به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - ۱۶:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۴۹۲۸۲۳

رایزنی اروپا برای تشدید محاصره نفتی روسیه

رایزنی اروپا برای تشدید محاصره نفتی روسیه
گروه اقتصادی: اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور متحد این بلوک برای مذاکره درباره کارآمدی تحریم‌های غرب علیه روسیه و راه‌هایی برای تحکیم سقف قیمت گروه هفت برای نفت روسیه، دیدار کردند.به گزارش بازار، کشورهای گروه هفت با هماهنگی اتحادیه اروپا در اواخر سال ۲۰۲۲، سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای فروش نفت روسیه به کشورهای دیگر گذاشتند و استفاده از خدمات حمل و بیمه اروپایی برای محموله‌های نفت روسیه را به رعایت این سقف قیمت، مشروط کردند.

صنعت بیمه ابزار مهمی برای اتحادیه اروپا و آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ بوده است. با این حال، بیمه‌گران در همان ابتدای اجرای مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای نفت روسیه، خاطرنشان کردند که اجرای این سقف قیمت، یک چالش جدی خواهد بود، بنابراین اکثر آنها به سادگی از پوشش هر نفتکش حامل نفت خام روسیه خودداری کردند، اما این امر مانع از صادرات نفت روسیه نشد. شرکت‌های بیمه روسی و همچنین شرکت‌هایی از چین و هند برای فراهم سازی پوشش‌های بیمه‌ای لازم و حفظ جریان نفت، وارد عمل شدند.

این سقف قیمت که با هدف محدود کردن درآمدهای صادراتی روسیه به تلافی جنگ در اوکراین وضع شده بود، از پایان سال ۲۰۲۳ دچار ضعف شده زیرا روسیه موفق شده است با جمع آوری صدها نفتکش که عموما کشتی‌های قدیمی هستند، این محدودیت را دور بزند.

قدرت‌های اروپایی شامل اتحادیه اروپا، به تحریم مستقیم نفتکش‌ها روی آوردند تا تجارت نفت روسیه را به مکانیزم سقف قیمت برگردانند.دیوید اوسالیوان، نماینده تحریم‌های اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این چهارمین دیدار ما در بروکسل است و باید اقدامات بیشتری انجام شود. روسیه تقریبا نصف بودجه فدرال خود را بر روی دفاع و امنیت هزینه کرده و تصور می‌رود بیش از ۱۳۰ درصد بیشتر برای نیمه‌رساناها و بیش از ۳۰۰ درصد بیشتر برای ابزارآلاتی می‌پردازد که از طریق ترکیه و چین تامین می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، اوسالیوان هفته گذشته اعلام کرده بود اتحادیه اروپا به دنبال هدف قرار دادن موسسات مالی خاص و ترانزیت محصولات از جنوب شرقی آسیا از طریق چین است که توسط ارتش روسیه استفاده می‌شود. مشاور ریاست جمهوری اوکراین روز سه شنبه گفته بود: «چین بزرگترین مشکل است».

تحریم‌های غرب به طور کلی نتوانستند به هدف خود برای زمین گیر کردن اقتصاد روسیه دست یابند، به طوری که بانک جهانی چندی قبل، روسیه را برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، به فهرست کشورهای پردرآمد اضافه کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها