به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ - ۰۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۹ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۹۵۱۲۷

تقویت توان موشکی ورای سیاست‌ورزی

تقویت توان موشکی ورای سیاست‌ورزی
گروه بین الملل: آزمایش‌ موشکی ماه سپتامبر چین حکایت از اراده این کشور برای تقویت توان نظامی خود و اتخاذ راهبردی جدید در به کارگیری موشک‌های قاره‌پیما برای مقابله با تهدید‌های جدید دارد.
به گزارش رویترز، این آزمایش‌ که بر توانایی پرتاب و ردیابی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما از فواصل بسیار متمرکز بود نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه چین در فناوری موشکی و آمادگی این کشور به لحاظ عملیاتی برای انجام چنین شلیک‌هایی است.کارشناسان نظامی و دیپلمات‌ها می‌گویند آزمایش موشکی ماه سپتامبر چین، علاوه بر برخوداری از یک پیام سیاسی قوی در بحبوحه انباشت تسلیحات هسته‌ای، نشان داد که ارتش چین به دنبال تقویت توانایی‌های هسته‌ای خود است. این آزمایش همچنین ضریب اطمینان از بازدارندگی هسته‌ای را برای مقامات دفاعی چین تقویت می‌کند.
بخشی از تمرین موشکی اخیر چین نیز بنا به گزارش رویترز به «دیپلماسی راهبردی» اختصاص داشت؛ به نحوی که پکن پیش از اقدام به پرتاب موشک، ایالات متحده، فرانسه و نیوزیلند را در جریان قرار داده بود.با این حال، برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که اگر چین به دنبال رژیم آزمایش موشکی سخت‌تری برای رسیدن به رقبای خود استد، به اقدامات بیشتری نیاز خواهد داشت.
استرالیا که بدون دریافت جزئیات این آزمایش موشکی، تنها چند ساعت پیش از آن در جریان گذاشته شده بود از جمله کشورهای قاره اقیانوسیه است که پیش‌تر بارها نگرانی خود را نسبت به آزمایش‌ موشک‌های بالستیک با چین در میان گذاشته و خواهان پایان یافتن این گونه آزمایش‌ها در منطقه شده بود.
هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای فدراسیون دانشمندان آمریکایی، می‌گوید: «این به چینی‌ها امکان داد تا آزمایشی را با مشخصات کامل یک حمله انجام دهند. این یک گام مهم از نظر عملیاتی به شمار می‌رود... این آزمایش نشان دهنده اعتبارسنجی عملیاتی کل سیستم موشکی چین بود.»بر اساس گزارش پنتاگون، نیروی موشکی چین طی سال‌های اخیر آزمایش‌های گسترده‌ای انجام داده است؛ ارتش چین سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳۵ موشک بالستیک را عمدتا به سوی اهدافی در بیابان‌های دورافتاده این کشور پرتاب کرده بود.
چین اما از سال ۱۹۸۰ تاکنون، موشک‌های دوربرد خود را در مسیر یک حمله واقع‌بینانه‌تر، مشابه آزمایش‌هایی که به طور معمول توسط ایالات متحده، روسیه و هند انجام می شود، شلیک نکرده بود.
آزمایش اخیر چین بنا به اعلام وزارت دفاع این کشور با یک موشک بالستیک قاره‌پیما انجام شد که حامل یک کلاهک مصنوعی بود و به سوی اقیانوس آرام شلیک شد.این موشک که به گفته مقامات دفاعی چین در یک منطقه دریایی از پیش تعیین شده فرود آمد «بخشی از تمرین‌های معمول سالانه» ارتش چین بوده است.مقامات چینی پس از انجام این آزمایش تاکید کردند که اقدام آنها منطبق بر قوانین بین‌المللی بوده و علیه منافع هیچ کشوری صورت نگرفته است.
اگرچه ارتش‌های غربی معتقدند که چین در سال‌های اخیر کیفیت و کمیت کلاهک‌های هسته‌ای، موشک‌ها و سیلوهای موشکی خود را افزایش داده است، اما تنها آزمایش‌های پرتاب کامل می‌توانند دقت و قابلیت اطمینان یک موشک بالستیک دوربرد و کلاهک آن را با توجه به فشارها و بعد مسافت، ارزیابی کنند.
به گفته دیپلمات‌ها و تحلیلگران مورد مشورت رویترز، آزمایش موشکی قاره‌پیمای ماه سپامبر بر فراز اقیانوس آرام توسط شبکه در حال توسعه ماهواره‌ها و سایت‌های ردیابی فضایی و کشتی‌های چین، از جمله در جزایر این کشور در دریای مورد مناقشه چین جنوبی و در نامیبیا و آرژانتین، تحت نظارت کامل قرار داشت.
 
برچسب ها: چین