به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ - ۱۴:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۴۹۴۶۷۱

روند قیمت جهانی طلا همچنان صعودی است

روند قیمت جهانی طلا همچنان صعودی است
گروه اقتصادی: قیمت جهانی طلا صبح روز دوشنبه برای چهارمین روز متوالی با اصلاح مواجه شده و با اینتحال باید بدانیم که روند کلی میان مدت همچنان صعودی به نظر می رسد.به گزارش بازار، با وجود ادامه تنش های شدید در خاورمیانه و گسترده تر شدن شعله اتش جنگ رژیم صهیونیستی علیه مواضع حزب الله لبنان، قیمت طلا صبح روز دوشنبه به وقت بازارهای آسیایی، برای چهارمین روز متوالی به عقب نشینی خود ادامه داد. این در حالیست که نگاهی به خبرهای جنگ در خاورمیانه نشان می دهد که دامنه درگیری ها روز به روز در حال گسترده شدن بوده و نباید شاهد ریزش قیمت طلا باشیم.

مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر قیمت طلا طی روزهای آتی، آمار بخش مشاغل آمریکا بوده که روز جمعه منتشر شد. خبرها همچنین حاکی از ادامه سیاست فعلی فدرال رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره بانکی طی هفته های آتی است که هر دو موضوع، کمک شایانی به حفظ برتری دلار و قدرت آن در بازار نموده اند. علیرغم ادامه نگرانی ها از کاهش شرعت رشد اقتصاد آمریکا، وضعیت اقتصادی چین اندکی بهتر شده و بر اساس آخرین داده های موجود، به نظر می رسد دومین اقتصاد جهان تا حدی از حالت رکود فراگیر خارج شده است.

در حال حاضر، بهبود اندک وضعیت اقتصادی چین در کنار احتمال فراگیرتر شدن تنش های در خاورمیانه، دو فاکتور مهمی محسوب می شوند که به پیشرفت قیمت طلا کمک شایانی خواهد کرد. همچنین، در صورتی که سیاست کاهش نرخ بهره بانکی فدرال رزرو برای ماه های باقی مانده از سال جاری میلادی ادامه یابد نیز طلا بار دیگر به روند صعودی قیمت خود باز خواهد گشت.

آمار بخش مشاغل آمریکا در روز جمعه نیز امیدوار کننده بوده و نشان داد که دولت این کشور موفق به ایجاد ۲۵۶ هزار شغل جدید در ماه سپتامبر شده است. نرخ بیکاری نیز به نسبت ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش یافته و به ۴.۱ درصد رسیده که همین امر ، می تواند فدرال رزرو را نسبت به ادامه روند کاهشی نرخ بهره در آمریکا تشویق نماید. بر اساس آخرین تخمین های گروه مالی CME، احتمال کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو برای مرحله بعد در ماه نوامبر، بیش از ۹۵ درصد است.

باید در نظر داشت که برای ورود به بازار جهت خریدهای تازه، باید منتظر عبور قیمت از مقاومت مهم ۲۶۷۰ الی ۲۶۷۲ دلار بود.
نکته دیگر مربوط به اقتصاد چین اینکه بر اساس آخرین داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی این کشور، میزان ذخایر طلای چین برای پنجمین ماه متوالی ثابت مانده و حدود ۷۳ میلیون انس تا پاین ماه سپتامبر اعلام شده است. ظاهرا پکن قصد فروش طلاهای ذخیره شده خود را نداشته و این موضوع میتواند امیدواری سرمایه گذاران بازار طلا نسبت به عدم عرضه گسترده طلا از سوی بانک مرکزی چین را افزایش دهد. همانطور که می دانیم، عدم عرضه سازمان یافته و گسترده طلا یا هر فلز دیگری، می تواند منجر به عدم ریزش محسوس قیمت در بازار شود و لذا باید گفت که در چین نیز اوضاع بر وفق مراد طلا و سرمایه گذاران این فلز گرانبها است.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا
در زمان نگارش این گزارش، قیمت طلا با حدود یک درصد عقب نشینی به نسبت روز قبل، روی ۲۶۴۳ دلار قرار دارد. علیرغم عقب نشینی های چند روز گذشته طلا، باید گفت که روند میان مدت قیمت این فلز گرانبها همچنان صعودی بوده و اصلاح قیمت چند روز اخیر را نمی توان به حساب تغییر در روند قیمت گذاشت. با اینحال، باید در نظر داشت که برای ورود به بازار جهت خریدهای تازه، باید منتظر عبور قیمت از مقاومت مهم ۲۶۷۰ الی ۲۶۷۲ دلار بود.

تنها در این صورت می توان گفت که به احتمال زیاد، روند صعودی قیمت تا مقاومت بعدی یعنی ۲۵۸۵ دلار ادامه خواهد یافت. همچنین در صورت بروز تغییر در هر یک از فاکتورهای فاندامنتال مذکور در بالا مانند خروج جنگ خاورمیانه از حالت نسبتا کنترل شده فعلی، احتمال افزایش قیمت طلا تا پیک تاریخی جدید خود روی ۲۷۰۰ دلار وجود دارد.اما در صورتی که روند اصلاح قیمت برای روزهای اتی نیز ادامه یابد، مهمترین حمایت قیمت طلا روی ۲۶۳۰ دلار قرار دارد که همزمان به عنوان حمایت فوری نیز عمل می کند. اما شکسته شدن این حمایت می تواند قیمت را تا محدوده ۲۶۰۰ دلار کاهش داده و در ادامه نیز قیمت می تواند در صورت از دست دادن این حمایت، تا سطح ۲۵۶۰ دلار اصلاح شود.
برچسب ها: قیمت طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها