به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۱۶:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۹۵۷۱۹

افزایش کیفیت زندگی با نسل جدید آزمایش‌های ژنتیک مای اسمارت ژن

گروه سلامت: آیا تاکنون فکر می‌کردید که آزمایش ژنتیک تنها برای تعیین هویت و مشخص کردن پدر بچه است؟ یا اینکه علم ژنتیک تنها به زمینه تحقیقاتی محدود می‌شود؟
خدمات ارزیابی ژنتیک مای اسمارت ژن
خدمات ارزیابی ژنتیک مای اسمارت ژن
 جالب است بدانید در سال‌های اخیر، نسل جدید از تکنولوژی آزمایش‌های ژنتیک به دنیا معرفی شده است که برای عموم مردم لازم و حاوی اطلاعات ارزشمندی است. این آزمایش‌های ژنتیکی در خصوص توانمندی‌های ذاتی افراد، اهداف پیشگیرانه از بیماری‌های ژنتیکی، تغذیه سالم متناسب با نیازهای بدن هر فرد و همچنین تبارشناسی و ملیت شناسی، اطلاعات جالب و کارآمدی می‌دهند.
این دسته از آزمایش‌ها در ایران نیز وجود دارند و شرکت‌هایی مانند مای اسمارت ژن ارائه‌دهنده‌ی تخصصی آن‌ها هستند. خدمات آزمایش ژنتیک مای اسمارت ژن با استفاده از تکنولوژی به روز ژنوتایپینگ دسته‌ای از خدمات ژنتیکی را در اختیار مصرف‌کنندگان می‌گذارد که ارزان‌تر، در دسترس‌تر و پرکاربردتر از تست‌های ژنتیکی بالینی است.
جالب است بدانید نحوه انجام این آزمایش‌ها اصلا پیچیده نیست و حتی نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه ندارد! شما می‌توانید آزمایش‌های ژنتیکی مای اسارت ژن را در خانه و با سفارش کیت‌های خانگی به راحتی انجام دهید.
مهم‌ترین ویژگی آزمایش‌های ژنتیکی این است که اطلاعات منحصر به فرد و شخصی سازی شده از جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به شما ارائه می‌دهند. مانند:

•    آزمایش ژنتیک سلامت (HealthX): بررسی احتمال ابتلای شما به بیش از 80 نوع بیماری و سرطان.
•    تست استعدادیابی و کشف توانمندی‌ها (TalentX): شناخت ویژگی‌های شخصیتی، هیجانی و عملکردهای شناختی شما.
•    آزمایش نیاکان و تبارشناسی (AncestryX): کشف ترکیب ملیتی شما، مسیر مهاجرت اجداد پدر و مادر‌تان، میزان شباهت به نئاندرتال‌ها و شخصیت‌خای مشهوری که با آن‌ها شباهت ژنتیکی دارید.
•    تست ژنتیک تغذیه (NutritionX): بررسی واکنش ژنتیکی بدن شما نسبت به مواد مغذی مختلف.
همانطور که مشخص است، موارد استفاده از این آزمایش‌ها بسیار متنوع است و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی آگاهی‌بخشی انجام دهد.

آزمایش ژنتیک مای اسمارت ژن

یکی از مهم‌ترین این زمینه‌ها سلامتی است. سلامتی دغدغه‌ی مهم همه ماست. ما نیاز داریم بدانیم وضعیت سلامت بدن‌مان در آینده به چه صورت خواهد بود، خطر چه بیماری‌هایی ما را تهدید می‌کند و مواردی از این قبیل. آزمایش ژنتیکی دقیقا برای برطرف کردن همین دغدغه به وجود آمده است.
آزمایش ژنتیک سلامت (HealthX) می‌تواند با باز کردن کد ژنتیکی شما درست مانند یک پیشگو از آینده مسیر سلامتی‌تان می‌گوید. شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات منحصر به فردی که این آزمایش در اختیارتان می‌گذارد، اقدامات پیشگیرانه و تغییراتی در سبک زندگی خود پدید آورید.
برای مثال، نتیجه این آزمایش ممکن است نشان دهد که شما در ابتلا به بیماری آنوریسم یا دیابت نوع 2 ریسک بالایی دارید. در این حالت شما احتمالا علاوه بر انجام غربالگری‌های منظم مربوط به این دو بیماری، سبک زندگی خود (رژیم غذایی، میزان تحرک، سیگار کشیدن و غیره) را تغییر می‌دهید.

اما شاید جالب‌ترین بخش این دسته از آزمایش‌های ژنتیکی، کمکی است که به فرزندپروری می‌کنند. در دنیای امروزی که به سرعت در حال تحول است، والدین در انتخاب راه تربیتی فرزندشان دچار سردرگمی می‌شوند. معمولا مهم‌ترین چالشی که در این راه والدین با آن مواجه می‌شوند، درک شخصیت منحصر به فرد فرزندشان است.
هر کودکی با خلق و خو خاص خود به دنیا می‌آید، مجموعه ای از ویژگی‌های ذاتی که بر رفتار، احساسات و واکنش‌های او تاثیر می‌گذارد. شناخت این ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر کودک در امر فرزندپروری موثر است.

mysmartgene

با این حال، درک شخصیت کودک همیشه ساده نیست. آزمایش ژنتیک استعدادیابی و کشف توانمندی (TalentX) می‌تواند این مسئله را حل می‌کند. این آزمایش به ویژه برای کودکان زیر 12 سال توصیه می‌شود، زیرا با توجه به اطلاعات ژنتیکی که این آزمایش از کودکان ارائه می‌دهد می‌توان محیط‌شان را تغییر داد. مثلا فرض کنید والدین کودکی با انجام این آزمایش متوجه شوند ویژگی «آسیب گریزی» در فرزندشان بالاست، پس باید شیوه تربیتی و محیط را طوری برای او بچینند که این ویژگی به تعادل برسد. در کنار این آزمایش، جلسه مشاوره با متخصص روانشناس نیز ارائه می‌شود که والدین بتوانند بیشترین استفاده را از نتیجه آزمایش ژنتیک استعدادیابی و کشف توانمندی داشته باشند.

احتمالا آزمایش دیگری که مای اسمارت ژن ارائه می‌دهد برای شما آشناتر باشد. آزمایش نیاکان و تبارشناسی (AncestryX) نوعی نژاد و اجدادشناسی به کمک ژنتیک است. شما چه کسی هستید؟ از کجا می‌آیید؟ شاید بتوانید به کمک روایت‌های خانوادگی یا شجره‌نامه تا چند نسل قبل از خود را بشناسید اما برای بررسی دقیق‌تر به کمک ژن‌هایتان نیاز دارید.
آزمایش نیاکان با تجزیه و تحلیل DNA شما و مقایسه پایگاه داده ژنتیکی از نمونه‌های جمعیتی جهان، اطلاعات وسیعی از پیشینیان شما ارائه می‌دهد. گزارش این آزمایش نشان می‌دهد اصل و نسب شما از چه مناطقی در جهان است. معمولا نتیجه ترکیب ملیتی شگفت‌آور است. همچنین مسیر مهاجرتی اجداد شما هم از طرف پدری و هم از طرف مادری بررسی می‌شود تا شما ببینید نیاکانتان چه مسیری از شرق آفریقا را طی کرده‌اند.
بخش‌های دیگر این گزارش هم به معرفی شخصیت‌های مشهوری که با شما هم‌ژن هستند و شباهتتان به انسان‌های نئاندرتال (گونه‌ای از انسان‌های اولیه) می‌پردازد.

آزمایش ژنتیک تغذیه (NutritionX) مای اسمارت ژن همانگونه که از نامش پیداست، سوالات شما درباره وضعیت ژنتیکی بدن‌تان نسبت به تغذیه را پاسخ می‌دهد. سوالاتی مثل اینکه چرا رژیم‌های غذایی مختلف برایتان نتیجه‌بخش نیستند؟ یا اینکه متابولیسم طبیعی و ژنتیکی بدن‌تان دقیقا چقدر است؟ مواد مختلف را بدن شما چطور هضم می‌کند؟ همچنین در کنار نتیجه آزمایش به شما جلسه مشاوره با متخصص تغذیه نیز ارائه می‌شود تا از اطلاعات آزمایش بهتر استفاده کنید. 
تمام این اطلاعات تنها با یک آزمایش ساده قابل دسترسی است. برای آزمایش‌های مای اسمارت ژن، نیاز به نمونه خون و مراجعه حضوری نیست و شما می‌توانید با سفارش کیت آزمایش، در خانه آن را انجام دهید. نمونه‌گیری با سواب داخل کیت و از جداره دهان (نمونه برداری از بزاق) انجام می‌شود.
نتایج آزمایش‌های نسل جدید ژنتیک مانند آزمایش‌هایی که معرفی شدند، می‌توانند سطح کیفیت زندگی شما را به طور قابل توجهی افزایش دهند. شما به کمک این آزمایش‌ها، اطلاعات منحصربه‌فردی از ژنتیک‌تان دریافت می‌کنید. با این آگاهی و شناخت ژنتیکی می‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند سبک زندگی سالم‌تر، انجام غربالگری‌های منظم و غیره اتخاذ کنید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها