گروه سیاسی: نشانهها حکایت از آن دارد که مجلس دوازدهم فراتر از دو فراکسیون انقلاب اسلامی و مستقلین را به خود خواهد دید، خاصه بعد از شکنندگی نظرات فراکسیون انقلاب اسلامی در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان.
احمد فاطمی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از احتمال تشکل فراکسیون جدید در فراکسیون انقلاب اسلامی میگوید. البته او حزبی نبودن مجلس را از جمله دلایل یکدست عمل نکردن اصولگرایان میداند.
او حتی از دو نگاه در بین نمایندگان جبهه پایداری روایت میکند و میگوید برخی از اعضای این جبهه در موافقت با وزرای پیشنهادی دولت نطق کردند.
این نماینده مجلس ضمن تاکید بر خطر مقابله این طیف تندرو با کلان نظام و حتی رهبری، میگوید؛ «تاثیر اینها بسیار کمتر از صدای بلندشان است یعنی صدای بلند و فریاد آنها بیش از توانایی و تاثیرگذاریشان بر روند مجلس است.»
نشانه ها حکایت از آن دارد که مجلس دوازدهم فراتر از دو فراکسیون انقلاب اسلامی و مستقلین را به خود خواهد دید، خاصه بعد از شکنندگی نظرات فراکسیون انقلاب اسلامی در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان.
به گزارش خبرآنلاین، احمد فاطمی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از احتمال تشکل فراکسیون جدید در فراکسیون انقلاب اسلامی میگوید. البته او حزبی نبودن مجلس را از جمله دلایل یکدست عمل نکردن اصولگرایان میداند.
در ادامه گفتگو با احمد فاطمی، نماینده بابل در مجلس و عضو فراکسیون مستقلین مجلس را میخوانید:
***
*فضای مجلس بعد از رأی اعتماد حاکی از این است که در مجلس فعلی بیش از دو فراکسیون وجود دارد و احتمال انشعاب در فراکسیون انقلاب اسلامی زیاد است، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟
با توجه به رأی اعتماد به ۴ وزیری که به دیدگاه اصلاحطلبان و پزشکیان نزدیک است، فکر میکنم دو دیدگاه در فراکسیون انقلاب اسلامی وجود دارد. ما در فراکسیون مستقلین حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ نفر هستیم، جریان پایداری هم حدود ۶۰ نفر هستند، در جریان رأی اعتماد مشخص شد برخی از فراکسیون انقلاب رأی دادند، برخی رأی ندادند؛ بنابراین ارزیابی بنده این است که در خود فراکسیون انقلاب اسلامی افراد مستقلتری حضور دارند که فراکسیونی تصمیم نمیگیرند و به صورت مستقل تصمیم میگیرند.
*یک عضو فراکسیون انقلاب اسلامی هم از شکلگیری فراکسیون جدید در داخل این فراکسیون خبر داده بود، شما خبر جدیدی از فراکسیون مذکور دارید؟
خیر، من چیزی نشنیدم. نکته حائز اهمیت این است که مجلس حزبی نداریم که همگی دیدگاه حزب را تایید کنند، بنابراین امکان دارد برخی مواقع از فراکسیونها هم افراد در چارچوب فراکسیون عمل کنند و یا بعضی مواقع مستقل عمل کنند.
در جبهه پایداری همه به یک شکل فکر نمیکنند
*انشعاب جدید را میتوان ناشی از عملکرد طیف پایداری دانست؟
خیر چراکه در طیف پایداری هم افرادی بودند که اتفاقا موافق برخی وزرایی که کلیت جبهه پایداری علیه آنها موضع مخالف داشت، صحبت کردند؛ بنابراین در طیف پایداری هم همه به یک شکل فکر نمیکنند. در مجموع امکان دارد فراکسیون جدیدی شکل بگیرد.
اگر پزشکیان آن صحبتها را هم نمیکرد باز مجلس به این وزرا رأی میداد
*به نظر میرسد اصولگرایان میانهرو در حال کشیدن خط قرمزی میان خود و تندروها هستند، این نکته برای شما هم ملموس است؟
بنده در این مورد اطلاع ندارم، اما آنچه اهمیت دارد این است که عقل جمعی مجلس تلاش میکند حزبی عمل نکند، یعنی تصمیمگیری سیاسی نمیکند بلکه براساس نظرات کارشناسی تصمیمگیری میکند کما اینکه در قضیه رأی اعتماد به کابینه پزشکیان این نکته را مشاهده کردیم. واقعیت این است که حتی اگر پزشکیان آن صحبتها را هم نمیکرد باز عقل جمعی مجلس به این وزرا رأی میداد.
نمایندگان براساس نظرات کارشناسی به وزرای پیشنهادی رأی دادند
*البته تعدادی از نمایندگان براساس اهداف سیاسی به وزرای پیشنهادی رای موافق ندادند، چنانچه خودشان هم در فضای مجازی این نکته را اعلام کردند...
بله، آنها که به صراحت مخالفت کردند و رأی سیاسی دادند، اما اکثریت مجلس یعنی از ۱۴۶ نفر به بالا که اکثریت مجلس را تشکیل میدهند، براساس نظر کارشناسی به کابینه رأی اعتماد دادند.
تندروهای مجلس با هم یکدست نیستند/تندروی در مجلس پس زده شد
*منظور شما این است که تعداد تندروها که سیاسی عمل میکنند، کم است؟
حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر هستند، اما حتی بین آنها هم به نظر میرسد یکدستی وجود ندارد.
*خطر تندروهایی مثل ثابتی که عبارت «یک نفر» را به کار میبرد، تا چه اندازه احساس میشود؟
بنده در نطق خودم آیهای خواندم که متن آیه به این شرح است:ای کسانی که ایمان آوردید از خدا و رسول خدا جلوتر حرکت نکنید. در حقیقت معتقد هستیم در اینجا شاخص، رهبری، قانون اساسی، منافع ملی و امنیت کشور است که همه اینها را به عقلانیت میرساند. بدون تردید عدهای همچنان بر طبل افتراق و رویه تندروی خود میکوبند و بر خطا و اشتباه خود اصرار دارند، که این رویکرد توسط اکثریت مجلس پس زده شد و خودشان هم الان در حالت تعجب هستند.
اینها اگر مراقبت نکنند امکان دارد در مسیر تقابل با رهبری و انقلاب قرار بگیرند. در حقیقت اینجاست که باید آن مسیر درست را با توجه به شاخصهایی نظیر رهبری و قانون اساسی انتخاب کرد. به همین خاطر آنهایی که تلاش میکنند به اسم انقلابیگری فرای این شاخصها عمل کنند، برخلاف منافع ملی اقدام میکنند.
صدای تندروها بلندتر از میزان تاثیرگذاری آنها است
*همین ۵۰، ۶۰ نفر تندروی حاضر در مجلس تا چه اندازه توانایی فضاسازی و بازی سازی در مجلس را دارند؟
به نظر میرسد تاثیر اینها بسیار کمتر از صدای بلندشان است یعنی صدای بلند و فریاد آنها بیش از توانایی و تاثیرگذاریشان بر روند مجلس است. در واقع عدهای در مجلس هستند که صدایشان بسیار بیشتر از حوزه تاثیرگذاری آنها است. یعنی خیلی تاثیرگذار نیستند و هرکس صدای بلندتر دارد، قویتر نیست.
*چه کسانی پشتوانه فکری این طیف تندرو در خارج از مجلس هستند؟
نحله اینها مشخص است و ادبیات مشخصی دارند.
قالیباف در جلسه رأی اعتماد نتوانست تندروها را کنترل کند
*بسیاری بر این باور هستند که قالیباف در جریان جلسه رأی اعتماد توانست تندروها را مدیریت کند، ارزیابی شما به چه صورت است؟
قالیباف کجا توانست این طیف را مدیریت کند؟ به نظر من اگر این طیف را کنترل میکرد که یکی از وزرا ۱۶۳ رأی نمیآورد؛ لذا بخشی از اصولگرایان میانهرو و مستقلین به آن وزیر رأی دادند. البته به نظر بنده مدیریت قالیباف خوب است و او همان خط مدیریت مبتنی بر خرد جمعی را پیش گرفته و تا الان موفق بوده است.
*یعنی توانایی مدیریت تندروها را ندارد؟
چرا، میتواند. اصولاً تندروها را باید از طریق عمل به قانون، چارچوب منافع کشور و منافع جمعی مدیریت کرد. مدیریت که امری شخصی نیست، در واقع اگر در مجلس براساس نظرات کارشناسی و به دور از جهتگیری و اغراض سیاسی انجام شود، خودش بهترین نوع مدیریت در مجلس خواهد بود.