به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۵ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۴۹۲۸۹۰
تورم و بیکاری؛ بالاتر از میانگین کشوری

مهر تایید گزارش‌های رسمی بر محرومیت کهگیلویه و بویراحمد

مهر تایید گزارش‌های رسمی بر محرومیت کهگیلویه و بویراحمد
گروه اقتصادی: عضو مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد، اخیراً گفته است این استان در فهرست شاخص‌های توسعه در رتبه‌های آخر قرار دارد. برخی گزارش‌های رسمی محرومیت کهگیلویه و بویراحمد را تایید کرده‌اند و نام آن را در فهرست محروم‌ترین استان‌های کشور قرار داده‌اند. دو شاخص تورم و بیکاری نیز در این استان بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار، بالاتر از متوسط کشوری است.

به گزارش تجارت نیوز، محمد بهرامی، نماینده شهرستان دنا در مجلس، در روزهای اخیر گلایه کرده است که استان کهگیلویه و بویراحمد به‌رغم برخورداری از منابع، در شاخص‌های توسعه یا آخرین رتبه را دارد یا در بین آخرین‌ها قرار گرفته است. این در حالی است که به گفته او، تاثیرگذاری منابع استان در اقتصاد کشور به بیش از پنج درصد هم می‌رسد.

او در این نظر تنها نیست. سیدعلی احمدزاده، استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد که در روزهای اخیر جای خود را به یدالله رحمانی داده است، چندی پیش سخنان مشابهی مطرح کرده بود. او اذعان کرد که کهگیلویه و بویراحمد سرمایه‌های عظیمی در اختیار دارد اما خود استان از آنها بی‌بهره مانده و همچنان محروم است. 

همچنین سیدنصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، تاکید کرد که مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی در استان به حال خود رها شده‌اند. به گفته او، این طرح‌ها یا فعال نیستند یا فعالیت‌شان به‌کندی پیش می‌رود و در نتیجه اکنون مردم از محرومیت‌های فراوانی رنج می‌برند (ایلنا).
تاییدیه گزارش‌های رسمی بر محرومیت کهگیلویه و بویراحمد

برخی گزارش‌های رسمی نیز بر محرومیت کهگیلویه و بویراحمد مهر تایید می‌زنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم، در دو سال پیاپی (1399 و 1401) گزارش‌هایی با عنوان «پایش فقر» منتشر کرد. هر یک از این گزارش‌ها حاوی دو جدول درباره فقر و محرومیت استان‌ها بودند. جدول نخست به «نرخ محرومیت» بر مبنای داده‌های مندرج در «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» اختصاص داشت. جدول دوم نیز شامل «رتبه‌بندی محروم‌ترین استان‌ها بر اساس شاخص ترکیبی» بود که از تجمیع داده‌های ثبت‌شده در «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» و «سهم خوراک در اطلاعات شاپرک» به دست می‌آمد. 

در گزارش پایش فقر 1399، نرخ محرومیت کهگیلویه و بویراحمد در جدول نخست 42 درصد ثبت شده بود. این رقم بالاتر از متوسط کشوری (31 درصد) قرار داشت. همچنین کهگیلویه و بویراحمد در جدول دوم، چهارمین استان محروم کشور از نظر شاخص ترکیبی بود. 

اما در گزارش پایش فقر 1400، رتبه محرومیت کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های کشور به هفتم رسید. از طرفی سال گذشته رسانه تحلیل بازار در گزارشی به این نکته اشاره کرد که بیش از 20 درصد از خانوارهای این استان درگیر فقر قطعی هستند؛ به گونه‌ای که کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های کشور از این لحاظ در جایگاه هفتم قرار گرفته است. 

خروج ۵۴ خانوار روستایی استان از محرومیت شدید
در عین حال، اخیراً بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، گفته است بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد نرخ محرومیت در کل کشور، از ۱۸.۲ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۳.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. به گفته او، شاخص‌های مورد نظر در سنجش محرومیت عبارت‌اند از: مواردی چون دسترسی به آب لوله‌کشی، شبکه برق، گاز لوله‌کشی، امکانات ضروری زندگی، مسکن ایمن و اینترنت. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به این نکته اشاره کرده است که در مناطق روستایی، بیشترین کاهش نرخ محرومیت متعلق به سه استان کهگیلویه ‌و بویراحمد، خراسان‌شمالی و کرمانشاه است که در این بازه ۱۵ساله به‌ترتیب ۵۴، ۵۳ و ۴۳ درصد از خانوارهای آنها از محرومیت شدید خارج‌ شده‌اند. دو گزارش پایش فقر منتشرشده نشان می‌دهد کهگیلویه ‌و بویراحمد با وجود این آمار،  همچنان شرایط خوبی نداشته است. 

تورم و بیکاری؛ بالاتر از میانگین کشوری
از سوی دیگر، کهگیلویه ‌و بویراحمد در برخی از شاخص‌های اقتصادی نیز همچنان شرایط خوبی ندارد. جدیدترین گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد دو شاخص تورم و بیکاری در این استان بالاتر از متوسط کشوری است.

بر اساس گزارش این مرکز از نرخ تورم مصرف‌کننده در شهریور 1403، نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در این استان به‌ترتیب به 2 درصد، 30.8 درصد و 34.9 درصد رسیده است. در حالی که این سه شاخص در سطح کشوری 1.7 درصد، 31.2 درصد و 34.2 اعلام شده است. به این ترتیب، تورم ماهانه و سالانه در کهگیلویه ‌و بویراحمد بالاتر و تورم نقطه به نقطه پایین‌تر از نرخ کشوری قرار دارد. 
از سویی نرخ بیکاری در این استان برخلاف روند کلی کشور، در بهار 1403 نسبت به بهار 1402 افزایشی بوده و از ٦.٩ درصد به ۹ درصد رسیده است؛ در حالی که این شاخص در همین بازه زمانی در کل کشور از ٨.٢ به 7.7 درصد کاهش یافته است.

در مقابل، نرخ بیکاری کهگیلویه ‌و بویراحمد در سال 1402 نسبت به 1401 کاهشی بود و از 8.4 درصد به 7.7 درصد رسید. این شاخص در همین بازه زمانی در سطح کشور از 9 به 8.1 درصد کاهش یافت؛ به عبارت دیگر، در سال گذشته نرخ بیکاری در کهگیلویه ‌و بویراحمد 7.7 درصد و کمتر از متوسط کشوری (8.1 درصد) بود.

نرخ فلاکت کهگیلویه و بویراحمد؛ بالاتر از کل کشور
نرخ فلاکت (مجموع تورم و بیکاری) نیز در این استان بالاتر از میانگین کشوری است. در حالی که در سال 1402 نرخ فلاکت کشور به 48.8 واحد رسیده بود، این رقم در کهگیلویه و بویراحمد حدود 49 واحد اعلام شده است.در بهار 1403 نیز این شاخص برای کل کشور به حدود 39 واحد و برای کهگیلویه و بویراحمد به حدود 48 واحد رسیده است .در عین حال کهگیلویه ‌و بویراحمد از جمله ارزان‌ترین استان‌های کشور برای زندگی در مناطق شهری محسوب می‌شود و از نظر متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری نیز در میانه‌های جدول قرار دارد. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها