به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۴۹۱۶۶۷

هشدار درباره سرکوب بی‌سابقه مخالفان در ونزوئلا  

هشدار درباره سرکوب بی‌سابقه مخالفان در ونزوئلا  
گروه بین الملل: هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل  در گزارشی اعلام کرد سرکوب‌های «بی‌سابقه»‌‌ در ونزوئلا این کشور را وارد یک بحران شدید حقوق بشری کرده است. در این گزارش‌ آمده است که دولت کاراکاس تلاش‌های خود برای سرکوب تمام مخالفان را به شدت افزایش داده است.
هیئت مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: «دولت ونزوئلا به‌طرز چشمگیری تلاش‌ها برای سرکوب تمام اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه حاکمیت خود را شدت بخشیده و کشور را به یکی از شدیدترین بحران‌های حقوق بشری در تاریخ معاصر روبه‌رو کرده است.»
این گزارش تأکید دارد که موارد نقض حقوق بشری که به صورت مستند در گزارش آمده، «نتیجه اقدامات پراکنده یا تصادفی نیستند، بلکه بخشی از یک طرح هماهنگ برای خاموش کردن، دلسرد کردن و سرکوب مخالفان دولت نیکلاس مادورو» بوده‌اند.
مارتا والیناس، رئیس هیئت حقیقت‌یاب، گفت: «ما شاهد شدت یافتن ماشین سرکوب دولتی در واکنش به آنچه دولت به‌عنوان دیدگاه‌های انتقادی، مخالفت یا نارضایتی می‌بیند، هستیم.»
در سپتامبر ۲۰۱۹، سازمان ملل پس از تاسیس این هیئت توسط شورای حقوق بشر برای بررسی «اعدام‌های فراقضایی، ناپدیدسازی قهری، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز از سال ۲۰۱۴» نظارت خود بر این کشور را افزایش داد.
از آن زمان تاکنون، مأموریت این هیئت دوبار تمدید شده است. یک‌بار در سال ۲۰۲۰ و بار دیگر در سال ۲۰۲۲. با این حال، دولت کاراکاس از همکاری با این هیئت خودداری می‌کند.
به گفته منابع رسمی، پس از انتخابات مجدد مادورو در ماه ژوئیه، که مورد اعتراض مخالفان و بخشی از جامعه بین‌المللی قرار گرفت، در تظاهرات اعتراضی ۲۷ نفر کشته، ۱۹۲ زخمی و حدود ۲۴۰۰ نفر نیز بازداشت شدند.نویسندگان این گزارش تأکید کردند که «اعتراضات علیه نتایج انتخابات اعلام‌شده از سوی مقامات و واکنش سرکوبگرانه دولت، نقطه عطفی جدید در زوال هر چه بیشتر حاکمیت قانون» در ونزوئلا بوده است.
همچنین در این گزارش آمده است که «نهادهای اصلی دولتی، کاملا مظاهر استقلال خود را کنار گذاشته و آشکارا تابع قوه مجریه شدند.» به طوری که در عمل، بسیاری از ضمانت‌های قضایی کارایی خود را از دست داده و شهروندان در برابر اعمال خودسرانه قدرت بی‌دفاع شده‌اند.
این گزارش پس از آن منتشر شد که هیئت سازمان ملل بین سپتامبر سال گذشته تا پایان ماه گذشته با ۳۸۳ نفر مصاحبه، ده‌ها پرونده و سایر منابع مستند به صورت صوتی‌ و تصویری را بررسی کرد.
پس از اعلام نتایج بحث‌برانگیز انتخابات، «این سرکوب‌ها نه تنها بر خاموش کردن اعضای اپوزیسیون سیاسی متمرکز بود، بلکه به شکلی گسترده تمام کسانی را که اعتراض کرده یا خواستار شفافیت در انتخابات شده بودند را نیز هدف گرفته است.»هیئت حقیقت‌یاب دریافت که پس از انتخابات، «سیستم آزار و سرکوب خشونت‌آمیز سریعا علیه مخالفان به‌طرز شدید دوباره فعال شده است.»فرانسیسکو کاکس، کارشناس این هیئت، گفت: «قربانیان و بخش بزرگی از مردم در معرض اعمال خودسرانه قدرت قرار دارند، جایی که بازداشت‌های خودسرانه به‌طور سیستماتیک انجام می‌شود و نقض جدی اصول دادرسی عادلانه رخ می‌دهد.»
پاتریشیا تاپاتا، دیگر کارشناس هیئت، افزود: «شدت سرکوب‌ها از جمله زندانی کردن و بدرفتاری و شکنجه، باعث ایجاد وحشت در جامعه شده و فضای مدنی را بیش از پیش محدود کرده است.»
کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون از به رسمیت شناختن مادورو به‌عنوان پیروز انتخابات خودداری کرده‌اند، در عین حال واشنگتن رقیب او، ادموندو گونزالز اوروتیا را که ادعای پیروزی در انتخابات را کرده، به رسمیت شناخته است.اوروتیا که با تهدید زندان در کشور خود مواجه است، هفته گذشته به اسپانیا گریخت و در آنجا پناهندگی گرفت.

 
برچسب ها: ونزوئلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها