به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۳:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۴۹۰۴۹۷

تأکید روسیه و عربستان بر تقویت همکاری‌ها

تأکید روسیه و عربستان بر تقویت همکاری‌ها
گروه بین الملل: وزیر خارجه روسیه در دیداری با ولیعهد عربستان در مورد تقویت همکاری‌ها از جمله در حوزه انرژی گفت‌و‌گو کرد. لاوروف همچنین از محمد بن ‌سلمان برای شرکت در نشست سران بریکس دعوت کرد.
وزیر خارجه روسیه در سفر خود به ریاض برای شرکت در نشست مشترک وزیران شورای همکاری خلیج فارس و روسیه، در دیدار با ولیعهد عربستان در مورد موضوعات مختلفی از جمله مناقشه اسرائیل و فلسطینیان و همچنین همکاری‌های بین دو کشور در بخش انرژی گفت‌وگو کرد.
وزارت خارجه روسیه  در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف و محمد بن سلمان در این دیدار از ادامه همکاری‌ها در چارچوب اوپک پلاس ابراز خرسندی کردند.
این وزارتخانه در بیانیه خود گفته است، وزیر خارجه روسیه و ولیعهد عربستان تأکید کردند که تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شدند "نشان‌دهنده ثبات و استقلال فزاینده" اوپک و همچنین "کارایی و ارتباط آن برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا در بازار جهانی انرژی است".لاوروف همچنین از بن سلمان برای شرکت در نشست سران بریکس که در روزهای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود، دعوت کرد.
 گفت‌وگوهای بن سلمان و لاوروف شامل "بازبینی روابط دوجانبه، شناسایی زمینه‌های همکاری و بررسی راه‌هایی برای تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف" بوده است.
سازمان کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و متحدان آن به رهبری روسیه، که به‌ عنوان اوپک پلاس شناخته می‌شود، قرار بود در ماه اکتبر افزایش تولید ۱۸۰ هزار بشکه نفت در روز را اجرایی کنند. با این حال رویترز اخیرا گزارش داد اوپک و اوپک پلاس به رهبری روسیه اکنون در حال بررسی به تعویق انداختن افزایش تولید نفت هستند.
وزیر خارجه روسیه در ریاض همچنین با شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان، شماری از مقام‌های ارشد این کشور و همچنین وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. این شورا متشکل از کشورهای عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، کویت، قطر و عمان است که همگی از جمله متحدان آمریکا به شمار می‌روند.
عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است در زمینه تعیین سیاست‌های نفتی از نزدیک با مسکو همکاری داشته است. این کشور پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین روابط خود با مسکو و کی‌یف را حفظ کرده و برای میانجی‌گری بین این دو کشور نیز اعلام آمادگی کرده است.عربستان تا کنون چندین بار میزبان رئیس‌جمهور اوکراین بوده و به این کشور وعده ارائه صدها میلیون دلار کمک بشردوستانه از جمله برای پناهندگان اوکراینی که به کشورهای همسایه گریخته‌اند، داده است. ولودیمیر زلنسکی در نشست اتحادیه عرب که بهار سال گذشته در جده برگزار شد، شرکت داشت.جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در جریان نشست مطبوعاتی بر "بی‌طرفی" کل این شورا در جنگ میان روسیه و اوکراین تأکید کرد و گفت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس "در فاصله مساوی" میان روس‌ها و اوکراینی‌ها ایستاده‌اند.
امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای تبادل زندانی میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری کرده‌اند.

 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها