به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۸ - ۱۲:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۸ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۴۹۴۹۳۳

گلودرد کودکان چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

گروه سلامت: بیماری گلو درد کودکان ناشی از عوامل مختلفی مانند عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است. سرماخوردگی یکی از دلایل شایع گلو درد در کودکان است. گلودرد با توجه به علت بروز آن به دسته بندی مختلفی تقسیم می‌شود. گلو درد استرپتوکوکی و التهاب لوزه‌ها از مهم‌ترین نوع گلو درد در کودکان است. اما باید برای تشخیص این بیماری به متخصص مراجعه کرد تا با بررسی منشا بیماری، راه‌های درمانی مختلفی را انتخاب کند.
گلودرد کودکان چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟
برای اینکه با علائم گلو درد در کودکان بیشتر آشنا شوید و درباره داروهای تجویزی پزشک اطلاعاتی داشته باشید تا انتهای متن همراه ما باشید.
 
تشخیص علائم گلودرد کودکان و نوزادان
به طور حتم تنها با نگاه کردن به گلو کودک می‌توانید تغییرات رخ داده را مشاهده کنید. همچنین اگر کودک به سرماخوردگی مبتلا شده باشد بیماری همراه با بی قراری و تب است. اما برای اینکه بتوان تشخیص صحیح و درستی داشت باید از پزشک کمک گرفت. با بررسی سرنخ‌ها و علائمی ‌که در چند روز اخیر کودک خود احساس کردید می‌توانید به تشخیص پزشک کمک کنید. بنابراین مشاهدات شما از وضعیت کودک اهمیت دارد. اما متداول‌ترین نشانه‌هایی که برای گلو درد کودکان اعلام شده است به شرح زیر هستند:
•    کودک از خوردن یا نوشیدن حتی غذاهایی که مورد علاقه‌اش هستند، امتناع می‌کند.
•    کودک گریه می‌کند و هنگام قورت دادن غذا درد دارد.
•    غدد کناره‌های گردن او متورم شده و قابل لمس هستند.
•    پشت گلوی او قرمز یا متورم به نظر می‌رسد.
•    لکه‌های سفید روی گلو یا لوزه‌های خود دارد.
•    نفس کودک بوی بدی می‌دهد.
هریک از این علائم می‌تواند دلیلی برای گلودرد کودکان باشد. بنابراین پزشک باید بررسی‌های بیشتری انجام دهد.

گلودرد کودکان با چه علائم دیگری همراه است؟
کودکانی که گلو درد دارند به طور معمول به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا به آن مبتلا شده اند. از این رو علائم و نشانه‌های دیگری هم همراه با گلو درد تجربه خواهند کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    تب
•    غدد متورم در گردن
•    بوی بد دهان
•    خراش در گلو
•    قرمزی در پشت دهان
به طور کلی گلودرد یک مشکل رایج در دوران کودکی است و نتیجه یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است که با علائم دیگر همراه خواهد بود.

گلودرد استرپتوکوکی و عفونت گلو در کودکان
گلودرد استرپتوکوکی یا عفونت گلو در کودکان در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و اگرچه در کودکان زیر 3 سال غیرمعمول است، اما همچنان یکی از دلایل احتمالی گلودرد کودکان و نوزادان است. علائم گلودرد استرپتوکوکی در نوزادان شامل تب و لوزه‌های بسیار قرمز است. همچنین می‌توانید به وضوح غدد لنفاوی متورم را روی گردن آنها احساس کنید.
اگر مشکوک هستید که کودکتان گلودرد استرپتوکوکی دارد، با پزشک اطفال تماس بگیرید. آنها می‌توانند کشت گلو را برای تشخیص آن انجام دهند. در صورت نیاز ممکن است پزشک برای درمان عفونت گلو در کودکان آنتی بیوتیک تجویز کند.

آلرژی
آلرژی‌های فصلی کودکان باعث می‌شود تا گلودرد داشته باشند. محرک‌هایی مانند حیوانات خانگی، کپک، گرد و غبار، علف و گرده می‌توانند آلرژی‌زا باشند و کودک را با گلو درد مواجه کنند.آلرژی‌هایی که منجر به گلودرد می‌شوند به طور معمول با آبریزش بینی همراه هستند و خارش چشم و عطسه را همراه دارند.

تحریک‌کننده‌ها
گاهی اوقات پس از استنشاق دور یا گرد و غبار، کودک دچار سرفه‌های شدید می‌شود. این سرفه‌های به این معنا است،کودک به محیط‌هایی که مواد تحریک کننده آلوده دارند؛ حساس است. این مواد تحریک کننده می‌توانند هوای آلوده، مواد شیمیایی، گرد و غبار و آلودگی‌های محیطی باشند.
همچنین توصیه می‌شود که در کنار کودکان سیگار نکشید تا با تمیز نگه داشتن هوای محیط بتوانید میزان تحریک پذیری گلو را کاهش دهید.
درمان گلودرد کودکان با دارو
درمان گلودرد کودکان باید ابتدا بررسی شود و بعد از آن از روش‌های درمانی استفاده کرد. اگر گلودرد ناشی از سرماخوردگی باشد، پزشک اطفال در صورتی که کودک تب نداشته باشد توصیه‌های درمان خانگی را پیش می‌گیرد. اما اگر گلو درد ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک در صورت نیاز و با توجه به شرایط کودک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

درمان گلودرد نوزاد و کودک در خانه
در صورتی که گلو درد کودک زیاد حاد نیست و می‌توان از طریق روش‌های خانگی آن را درمان کرد، بهتر است که این کار انجام شود. مصرف دارو برای تمام کودکان و نوزادان توصیه نمی‌شود. از این رو بهتر است که گلو درد کودک را از طریق روش‌های خانگی زیر درمان کنید:
 •    استفاده از بخور یا رطوبت‌ساز
•    ساکشن
•    مایعات گرم یا منجمد
•    خواب کافی و استراحت به صدا
•    غرغره آب نمک
هریک از این روش‌ها می‌تواند به بهبود سریع‌تر بیماری کند و کودک از شر گلودردهای خشک و دردناک راحت شود.
 

 
اسپری گلودرد کودکان
اسپری‌های حاوی بی‌حس کننده‌های موضعی به درمان گلودرد کمک می‌کنند. اما این اسپری‌ها یک ماده بیهوشی رایج دارند که واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کنند از این رو بیشتر پزشکان این اسپری‌ها را برای کودکان تجویز نمی‌کنند.

آیا دادن داروهای بدون نسخه به نوزاد بی‌خطر است؟
داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه بدون نسخه که در داروخانه‌ها وجود دارند، توصیه نمی‌شود. بعضی از داروها ممکن است ک برای کودک و نوزاد عوارض سنگینی داشته باشد. از این رو تنها در شرایطی که تب کودک بالا است باید از این داروها استفاده کرد. البته که بهتر است که با توجه به نظر پزشک برای درمان اقدام کرد. همچنین استامینوفن یا ایبوپروفن به نوزاد برای تب جزو رایج‌ترین دارو‌های بدون نسخه است اما توصیه می‌کنیم که میزان دوز مصرفی آن هم با پزشک مشورت شود.

غذاها و کارهای غیر مجاز هنگام درمان گلودرد کودکان
مرکبات، گوجه‌فرنگی و لبنیات می‌توانند گلو را تحریک کنند و درد ناحیه لوزه‌ها را افزایش دهند. همچین غذاهای سرخ کردنی و پرادویه گلو را تحریک خواهند کرد. از این رو بهتر است که در دوره درمان گلودرد کودکان این ممنوعیت‌ها را رعایت کنید تا درمان زودتر انجام شود.
همچنین فعالیت‌های همچون دویدن  که مانع از استراحت تنفسی کودک می‌شوند باید در دوره درمان گلو درد متوقف شوند.

گلودرد اطفال چقدر طول می‌کشد؟
اگر گلو درد ناشی از سرماخوردگی باشد، به احتمال زیاد کودک بین هفت تا 10 روز بهبود پیدا می‌کند. اما در صورتی که گلودرد ناشی از بیماری‌های مختلف دیگر باشد احتمال دارد که بیماری زمان بیشتری طول بکشد. پزشک با بررسی شرایط گلو بیمار می‌تواند طوب درمان را مشخص کند.

پیشگیری از گلودرد کودکان و نوزادان
در بیشتر موارد می‌توان از گلودرد کودکان جلوگیری کرد. به خصوص اگر این گلو درد ناشی از سرماخوردگی باشد با انجام اقدامات مختلف می‌توان خطر بیمار شدن کودک را کاهش داد. این اقدامات به شرح زیر هستند:
 •    کودک را از افرادی که به بیماری سرماخوردگی مبتلا هستند دور نگه دارید.
•    در صورت امکان از حمل و نقل عمومی ‌استفاده نکنید و از حضور در اجتماعات شلوغ با نوزاد خودداری کنید.
•    اسباب‌بازی‌ها و پستانک‌های کودک خود را مرتب و تمیز کنید.
•    قبل از شیر دادن یا دست زدن به نوزاد دست‌های خود را بشویید.
گاهی اوقات ممکن است که کودکان سرماخوردگی را به بزرگسالان انتقال دهند. بنابراین برای اینکه تمام اعضای خانواده به این بیماری مبتلا نشوند، نکات بهداشتی مانند استفاده از دستمال برای سرفه و عطسه و شستن دست‌ها به صورت مکرر استفاده کنید.

چه زمانی برای گلودرد کودک و نوزاد به پزشک مراجعه کنیم؟
والدین بعد از اینکه کودک به گلودرد مبتلا شد باید در صورت مشاهده علائم همراه بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. این علائم عبارتند از:
•    مشکل در بلع یا تنفس
•    بیش از حد بودن آب دهان در نوزاد یا کودک خردسال
•    تب بیشتر از 38.3 درجه سانتی گراد
•    تورم گردن
•    ناتوانی یا عدم تمایل به نوشیدن یا خوردن
•    احساس خفگی
•    مشکل باز کردن دهان
•    گردن سفت
گلودرد کودکان می‌تواند ناشی از بیماری‌های عفونی باشد. از این رو باید برای درمان آن به متخصص اطفال مراجعه کرد. همچنین برای نوبت گرفتن از بهترین متخصص‌های اطفال هم نگران نباشید! شما می‌توانید از طریق سامانه دکتردکتر برای دریافت نسخه از پزشک اقدام کنید. دکتردکتر به عنوان یک سامانه آنلاین نوبت دهی در کنار شما است تا بتوانید از بهترین متخصص‌ها نوبت مشاوره و ملاقات حضوری دریافت کنید.
برای دریافت نوبت از پزشک به سایت دکتردکتر به آدرس نوبت اینترنتی دکتر دکتر  drdr.ir مراجعه کنید تا از بهترین متخصص‌ها نوبت بگیرید.
 
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها