به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۲۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۴۹۱۴۲۱

افزایش تلفات و خسارات سیل در مرکز اروپا

افزایش تلفات و خسارات سیل در مرکز اروپا
گروه حوادث: منابع محلی امروز (دوشنبه) از تشدید طغیان رودخانه‌ها در اروپای مرکزی و افزایش تلفات ناشی از بدترین سیل در دست‌کم دو دهه اخیر در این منطقه خبر داده‌اند.به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که تاکنون دست‌کم ۱۵ نفر در حوادث مرتبط با این سیل از اتریش تا رومانی جان خود را از دست داده‌اند.
 
بارندگی‌های شدیدِ چند روز گذشته در برخی از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی سبب طغیان روخانه‌ها و بروز سیل شده است و به ویژه کشورهای جمهوری چک، لهستان، اتریش و رومانی با وضعیتی بحرانی روبرو هستند.

مقامات جمهوری چک امروز از نخستین کشته بر اثر سیل گزارش داده‌اند. گفته می‌شود که فرد مزبور در آب‌های رودخانه «کراسوکا» در شمال شرق این کشور غرق شده است. هزاران نفر از مناطق سیل‌زده تخلیه شده‌ و دسترسی صدها هزار خانوار به شبکه برق‌رسانی قطع شده است. بسیاری از جاده‌ها و مسیرهای راه‌آهن هم مسدود شده‌اند.

وضعیت به ویژه در مناطق مرزی لهستان و جمهوری چک وخیم گزارش شده است. این مناطق شاهد شدیدترین سیل‌ها در ۳۰ سال گذشته هستند. دولت جمهوری چک قصد دارد امروز در مورد اعطای کمک‌های مالی اضطراری به شهروندان سیل‌زده تصمیم‌گیری کند.

شهر کرنوو (Krnov) واقع در ۲۴۰ کیلومتری شرق «پراگ» روز گذشته بر اثر سیلاب زیر آب فرو رفت. معاون شهردار این شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری CTK گفت ۷۰ تا ۸۰ درصد از کرونو زیر آب فرو رفته و برای تخلیه شهر دیگر دیر است. این بدترین سیلابی است که این شهر از فاجعه سیل در سال ۱۹۹۷ به این سو شاهد آن بوده است.

خطر شکستگی سد در اتریش
به گزارش دویچه‌وله، کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی همچنین کرده‌اند که اتریش در روزهای آینده شاهد بارندگی‌های شدید باشد. رویدادی که به خطر شکسته شدن برخی سدها در این کشور دامن زده است. سد شهر «سن پولتن» (St. Polten) در این میان شکسته است و مسئولان، شهروندان را به شکل اضطراری اسکان داده‌اند.

در ایالت "نیرداسترایش" در این کشور نیز ۲۵ هزار امدادگر مشغول انجام عملیات کمک‌رسانی هستند و در این میان، امدادگران از سوی ۱۰۰۰ سرباز زن و مرد در ارتش این کشور مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند.شهر «کلوتزکو» در لهستان در پی شکستن یک سد با سیلابی سنگین روبرو شد. در شهر «برسلاو» نیز هشدار بروز سیلاب اعلام شده است. برق‌رسانی در مناطق سیل‌زده قطع شده و برخی مناطق نیز با اختلالات ارتباط در شبکه موبایل روبرو هستند. شرکت راه‌آهن لهستان با توجه به بروز سیل تردد قطارها به جمهوری چک را متوقف کرده است.

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان فراخوان‌های خود را تکرار کرد و از شهروندان خواست، مناطق سیل‌زده را تخلیه کنند.طغیان رودخانه‌ها در کشورهای همسایه آلمان سبب شده که سطح آب برخی رودخانه‌ها در ایالت‌های «بایرن» و «زاکسن» به شدت افزایش یابد. هشدارها در ایالت بایرن به شدت افزایش یافته و انتظار می‌رود که در روزهای آتی، وضعیت آرام شود. در درسدن اما طبق پیش‌بینی‌ها سطح رود الب طی روزهای آینده همچنان افزایش خواهد یافت.
برچسب ها: سیل اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها