به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۱ - ۲۰:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۱ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۴۹۵۴۵۴

پارادوکس قیمت باتری و خودروهای برقی

پارادوکس قیمت باتری و خودروهای برقی
گروه اقتصادی: رابطه میان فناوری باتری خودروهای الکتریکی، قیمت باتری، استراتژی های سرمایه گذاری و انتظارات مصرف کننده در گذار حمل و نقل پاک پیچده است. به گزارش بازار،تحقیقات و پیش بینی اخیر شرکت گلدمن ساچس حاکی از آن است که قیمت باتری خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۶ حدود ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. این کاهش قیمت ناشی از پیشرفت فناوری است که منجربه افزایش چگالی انرژی و کاهش هزینه های «فلزات سبز» مانند لیتیوم و کبالت می شود.

در سال ۲۰۲۲ میلیادی میانگین قیمت جهانی باتری ۱۵۳ دلار در هر کیلووات ساعت بود، انتظار می رود تا پایان سال میلادی جاری قیمت باتری در هر کیلووات ساعت به ۱۱۱ دلار کاهش و در سال ۲۰۲۶ به ۸۰ دلار در هر کیلووات ساعت برسد
در سال ۲۰۲۲ میلیادی میانگین قیمت جهانی باتری ۱۵۳ دلار در هر کیلووات ساعت بود، انتظار می رود تا پایان سال میلادی جاری قیمت باتری در هر کیلووات ساعت به ۱۱۱ دلار کاهش و در سال ۲۰۲۶ به ۸۰ دلار در هر کیلووات ساعت برسد. پیشتر به دلیل کاهش نرخ باتری خودروهای برقی اشاره داشتیم؛ فناوری جدید باتری برای وسایل نقلیه پاک سبب تولید نسل نوین باتری با ۳۰ درصد چگالی انرژی بالاتر و کاهش نسبی قیمت موادنایاب در عرضه ذخیره کننده های انرژی ارزان جدید بسیار موثر بوده است.

این پیشرفت فناوری سبب حذف طراحی سلول، پک و ماژول های باتری شده؛ بنابراین باتری های نسل نو با کاهش هزینه تولید منجربه صرفه جویی هزینه و افزایش ظرفیت انرژی شده است. باتری های لیتیومی که بر بازار تسلط دارند، با موادشیمایی مبتنی بر نیکل ۶۰ درصد از سهم بازار، باتری های لیتیوم فرو فسفات یا همان ال اف پی ۳۵ تا ۴۰ درصد بازار را در اختیار دارند. انتظار می رود که باتری های جامد به دلیل پتانسیل آن ها برای چگالی انرژی بالاتر و بهبود ایمنی در آینده صنعت خودرو را متحول کنند؛ ولی در حال حاضر باتری های جامد برای تیراژ انبوه در دنیا مصرف نمی شوند.

صنعت باتری بین المللی با چالش های عدیده مانند؛ زمان توسعه طولانی و نیروی کار ماهر مواجه است البته حدود ۸۰ درصد از بازار توسط ۵ شرکت در دنیا کنترل می شود. این شرکت ها با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه چالش های مهمی را برای تازه واردان این صنعت ایجاد کردند.

در اینجا باید اشاره داشت که پیش بینی کاهش قیمت باتری تا سال ۲۰۲۶ به میزان قابل توجهی تاثیر بر افت قیمت خودروهای برقی خواهد داشت. صنایع خودروسازی انتظار دارند از سال ۲۰۲۳ به بعد برابری هزینه خودروهای برقی با خودروهای موتور احتراق داخلی بسیار رقابتی شود. علیرغم این مساله تقاضای فعلی برای خرید خودروهای برقی ناشی از نگرانی های مشتریان و رقابت های ژئوپلیتیک میان شرق و غرب؛ همچنان وابستگی خودروهای برقی به یارانه های دولتی را افزایش می دهد. نکته قابل توجه اینجاست که در کشورهای غربی مصرف کنندگانی که کاهش قیمت بیشتری را برای خودروهای برقی پیش بینی می کنند، فعلا منتظر ارزانی این محصولات هستند.

در حال حاضر ۵۹ درصد طرح های ساخت کارخانه باتری در اروپا به حالت تعلیق یا تاخیر درآمده است، زیرا این کارخانه ها توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران ندارد
کاهش قیمت باتری خبر خوبی است؟
افت نرخ باتری فرصت ها و چالش های عدیده ای را برای سرمایه گذاران جهت تولید ایجاد می کند، همانطور که پیشتر اشاره شد قیمت خودروهای الکتریکی با خودروهای احتراق داخلی رقابت خواهد کرد؛ در چنین شرایطی بازار باتری گسترش و فرصت رشد برای تولیدکنندگان فراهم می شود. البته کاهش قیمت ها می تواند چالش های سودآوری ایجاد کند، شاید کاهش هزینه ها با کاهش معادل در هزینه های تولید یا افزایش حجم فروش تطابق داشته باشد.

نرخ بازده برای کارخانه های باتری می تواند براساس جغرافیا تولید، مدت زمان پروژه و استراتژی درآمد متفاوت باشد، سرمایه گذاران باید ارزیابی کنند که آیا درآمدهای بلندمدت هزینه سرمایه اولیه و ریسک های مربتط را توجیه می کند یا خیر. نوآوری های مداوم در فناوری باتری می تواند مزیت رقابت ایجاد کند و در طول زمان سبب بهبود شود. این پیشرفت ها مستلزم سرمایه گذاری مستمر در تحقیق و توسعه است. مشوق های و یارانه های دولتی برای حمایت از صنعت تولید باتری بسیار مهم است و به جبران خطرات مالی مرتبط با کاهش قیمت ها کمک می کند.در حال حاضر ۵۹ درصد طرح های ساخت کارخانه باتری در اروپا به حالت تعلیق یا تاخیر درآمده است، زیرا این کارخانه ها توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران ندارد.

تولید انبوه باتری های لیتیوم یونی نیازمند دانش و تجارب فراوان است؛ زیرا جزئیات بسیار کوچک می تواند به طور قابل توجهی در نتیجه تولید اثر گذار باشد
آینده باتری در صنعت خودرو چگونه خواهد بود؟
تداوم روند کاهش قیمت باتری، آینده بازار خودروهای الکتریکی را براساس فاکتورهای حمایتی دولت، صرفه جویی در مقیاس، در دسترس بودن مواد حیاتی و تمایل مصرف کنندگان به پذیرش فناوری های جدید شکل خواهد گرفت. مقرراتی مانند آنچه که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است؛ با هدف تضمین تولید باتری از نظر زیست محیطی پایدار و از نظر اخلاقی مسئولانه است. بنابراین افزایش تولید برای تامین تقاضای فزاینده خودروهای برقی بسیار مهم است.

تمایل مشتریان به استفاده از خودروهای الکتریکی تحت تاثیر قیمت مقرون به صرفه، زیرساخت شارژ و مزایایی زیست محیطی افزایش می یابد. درحالی که کاهش قیمت باتری این خودروها در آینده که سبب رقابت با محصولات احتراق داخلی می شود، می توان این موضوع را خبر خوب برای مشتریان معرفی کرد. اما اکثر مشتریان نسبت هزینه ها و زیرساخت ها همچنان نگرانی دارند، البته افزایش فرهنگ مصرف و رشد آگاهی از پیشرفت تکنولوژی و صرفه جویی در مقیاس می تواند این نگرانی را در طول زمان کاهش دهد.

تولید انبوه باتری های لیتیوم یونی نیازمند دانش و تجارب فراوان است؛ زیرا جزئیات بسیار کوچک می تواند به طور قابل توجهی در نتیجه تولید اثر گذار باشد. تفاوت میان دست یابی به ساخت نمونه موفق با تولید انبوه بسیار متفاوت است. متخصصین این صنعت معتقد هستند که تصاویر و ویدیوهای تولید باتری ساده به نظر می رسد، اما تولید باتری و کسب تجربه در این صنعت سال ها زمان نیاز دارد.

براساس برآوردها دولت چین ۲۰۰ میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل برقی طی ۲۰ سال سرمایه گذاری کرده است، پس انتظار انتقال دانش فنی یا تکنولوژی از چین به هر کشور دیگری دست نیافتنی است
پیچیدگی تولید باتری و خودرو برقی
براساس برآوردها دولت چین ۲۰۰ میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل برقی طی ۲۰ سال سرمایه گذاری کرده است، پس انتظار انتقال دانش فنی یا تکنولوژی از چین به هر کشور دیگری دست نیافتنی است. اما خرید باتری از چین دشوار نیست، زیرا سازندگان چینی زیر ظرفیت تولید در حال فعالیت بوده و به دنبال مشتریان جدید هستند.

شرکت های فناوری برای خلق نوآوری و پیشرفت فرآیند پیچیده ای را طی می کنند، به همین دلیل کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند شرکت های مانند نورث ولت هزینه های قابل توجهی در سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های تولید توام با آزمون و خطا انجام دادند. شرکت نامبرده با نقشه راه خیره کننده در تلاش برای متقاعد کردن خودروسازان بزرگ اروپایی جهت سرمایه گذاری بود، اما طولی نکشید که این شرکت با میلیاردها دلار بدهی مجبور به تعلیق نیرو و تغییر برنامه های توسعه توام با مدیریت شد.

موفقیت صنعت و بازار حمل و نقل برقی بستگی به نحوه تدوین استراتژی های کلان ملی یک‌ کشور توام با مقررات موثر، تولید در مقیاس، زنجیره تامین آماده و پذیرش مشتریان از محصول جدید را دارد. گذار به برقی سازی فرصت‌ های قابل توجهی را برای کاهش انتشار کربن و تقویت شیوه‌ های مصرف انرژی پایدار ارائه می‌ دهد، اما نیازمند تلاش‌ های هماهنگ در بین ذینفعان صنایع و دولت‌ برای پرداختن به پویایی زنجیره تامین و انتظارات مصرف ‌کننده است. افزایش تولید خودرو برقی ارزان مطمئنا به تولید باتری مقرون به صرفه بستگی دارد.

تولید باتری ارزان قیمت نیاز به جذب سرمایه گذاری دارد و کاهش نرخ باتری معنای کاهش سود برای سرمایه گذاری را دارد. شاید بتوان گفت که سرمایه گذاری در تولید باتری یک پارادوکس است، ولی یک بن بست نیست. به بیانی بهتر بدون حمایت دولتی از اکو سیستم تولید خودرو الکتریکی در کشورهای بدون تجربه سبب تحمیل هزینه های سنگین می شود.

تولید خودروهای برقی و باتری های پیشرفته آن بسیار پیچیده و نیازمند تجربه فنی پیشرفته در طراحی قطعات و یکپارچه سازی سیستم ها است. مهندسان با نوآوری های فنی هیجان زده می ‌شوند، در حالی که سرمایه گذاران به بازده مالی بالقوه محصولات چشم دوخته اند. موفقیت در صنعت حمل و نقل برقی مستلزم درک واقعیت های فناوری در جذب سرمایه گذاری استراتژیک است.
برچسب ها: خودروهای برقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها