به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - ۱۴:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۴۹۲۷۶۳

تحقیقات اف‌بی‌آی از رابرت مالی

تحقیقات اف‌بی‌آی از رابرت مالی
گروه بین الملل: رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران تحت تحقیق اف‌بی‌آی قرار دارد و عزم او برای احیای برجام ممکن است به قیمت شغل و سابقه کاریش تمام شود. اما مدارک منتشر شده حاکی از آن است که او علاوه بر ملاقات با رهبران حماس و حزب‌الله، با «شبکه نفوذی جمهوری اسلامی در آمریکا» نیز در ارتباط بوده است.
به گزارش وال‌استریت ژورنال، رابرت مالی در جریان تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام که از بهار سال ۲۰۲۱ آغاز شد، بعضا مواضعی اتخاذ کرده است که برای متحدان غربی آمریکا بسیاری گیج کننده بودند. او همچنین با برخی معاونان خود اختلاف نظر جدی داشته است.
 مالی اکنون به «کوتاهی در نگهداری از اسناد محرمانه» متهم است و مجوز امنیتیش به حالت تعلیق در آمده است. بنابر اسناد منتشر شده، به نظر می‌رسد که او در انتقال این اطلاعات کوتاهی کرده و آن‌ها را به ایمیل شخصیش منتقل کرده است.
اما همه‌چیز به این جا ختم نمی‌شود و وزارت خارجه آمریکا نیز اکنون از سوی بازرسی کل ایالات متحده در مظان اتهام قرار گرفته است. بنابر آخرین گزارش بازرسی،  مالی حتی پس از تعلیق مجوز امنیتی خود همچنان به اطلاعات فوق محرمانه دسترسی داشته است.
سقوط آزاد  مالی، بخشی از شکست بزرگ سیاست دولت بایدن در قبال ایران بود. او زمانی عزمش را جزم کرده بود تا با احیای برجام، جلوی پیش‌روی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را بگیرد، اما اکنون، بنابر گفته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تهران تنها دو هفته با تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.
رابرت مالی ۶۱ ساله در اوایل فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان فردی که مسائل ژئوپولیتیکی را با دیدی خاکستری و نه سیاه و سفید بررسی می‌کرد، شناخته شد. او پسر سیمون مالی، روزنامه‌نگار و روشنفکر برجسته مصری سوری‌تبار است که خود را وقف مسائل عربی کرده بود.
سیمون مالی به یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین نزدیک و مخالف جدی فعالیت‌های خارجی ایالات متحده بود. او که یک یهودی مصری بود، شیفته ناسیونالیسم عربی بود و حتی گاهی با بی‌احتیاطی سیاست خارجی ایالات متحده را محکوم می‌کرد.رابرت مالی و آنتونی بلینکن در مدرسه ژانین مانوئل پاریس همکلاسی بودند و در سال ۱۹۸۰ از آن‌جا فارغ‌‌التحصیل شدند.
 مالی در سال‌های اخیر بیش از هر دیپلمات آمریکایی برجسته‌ دیگری با گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه ارتباط برقرار کرده و این فعالیت‌های اکنون و در جریان تحقیقات اف‌بی‌آی به بروز تنش‌هایی میان این سازمان و وزارت خارجه آمریکا منجر شده است. اف‌بی‌آی کار‌های او را بی‌احتیاطی و با پیامدهای جدی توصیف کرده، اما مقامات وزارت امور خارجه از او دفاع می‌کنند.
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به بازرس کل گفت که اتهامات علیه مالی منعکس‌کننده سوءرفتار جدی نیستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اگرچه از اظهار نظر در مورد جلسه اف‌بی‌آی یا سایر جنبه‌های تحقیقات مالی خودداری کرد اما گفت که این وزارتخانه «هرگز به دنبال هدایت اف‌بی‌آی در مورد نحوه انجام هر تحقیقی نخواهد بود.»
رابرت مالی با کسانی ارتباط برقرار می‌کرد که بسیاری از افراد حاضر در سیاست خارجی واشنگتن از آن‌ها دوری می‌کردند. او در حین فعالیت در گروه بین‌المللی بحران، اندیشکده مستقر در بروکسل، با رهبران حماس و حزب‌الله که هردو در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارند، در جهت «حل مناقشات» ملاقات می‌کرد.
در دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بر انعقاد توافقی درجهت محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران تمرکز کرد و روابط  مالی با ایرانیان ناگهان ارزشمند شد. راب مالی نقش به‌سزای در انعقاد برجام داشت، اما دونالد ترامپ دو سال بعد با لغزش قلمی تمام تلاش‌های او را نقش بر آب کرد.
پس از پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، آنتونی بلینکن با  مالی تماس گرفت و از او پرسید که آیا مایل است یک بار دیگر این توافق را امتحان کند.
در شرایطی که سیاست ایالات متحده در قبال ایران بین تعامل دیپلماتیک و فشار حداکثری اقتصادی در نوسان بود، بایدن، بلینکن و مالی شروع به ترسیم شرایطی برای بازگشت به شرایط توافق کردند و مذاکرات با ایران در آوریل ۲۰۲۱ در وین، پایتخت اتریش کلید خورد.

 
برچسب ها: رابرت مالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها