به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ - ۱۸:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۴۹۴۷۹۹

اخلاق حرفه‌ای با توصیه و نصیحت به دست نمی‌آید

اخلاق حرفه‌ای با توصیه و نصیحت به دست نمی‌آید
گروه سیاسی: محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی جدید وزارت بهداشت گفت: صحبتم را با آیه‌ای از قرآن کریم آغاز می‌کنم که می‌فرماید: «کلمة طیبه که شجره طیبه ثابت و فرمان کلین بزن الله». ما یک مسئولیت بزرگی داریم و آن این است که بهترین فرزندان این آب و خاک و این ملت به‌عنوان امانت به دست ما سپرده شده‌اند.
وی ادامه داد: اینکه چگونه این عزیزان را پرورش دهیم و چطور آنان را بزرگ کنیم، کار بزرگی است. همان‌طور که حاج‌آقا به‌خوبی اشاره کردند، بر اساس فرمایش حضرت علی علیه‌السلام، این وظیفه‌ای است که از کندن کوه هم سخت‌تر است.

واقعاً وقتی که فرزندی به دست ما سپرده می‌شود، شانه‌های انسان خم می‌شود؛ فرزندی که از شهر‌ها و مناطق مختلف برای این به ما سپرده شده تا یک انسان شریف، یک فرد عالم، یک دانشمند و یک خدمتگزار به مملکت پرورش داده شود.

وزیر گفت: اگر این وظیفه را به‌خوبی انجام ندهیم، در پیشگاه خداوند، در پیشگاه مردم و در برابر کسانی که این عزیزان را به ما سپرده‌اند، مسئول خواهیم بود. بنابراین، کار بسیار مهمی در پیش داریم که ترجمه همان آیه‌ای است که اشاره کردیم: مثل یک کلمة طیبه که به‌عنوان امانتی پاک در اختیار ما قرار داده شده و باید طوری آن را تربیت کنیم که همیشه میوه بدهد.
 
وی افزود: چند نکته را به تناسب وقت، به‌طور مختصر عرض می‌کنم. اولین نکته‌ای که به ذهنم می‌رسد، اساس دین و حکمت و فلسفه رسالت انبیا و رسالت حضرت رسول محمد مصطفی (ص) است که ایشان فرمودند: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». یعنی وظیفه اصلی همه ما این است که اخلاق را به کمال برسانیم.

باید به دانشجویان تعلق ملی بدهیم. همه کارها باید به خود دانشجویان و تشکل ها سپرده شود. در همه این موارد اصل بر همدلی و همراهی است. دانشجو نباید راحت وطن را ترک بکند، این شجره طیبه نباید جای دیگر میوه بدهد.

او افزود: این امر نه‌تنها مختص حوزه دانشجویی نیست، بلکه اگر حوزه دانشجویی فرهنگی بخواهد تنها عمل کند، بدون همراهی با حوزه آموزشی، درمانی و دیگر حوزه‌ها، اصلاً موفق نخواهد شد.
ظفرقندی گفت: اخلاق حرفه‌ای با توصیه و نصیحت به دست نمی‌آید؛ بلکه باید در طول دوران تحصیل، به‌تدریج به ملکه‌ای درونی تبدیل شود. از استادانی که سر کلاس می‌روند، تا نحوه برخورد آنان، همگی بر ذهن و رفتار دانشجویان تأثیر می‌گذارند. این همان چیزی است که باعث می‌شود دانشجویان رفتار‌های استادانشان را تکرار کنند. 

وی ادامه داد: یک روز، یک فارغ‌التحصیل پیش من آمد و گفت که می‌خواهد استخدام شود. همه نمرات و سوابق تحصیلی او عالی بود، اما در جایی نوشته شده بود که برخورد تندی با بیماران داشته است. وقتی از او پرسیدم چرا چنین رفتاری داشته، گفت که از استادش یاد گرفته است. این‌جاست که می‌فهمیم هر رفتار ما به‌صورت مستقیم بر دانشجویان تأثیر می‌گذارد و به آنها منتقل می‌شود.

ظفرقندی گفت: نکته بعدی که باید روی آن کار شود، این است که در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی، دانشجویان باید مسئولیت‌ها را به عهده بگیرند. یعنی به‌جای اینکه ما مسئول باشیم و آنها را به اردو و مراسم ببریم، خودشان باید مسئولیت کار‌ها را به عهده بگیرند و ما همراهی‌شان کنیم. این‌گونه است که فعالیت‌های دانشجویی به بهترین شکل ممکن پیش می‌روند.

وی افزود: حمایت تحصیلی یکی از مواردی است که به ماندگاری دانشجویان کمک می‌کند. نیاز داریم تا خوابگاه‌های متاهلی خود را افزایش دهیم. در حال حاضر حدود ۴۱ هزار دانشجوی متاهل داریم، اما تعداد خوابگاه‌های متاهلی تنها ۱۱۶۹ است که باید این نسبت را بهبود ببخشیم.
 
وی در پایان گفت گفت: در پایان، امیدوارم با برنامه‌ریزی صحیح و همدلی همه‌جانبه، بتوانیم امانتی که به دست ما سپرده شده است را به بهترین شکل ممکن به کشور و مردم عزیزمان تحویل دهیم. وظیفه خودم می‌دانم از زحمات دکتر شیروژن و دکتر حبیبی برای این مسئولیت سنگین تشکر کنم و امیدوارم دکتر حبیبی با تجربه و سابقه درخشان خود در این حوزه‌ها، این امانت را به اهلش بسپارند. 
مرجع : دانشجو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها