به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۱۹:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۴۹۱۲۵۴

سیلاب و توفان بسیاری از مردم را آواره کرد

سیلاب و توفان بسیاری از مردم را آواره کرد
گروه بین الملل: تخریب و تلفات ناشی از سیلاب و توفان در جنوب شرقی آسیا همچنان ادامه دارد.
همزمان نواحی مرکزی و شرقی اروپا هم شاهد بارندگی شدید و افت غیرعادی و ناگهانی دما بوده‌ است.
سیلاب و رانش زمین ناشی از ورود توفند «یاگی» به میانمار، تاکنون دست‌کم ۷۴ کشته و ده‌ها مفقود به جا گذاشته‌ است. دست‌کم ۴۵۰ روستا و بخش در گوشه و کنار این کشور تحت تاثیر عوارض ناشی از این توفند سهمگین قرار گرفته‌اند.
بر اساس همین گزارش، حدود ۶۵ هزار خانه هم از بین رفته یا به شدت آسیب دیده‌اند.
در شهر «تائونگو» در جنوب «نایپیداو» پایتخت، بسیاری از خانه‌ها و ماشین‌ها دچار آب‌گرفتگی شده‌اند و گروهی از مردم هم با کمک قایق و کلک‌های ساخته‌شده از چوب بامبو خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.
توفند «یاگی» که سهمگین‌ترین توفان امسال در قاره آسیا بوده‌ از حدود ۱۰ روز پیش آغاز شد و در نواحی جنوبی چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا تلفات و خسارات گسترده‌ای به‌جا گذاشت. از جمله در ویتنام، که به گزارش نهاد فجایع طبیعی این کشور، توفان، سیلاب‌های ناگهانی و رانش زمین، تاکنون جان دست‌کم ۲۲۶ تن را گرفته‌است. در تایلند هم، از هفته گذشته با رسیدن توفند «یاگی» به این کشور، دست‌کم ۹ نفر جان خود را در نتیجه شرایط نامناسب آب‌وهوایی از دست داده‌اند.
وقوع توفان‌های سهمگین و مرگبار در این وقت سال و در نواحی جنوب شرقی آسیا بی‌سابقه نیست. اما به گفته پژوهشگران، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، باعث افزایش تعداد و شدت بروز توفان‌های مرگبار شده‌ است.در حالی‌ که به شکل تاریخی، کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته مسئولیت بیشتری در ایجاد تغییرات اقلیمی داشته‌اند، کشورهای در حال توسعه و جزایر کوچک، همچون مالدیو شاهد بیشترین آسیب و خسارات بوده‌اند.
با تشدید روزافزون این تغییرات اما، حالا کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته هم از آثار آن در امان نیستند.
همزمان بخش‌هایی از اتریش، جمهوری چک، اسلواکی، رومانی و مجارستان در اروپا دستخوش باد شدید و بارندگی غیرعادی ناشی از ورود توفان «بوریس» شده‌اند.
در منطقه گالاتی واقع در جنوب شرقی رومانی سیلاب جان دست‌کم چهار تن را گرفت. نزدیک به پنج هزار خانه هم آسیب دیدند و نیروهای امدادی ناچار به تخلیه صدها تن از شهروندان به مناطق امن‌تر شدند.
امیل دراگومیر، مدیر روستایی در این منطقه، با اشاره به آب‌گرفتگی حدود ۷۰۰ خانه در این روستا، آن را «فاجعه‌ای در ابعاد غیر قابل وصف» نامید.
در جمهوری چک، حدود صد هزار مامور آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.  حدود ۵۰ هزار خانه در این کشور با قطع برق مواجه بودند و ماموران امدادی در شهر برنو،‌ ناچار به تخلیه یک بیمارستان و انتقال بیماران به محلی امن‌تر شدند. در پراگ پایتخت کشور هم، سیل‌بند‌های متعدد اطراف و نزدیک به رودخانه «ولتاوا» آماده شده و برخی کانال‌ها و همه کنارگذرهای رودخانه هم به روی مردم بسته شده‌اند.
پتر هلادیک،‌ وزیر محیط زیست جمهوری چک،‌ با انتشار مطلبی در شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق، با تاکید بر اشباع‌ شدن خاک در بسیاری از مناطق به‌دلیل بارندگی زیاد هشدار داد که حالا آب باران، به جای نفوذ به داخل زمین، روی سطح باقی می‌ماند.نیروهای امدادی در حال جست‌وجو برای یافتن چهار شهروند مفقود هستند و دولت برای شهروندان، بخصوص در منطقه موراویا، کیسه‌های شن تهیه کرده تا جلو نفوذ آب به داخل منازل را بگیرند.در اسلواکی، دولت در براتیسلاوا پایتخت، وضعیت اضطراری اعلام کرده‌ است.
در لهستان هم،‌ دولت بخصوص درباره وضعیت در جنوب غربی این کشور هشدار داده‌ است. به‌دنبال طغیان رودخانه و آب‌گرفتگی چندین جاده و ریل راه‌آهن، لهستان گذرگاه مرزی «گولکوویتزه» با جمهوری چک را بست.
تازه‌ترین گزارش‌ها از غرق‌شدن یک تن در سیلاب در لهستان حکایت دارند.نواحی جنوبی اتریش هم شاهد وزش بادهایی به سرعت ۱۴۶ کیلومتر در ساعت بود.
کارل نهامر صدراعظم اتریش با اشاره به قطع‌ شدن برق چهار هزار خانه در منطقه «استیریا»، هشدار داد که «این تازه آغاز ماجراست».
همچنین  دولت اتریش مناطق اطراف وین پایتخت را «ناحیه مصیبت‌زده» اعلام کرد.
در مناطق کوهستانی غرب این کشور هم،‌ بارش برف بسیاری از راه‌ها را بسته است. در شمال شرقی این کشور هم وضعیت اضطراری اعلام شده‌ است.
در وضعیتی کاملا غیر عادی برای این وقت سال، بخش‌هایی از منطقه زیبای تیرول با برفی به ارتفاع یک متر پوشیده‌ شده‌ است. هفته پیش، دمای هوا در این منطقه، نزدیک به ۳۰ درجه سانتیگراد بود.
 
برچسب ها: سیلاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها