به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۸ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۸ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۹۵۰۰۲

راهنمای برطرف کردن نم دیوار (ارزان + بدون تخریب)

گروه کسب و کار: نم دیوار یکی از مشکلاتی است که اغلب مردم در خانه ها به دلیل ساخت و ساز غیر اصولی یا مشکلات مشابه با آن مواجه هستند. نم دیوار می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و شما می توانید با راهکارهایی ارزان و بدون تخریب دیوار مثل استفاده از عایق ضد رطوبت، عایق بندی لوله های ساختمان، خشک کردن لباس ها در خارج از خانه، استفاده از دستگاه رطوبت گیر و نصب تهویه در حمام جلوی آن را بگیرید.
رفع نم زدگی دیوار با تراشیدن
رفع نم زدگی دیوار با تراشیدن
 نم دیوار بسیار مشکل ساز است و علاوه بر تاثیر نامطلوبی که روی کیفیت و طول عمر ساختمان می گذارد، ظاهر دیوارها و خانه را هم تغییر می دهد؛ به همین دلیل باید به دنبال روشی مناسب جهت جلوگیری و از بین بردن این مسئله باشید.

علائم نم زدگی دیوار چیست؟
از جمله مهمترین علائم نم زدگی دیوار عبارتند از:

•    رشد کپک در دیوارهای سرویس بهداشتی یا حمام
•    مشاهده قطرات آب و بخار روی شیشه های خانه
•    ایجاد لکه های آب روی دیوار یا سقف
•    پوسیدگی وسایل چوبی
•    افزایش مگس ها و حشرات موذی
•    بوی نامطبوع

دلایل نم دادن دیوار چیست؟
از جمله مهمترین دلایل نم دادن دیوار عبارتند از:

آسیب دیدگی سیستم لوله کشی خانه
یکی از مهمترین دلیل نم دیوار می تواند آسیب دیدگی سیستم لوله کشی خانه به دلیل گرفتگی، سوراخ شدن و نشتی آب باشد. اگر ساکن تهران باشید، شما می توانید از طریق تماس با شماره لوله بازکنی تهران یا هر شهری که ساکن آن هستید، این مشکل را از بین ببرید.دقت کنید که در صورت سوراخ شدن لوله ها باید از یک لوله کار حرفه ای بخواهید که سیستم لوله کشی خانه شما را هر چه زودتر بررسی کرده و لوله های قدیمی را با لوله های جدید جایگزین کند.

شستشوی دیوار یا سقف
اگر با فرا رسیدن ایام نوروز یا اسباب کشی تصمیم به شستشوی دیوارها و تمیزکاری آنها گرفته اید، توصیه می کنیم که دست نگه دارید. شستشوی دیوارها یکی از مهمترین دلایل نم زدگی آنهاست. شما می توانید به جای این کار از یک دستمال نم دار برای تمیزکاری استفاده کنید که رطوبت اضافه آن را گرفته اید.

پاک کردن کپک دیوار با دستمال مرطوب

خشک کردن لباس ها در محیط داخل خانه
یکی از مهمترین دلایل دیگر ایجاد نم در خانه ها و روی دیوارها پخش شدن رطوبت حاصل از لباس های شسته شده است. شما باید لباس ها را در خارج از محیط خانه خشک کنید، در غیر این صورت احتمال اینکه دیوارها و سقف دچار رطوبت شوند، بالا می رود.
اگر به هر دلیلی مجبور هستید که در زمان خشک کردن لباس ها آنها را داخل محیط خانه پهن کنید، حتماً پنجره ها را باز بگذارید تا هوای تازه در خانه جریان داشته باشد.

ورود هوای مرطوب از طریق تهویه
بسیاری از مردم در روزهای گرم سال پنجره ها را باز می گذارند تا هوای خنک وارد خانه شود، اما این کار بیشتر به خانه آنها آسیب می رساند. در واقع با باز نگه داشتن پنجره ها هوای گرم وارد محیط خانه می شود و روی دیوارها و سقف تاثیر منفی می گذارد و به مرور منجر به نم گرفتن دیوارها می شود.
اگر ساکن مناطق شرجی هستید، مراقب تاثیر آب و هوا روی دیوارهایتان باشید.

شرایط آب و هوایی
خانه هایی که در اقلیم های مرطوب و با بارندگی زیاد هستند، همواره در معرض آسیب هایی از جمله نم زدگی قرار دارند. شما باید خانه ها را در این مناطق بر اساس علوم مهندسی بسازید تا مطمئن شوید که رطوبت تاثیر کمی روی دوام دیوار خانه شما می گذارد.

عایق بندی نامناسب
بسیاری از افراد برای سقف خانه های خود از ایزوگام استفاده می کنند که طول عمر پایینی دارد و خیلی زود در برابر رطوبت استحکام خود را از دست می دهد. شما باید با مشورت با یک مشاور ساخت و ساز حرفه ای از عایق های مناسبی برای سقف خانه استفاده کنید تا مطمئن شوید که رطوبت روی آنها تاثیر نمی گذارد.

نحوه برطرف کردن نم دیوار
برای برطرف کردن و جلوگیری از نم دیوار می توانید از این راهکارها استفاده کنید:

استفاده از عایق رطوبتی ارزانترین روش رفع نم دیوار
عایق های رطوبتی گزینه عالی برای مستحکم سازی خانه ها در برابر رطوبت هستند. شاید فکر کنید که منظور ما از عایق رطوبتی ایزوگام است، در صورتی که اینطور نیست. این روزها با شناخت عیب های ایزوگام بیشتر افراد ترجیح می دهند تا از نسل های جدید عایق استفاده کنند تا خطرات کمتری خانه آنها را تهدید کند.
بسیاری از عایق های رطوبتی هزینه های کمتری نسبت به ایزوگام دارند و با مزیت های بیشتری می توانند عایق بهتری برای خانه ها در برابر رطوبت بسازند.

بررسی لوله های ساختمان، یک روش پیشگیرانه
توصیه می کنیم که در بازه های زمانی مختلف اقدام به بررسی لوله های ساختمان کنید تا در صورت بروز کوچکترین مشکلات بتوانید سریعتر آن را از بین ببرید. عایق بندی می تواند جلوی تاثیرات رطوبت به وجود آمده از طریق لوله ها را بگیرد و مانع از تاثیرات مخرب آن روی ساختمان ها شود.
خوشبختانه در بسیاری از مناطق تهران مراکز لوله بازکنی حرفه ای فعالیت دارند؛ از لوله بازکنی ولنجک گرفته تا پاسداران از جمله این مراکز هستند. در شهرهای دیگر هم لوله بازکنی ها و لوله کش های حرفه ای فعال هستند که می توانید از آنها برای بررسی لوله های ساختمان کمک بگیرید. بعد از انجام بررسی های لازم امکان عایق بندی لوله ها بدون هیچ مشکلی وجود دارد.

خشک کردن کامل لباس ها
یکی دیگر از راه های جلوگیری از نم دیوار خشک کردن لباس ها و سپس قراردادن آنها داخل کمد دیواری است. در صورتی که لباس های نم دار را داخل این کمدها بگذارید، رطوبت حاصل از آنها می تواند علاوه بر خراب کردن کمد به دیوار نیز آسیب برساند.

استفاده از دستگاه های رطوبت گیر، رفع نم دیوار بدون تخریب
دستگاه های رطوبت گیر راهکاری عالی برای جلوگیری از نم دیوارها هستند. در واقع این دستگاه ها رطوبت اطراف را به داخل مکیده و سپس هوای تازه را به بیرون انتقال می دهند. با استفاده از این دستگاه ها احتمال ایجاد رطوبت در محیط خانه به حداقل می رسد.

استفاده از دستگاه رطوبت گیر

استفاده از حالت ضد رطوبت کولرگازی
کولرگازی ها قابلیت های مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به حالت ضد رطوبت این دستگاه ها اشاره کرد. در صورتی که از این قابلیت استفاده کنید، میزان رطوبت محیط به حداقل می رسد. البته همیشه هم لازم به فعال کردن این دستگاه نیست و فقط گاهی اوقات می توانید با این قابلیت رطوبت فضا را به طور کامل بگیرید.

منتقل کردن گیاهان آپارتمانی
گیاهان آپارتمانی خود یکی از دلایل مهم ایجاد رطوبت در فضا هستند؛ بنابراین شما باید این گیاهان را به محلی انتقال دهید که دارای تهویه مناسب است و رطوبت آنها را می گیرد.

باز کردن پنجره های خانه
شما می توانید در طی روز پنجره های خانه را باز بگذارید تا رطوبت حاصل از پخت مواد غذایی، گیاهان، لباس های شسته شده و ... به بیرون هدایت شود.
راهکارهای معرفی شده صرفا برای نم و رطوبت جزئی هستند. اگر نم زدگی دیوارها بیشتر از اندازه بود، این راهکارها برای رفع آنها مناسب نیستند و شما باید برای جلوگیری از خطرات جانی و مالی هر چه سریعتر به کمک کارشناس های حرفه ای نم دیوارتان را برطرف کنید.

برطرف کردم نم دیوار، چالشی مهم و تاثیرگذار
برطرف کردن نم دیوار، چالشی مهم برای همه است. شما باید هر چه زودتر نسبت به از بین بردن نم دیوارهای خانه خود تصمیم بگیرید، چون در صورت ماندگار شدن نم و رطوبت آسیب های جدی به سازه وارد می شود که در این زمان باید هزینه های بسیار زیادی بابت رفع آنها بپردازید. با استفاده از نکته های مطرح شده می توانید جلوی نم زدگی دیوار خانه خود را گرفته و نم به وجود آمده را هم از بین ببرید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها