بیش از چهل سال در این کشورند چرا؟؟؟؟ (441276)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ۰۹:۳۸
دو میلیون با مجوز طبیعی هست اما حدود بيش از ۵ میلیون بدون مجوز جای تاسفه است. وزیر سابق کشور اقای وحیدی همیشه در مقابل بعضی رسانه ها مقاومت کردن واین امار را قبول نداشتن در حالی که میدونستن. وزیر کشوری که تو مترو حجاب داشت اما در مرز شرقی کنترل افغان ها را نداشت (441307)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ۱۰:۴۴
خوب طبق آمار جهانی که شش میلیون یعنی نصف بیشتر غیر قانونی (441314)
محرم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ۱۳:۲۵
۱۲میلیون هم غیر مجاز همشونو باید اخراج کنند (441320)
۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ۱۴:۲۹
افغانیای غیر مجازباپرداخت مبلغی ناچیز هر مدرکی که لازم باشه رو تهیه کردن ومجاز شدن (441321)
۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ۲۰:۰۴
۱ع میلیون افغانی غیر مجاز داخل ایران هست با مالیات ما لذت میبرن به ریش ایرانی میخندن (441336)
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ۲۲:۲۹
باسلام فقط باید همه افغانی ها را از کشور اخراج اخراج واخراج کرد این خواسته ملت است و فقط باید خود مردم آنها را از کشور بیرون کنند (441340)
۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ۰۰:۴۴
آمار ۲میلیون نفر اتباع مجاز در ایران دروغ وغلط است این همه افغان در شهر های مختلف دارن زندگی می کنند۲میلیون می شود ؟؟؟
بچه هم باورش نمی شود چرا می خواهید سر مردم شیره بمالید واخباردروغ تحویل می دهید (441342)
۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ۰۰:۴۶
چرا اخبار دروغ به مردم می دهیداکنون بیش از ۱۵ میلیون افغان در شهرهای ایران زندگی می کنند هرچه زودتر اخراجشون کنید (441343)
محمدصفر فعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ۰۰:۵۰
آیا میدانستید که اگر این تعداد تبعه از کشور خارج شوند ما دیگر نیاز به ساخت مسکن نداریم (441344)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ۰۱:۰۳
همه باید اخراج شوند چراباید افغانی درخاک ایران کاروکاسبی جوان ایرانی رابگیره چراکسی به فکر مردم نیست باید مردم خودشون برای بیرون کردن افغانی ها دست به کارشون (441346)
۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ۰۸:۵۹
یارانه میگیرن،دلشون نمیاد برن،مالیات نمیدن فقط پول در میارن،راحت مفت میخورن ،خب معلومه دلشون‌ نمیاد برن.ایران باید مثل آلمان طوری بیرون کنه که برنگردن. (441350)
۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ۰۹:۰۶
دولت باید بیرونشون کنه،و اینقدر آمار الکی نده،مردم نه کورن نه حالو،از هر ۵نفر که تو خیابون میبینی ۳نفر افغانین. (441351)
۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ۱۱:۰۸
خدای که بندد زحکمت دری
زرحمت گشاید درهای دیگری
نشاید که دستم دراز شود پیش سگی (441359)
۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ۱۱:۳۰
سلام و احترام .تشکربخاطرپاکسازی شهرازاتباع بیگانه. (441360)
۱۴۰۳/۰۶/۲۳ ۱۴:۴۲
چرابه مردم دروغ میزنیدکل شهرهای ایران روازاتباع افغان وپشتوبرداشته کل مشاغل مردم رودارنداشغال میکنندبرق ازیه طرف کم آورده کشورازیه طرف قیمت نون سرسفره مردم روبه علت کمبود آردرفته بالا اجاره خانه هاازیک طرف رفته بالا چطوری ۲میلیون نفرهستندبیشترین آمارزادوولدامثال دربیمارستانهای کشورمربوط به اتباع بودچرابرای مردمی که همینطوری درشرایط بداقتصادی به سرمیبرندمشکل برروی مشکل درست میکنیدچرادولت بااین مسئولین بی تدبیروبی فکربرخوردجدی نمیکنه که بااین وضع خاک کشورروبه تاراج گذاشتن وامنیت مردم به خطر (441410)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها