به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۱۴:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۴۹۳۷۲۷

5 استراتژی محتوایی برای جذب فالوور

گروه کسب و کار: مهم‌ترین هدف از فعالیت در اینستاگرام، این است که بتوانید دنبال‌کنندگانی جذب کنید که به موضوع کاری شما علاقه داشته باشند؛ این کار باعث می‌شود افراد بیشتری با شما تعامل داشته باشند، محتواهایتان بیشتر دیده شوند و فروش بیشتری را تجربه کنید. به همین دلیل، آشنایی با استراتژی‌های محتوایی برای جذب فالوور اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. با این مقاله همراه باشید تا با ۵ استراتژی محتوایی عالی و موثر برای جذب فالوور مرتبط و فعال آشنا شویم.
5 استراتژی محتوایی برای جذب فالوور
 چگونه برای جذب فالوور استراتژی محتوایی درست بچینیم؟
بخش قابل توجهی از جذب دنبال‌کنندگان، بستگی به محتواهایی دارد که شما در پیج خود منتشر می‌کنید. محتواهای اینستاگرام، شامل تصاویر پست‌ها، ویدئوهای بخش ریلز، متن‌های کپشن و استوری‌هایی است که منتشر می‌کنید. تمامی این محتواها، باید بر اساس استراتژی‌های بازاریابی محتوایی تولید شوند تا بتوانند به جذب فالوور کمک کنند.

در صورتی که می‌خواهید فالوورهای علاقه‌مند به حوزه کاری خود را جذب کنید و پیج خود را رشد دهید، از ۵ استراتژی زیر استفاده کنید:

۱- پرسونای مخاطب را طراحی کنید
اولین و مهم‌ترین قدم برای تولید محتواهای موثر در جهت جذب فالوور، این است که مخاطب خود را به خوبی شناسایی کنید. به یاد داشته باشید که هر مخاطبی به درد پیج شما نمی‌خورد؛ باید سراغ مواردی بروید که به محتواها، خدمات یا محصولات شما نیاز داشته باشند.
لزوما افزایش مخاطبان، به معنی رشد واقعی پیج نیست؛ بلکه باید به دنبال افزایش فالوور فعال باشید تا بتوانید لایک و کامنت بیشتری بگیرید و تعامل پیج خود را بالاتر ببرید. این نوع مخاطبان، تنها با طراحی درست پرسونا، شناسایی و جذب خواهند شد.

برای طراحی درست پرسونا، به چند نکته توجه کنید:
•    رده سنی مخاطب را در نظر بگیرید.
•    به موقعیت جغرافیایی مخاطبان هدف توجه کنید.
•    شغل و حوزه فعالیت حرفه‌ای یا تحصیلی مخاطب مهم است.
•    سطح دانش مخاطب درباره موضوع را بررسی کنید.
•    محصول، خدمات یا محتوای مورد نیاز مخاطب را در نظر بگیرید.
•    توان مالی مخاطبان خود را محک بزنید و تعیین کنید.
•    نوع محتوای مورد علاقه کاربر را شناسایی کنید. (مثلا اینکه به محتوای ویدئویی بیشتر علاقه دارند یا متنی.)
همه این موارد در کنار یکدیگر، پرسونای مخاطب را می‌سازند و به شما کمک می‌کنند محتواهایی تولید کنید که به نیازهای مشتریان شما پاسخ دهند. بنابراین اگر به فکر جذب فالوور بیشتر هستید، حتما روی طراحی پرسونا به طور ویژه وقت بگذارید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

۲- زمان درست انتشار محتوا را شناسایی کنید



اگر می‌خواهید محتواهای شما در پست، استوری یا ریلز بیشتر دیده شود، زمان درستی برای انتشار آن انتخاب کنید. بهترین زمان، وقتی است که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مخاطبان فعال شما آنلاین باشند و محتوا را ببینند. این زمان برای هر پیجی متفاوت است؛ مثلا صفحه‌ای که اغلب دنبال‌کنندگان آن شاغل هستند، بهتر است پست‌های خود را در ساعت‌های غیرکاری منتشر کند تا افراد بیشتری بتوانند آن را ببینند.
در گذاشتن پست آزمون و خطا کنید. پست گذاشتن در ساعات مختلف را امتحان کنید و نتیجه را بررسی کنید. شما باید مخاطب خود و نیازها و رفتارهای او را بشناسید.
این کار تنها به مرور زمان امکان‌پذیر است؛ یعنی باید در طول دوره‌های زمانی مختلف، حالت‌های متفاوت را امتحان کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

اگر می‌خواهید میزان فعالیت کاربران در ساعت‌های مختلف را محک بزنید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
•    به صورت متناوب، استوری‌ها، پست‌ها و ریلز را در ساعت‌های مختلفی از روز منتشر کنید.
•    با استفاده از تحلیل‌های خود اینستاگرام یا ابزارهای تحلیلی مختلف، میزان حضور و تعامل کاربران را بررسی کنید.
•    صرفا به آمار مشاهده محتواها توجه نکنید و به دنبال بررسی آمار تعامل باشید؛ تعداد کامنت‌ها، پیام‌های دایرکت و لایک‌ها از آمار بازدید مهم‌تر است.
•    به هیچ عنوان از ابزارهای افزایش بازدید، لایک و کامنت استفاده نکنید؛ زیرا مانع تشخیص ساعت فعالیت کاربران واقعی خواهد شد.

۳- از ترندهای روز کمک بگیرید
اگر می‌خواهید محتواهایی مفید، موثر و جذاب تولید کنید، حتما به ترندهای روز اینستاگرامی توجه داشته باشید. شناسایی موضوعات پرطرفدار و تطبیق آن‌ها با موضوع حوزه فعالیت باعث می‌شود بتوانید مخاطبان جدیدی پیدا کنید و پیج خود را گسترش دهید.

اگر قصد دارید مخاطبان بیشتری جذب کنید، چند نکته مهم را در استفاده از ترندها در نظر بگیرید:
•    سراغ موارد مرتبط بروید؛ مثلا اگر در حوزه معرفی کتاب فعالیت می‌کنید، طبیعتا ترندهای مد و لباس نمی‌توانند برایتان مفید و کارساز باشند. البته استفاده از ترندهای عمومی مانند موزیک‌ها، دیالوگ‌ها یا محتواهای ریلز که مخاطب عام دارند اشکالی ندارد.
•    سازنده باشید، نه مقلد! تا جایی که می‌توانید ترندها را با فعالیت پیج خود تطبیق دهید. قرار نیست از صفر تا صد تقلیدکننده باشید. سعی کنید خلاقانه فکر کنید و به شیوه‌ای محتوا بسازید که در عین پیروی از ترند، جدید و جذاب به نظر برسد.
•    ضد ترند باشید! گاهی می‌توانید خلاف جریان آب عمل کنید تا توجه مخاطبان به شما جلب شود. از ترندها انتقاد کنید، چهارچوب‌های آن را بشکنید و برعکس آن عمل کنید. این کار، به خصوص درباره ترندهایی که از راه‌های منفی شهرت یافته‌اند، بسیار موثر است.
•    در پیروی از ترندها زیاده‌روی نکنید؛ همه محتواهای شما نباید بر اساس ترندهای اینستاگرامی ساخته شده باشند. سعی کنید بخش قابل توجهی از محتواها را بر اساس نیازهای مخاطبان و خلاقیت خود تولید کنید و تنها برای تنوع، سراغ محتواهای ترند بروید.

۴- محتواهای مختلف را برای ورود به اکسپلور امتحان کنید



اینستاگرام به شما این امکان را داده است که محتواهای خود را به شکل استوری، پست یا ریلز منتشر کنید؛ بنابراین، نباید صرفا روی یک مدل محتوا متمرکز شوید. اگر می‌خواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید و پیج خود را رشد دهید، باید بتوانید وارد بخش اکسپلور شوید و این کار، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که به طور منظم از انواع محتواهای موجود در اینستاگرام استفاده کنید.

اگر می‌خواهید وارد بخش اکسپلور شوید، چند نکته مهم و اساسی را در نظر داشته باشید:
•    استفاده درست از هشتگ‌ها؛ در صورتی که بتوانید از هشتگ‌های حوزه فعالیت خود به درستی استفاده کنید، شانس بسیار بالایی برای ورود به بخش اکسپلور به دست خواهید آورد. استفاده از هشتگ‌های تخصصی، مناسبتی، پرطرفدار و ترند، به شما کمک می‌کند پست‌هایتان را راهی اکسپلور کنید. البته باید دقت کنید که هشتگ، حتما با موضوع محتوای شما مرتبط باشد؛ وگرنه پس از مدتی نه تنها وارد اکسپلور نمی‌شوید، بلکه با ریزش مخاطبان فعلی هم مواجه خواهید شد.
•    تلاش برای جذب تعامل کاربران فعلی؛ اگر می‌خواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید، باید به اینستاگرام نشان دهید که مخاطبان کنونی شما از شما رضایت کامل دارند. این موضوع، از کامنت‌ها، پیام‌های دایرکت، تعداد لایک‌ها و اشتراک‌گذاری یا ذخیره‌سازی پست‌ها مشخص خواهد شد.
•    نظم در انتشار محتوا؛ یکی از کارهایی که باعث می‌شود محتواهای شما خیلی سریع وارد بخش اکسپلور شود، نظم در انتشار محتواهاست. در صورتی که به طور منظم، روزانه تعداد خاصی محتوای مرتبط با پیج خود منتشر کنید، شانس زیادی برای ورود به اکسپلور خواهید داشت.
•    توجه به کیفیت و مرتبط بودن محتواها؛ اگر می‌خواهید پست‌های شما وارد اکسپلور شوند، به پیوستگی موضوعی آن‌ها دقت کنید. اینستاگرام بر اساس الگوریتم‌های خود، موضوع پیج شما را تشخیص می‌دهد و محتواهایتان را وارد اکسپلور مخاطبان مرتبط می‌کند.
•    استفاده ویژه از ریلز؛ اگرچه اینستاگرام در حال حاضر همه محتواها را به یک اندازه معتبر می‌داند، اما استفاده از ریلز به طور قابل توجهی شانس ورود به اکسپلور را افزایش خواهد داد. بنابراین، تا جایی که می‌توانید برای نمایش محتواها، محصولات و خدمات خود از ریلز کمک بگیرید.

۵- از تبلیغات به درستی استفاده کنید
اگر می‌خواهید مخاطبان مرتبط جذب کنید، باید از تبلیغات کمک بگیرید. البته، زیاده‌روی در تبلیغات یا تاکید بیش از حد روی دنبال کردن پیج، می‌تواند نتیجه برعکس داشته باشد و به جای جذب فالوور، باعث دلزدگی مخاطبان شود.
در صورتی که قصد دارید از استراتژی‌های تبلیغاتی در محتواهای خود استفاده کنید، بهتر است سراغ کارهای زیر بروید:
•    از اینفلوئنسرهای معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود کمک بگیرید. این افراد می‌توانند مخاطبان را به دنبال کردن پیج شما تشویق کنند و به آن اعتبار ببخشند.
•    محتواهای تبلیغات سفارشی به پیج‌های دیگر را خودتان تدوین کنید. تا جایی که می‌توانید، خودتان تبلیغات خود را طراحی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
•    بیش از حد روی دنبال کردن پیج تاکید نکنید، در عوض در تبلیغات خود، به نقاط تمایز و ویژگی‌های خاصی که دارید اشاره کنید تا مخاطب تشویق شود.
•    زیر پست‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود، کامنت‌های کنجکاوکننده بگذارید تا مخاطبان به پیج شما هم سر بزنند و محتواهایتان را ببینند.

سخن پایانی
انتخاب استراتژی محتوایی درست برای جذب فالوور اهمیت بسیار زیادی دارد. مخاطبان اینستاگرام، جذب محتواهای شما می‌شوند و همین محتواها، می‌توانند عامل ماندگاری یا عدم ماندگاری مخاطبان در پیج شما باشند. بنابراین، اگر می‌خواهید مخاطبان فعال و واقعی داشته باشید، از اصول چینش استراتژی محتوایی اینستاگرام به هیچ عنوان غافل نشوید.



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها