به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۲۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۴۹۵۹۰۲

با این ۶ عادت باید خداحافظی کنید

با این ۶ عادت باید خداحافظی کنید
گروه سلامت: بسیاری از مردم تلاش می‌کنند تا روز خود را با احساس شادابی شروع کنند، اما موفق نمی‌شوند و روز جدید را خسته‌تر از پیش آغاز می‌کنند.به گزارش فرارو، مقصر اصلی خستگی مزمن افراد عادت‌های اشتباه قبل از خوابیدن است. خوشبختانه راه حلی وجود دارد و با حذف ۶ عادت متداول قبل از خواب مانند چک کردن دائم تلفن همراه قبل از خواب و میان وعده‌های آخر شب می‌توان کیفیت خواب را بهبود ببخشید و روز پیش رو را با انرژی و آمادگی آغاز کرد.

۱) تماشای افراطی تلویزیون
تماشای چند قسمت از سریال محبوبتان یا یک فیلم جدید شاید راهی بی‌ضرر برای استراحت قبل از خواب به نظر برسد. با این حال این عادت اختلالتی جدی در خواب ایجاد می‌کند. نور آبی ساطع شده از صفحه‌های نمایش، هورمون طبیعی خواب یا همان ملاتونین را سرکوب می‌کند و خوابیدن را سخت‌تر می‌کند؛ بنابراین برای داشتن خوابی باکیفیت بهتر است تماشای فیلم و سریال‌ها به زمانی دیگر موکول شوند.
 
۲) میان وعده آخر شب
خوردن غذای آخر شب واقعاً بر خواب تأثیر می‌گذارد و این تأثیر اصلا خوب نیست. غذا خوردن نزدیک به زمان خواب می‌تواند باعث ناراحتی سیستم گوارشی و سوء هاضمه می‌شود و به خواب رفتن و به خواب ماندن را سخت می‌کند. حداقل دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب باید غذا خوردن را کنار گذاشت.

۳) نادیده گرفتن روتین قبل از خواب
بسیاری از افراد یک روتین ثابت برای قبل از خوابیدن ندارند. یک روتین سالم برای قبل از خواب می‌تواند شامل خواندن کتاب، انجام برخی حرکات کششی سبک و حتی چند تمرین تنفس باشد. با انجام این کار‌ها به بدن سیگنال داده می‌شود که وقت استراحت است و باید برای خوابیدن آماده شود.

۴) چک کردن گوشی
چه چک کردن ایمیل در اواخر شب، گردشی سریع در رسانه‌های اجتماعی یا فقط بازی کردن قبل از خواب، همه این کار‌ها برای خوابی راحت مضر هستند. نور آبی ساطع شده از تلفن‌های همراه می‌تواند مغز را فریب دهد تا فکر کند هنوز روز است. استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی قبل از خواب، ساعت داخلی بدن معروف به ریتم شبانه روزی را بهم می‌ریزد و ترشح هورمون خواب آور ملاتونین را سرکوب می‌کند و به خواب رفتن را دشوارتر می‌کند. بهتر است عادت چک کردن گوشی قبل از خواب با کتاب خواندن جایگزین شود.

۵) استرس بی‌مورد
استرس و نگرانی طبیعی است، اما وقتی این نگرانی‌ها بر خواب تأثیر می‌گذارند، باید راهی برای حذف آنها پیدا کرد. برای مثال چند دقیقه وقت گذاشتن پیش از رفتن به رختخواب برای فکر به مسئولیت‌های فردا و کنار گذاشتن نگرانی‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. این کار کمک می‌کند تا استرس‌های روزمره کنار گذاشته شوند و فرد برای یک خواب خوب آماده شود. خواب باکیفیت برای مقابله با چالش‌های پیش رو بسیار مهم است.

۶) نادیده گرفتن سیگنال‌های خواب بدن
بدن باهوش‌تر از آن چیزی است که به آن اعتبار داده می‌شود. بدن یک ریتم طبیعی دارد، یک ساعت داخلی که به فرد می‌گوید چه زمانی برای خوابیدن است و چه زمانی باید از خواب بیدار شد. نادیده گرفتن این سیگنال‌ها و نادیده گرفتن زمان خواب می‌تواند منجر به کاهش کیفیت خواب می‌شود و بیدار شدن در صبح را به یک مشکل واقعی تبدیل می‌کند. بهتر است به این سیگنال‌ها اهمیت داده شود و با تجربه احساس خستگی هرچه زودتر خوابید. حتی اگر چند ساعت قبل از ساعت خواب معمول نیز باشد، استراحت به موقع انرژی بیشتری برای روز آینده فراهم می‌کند. خواب خوب فقط به کمیت مربوط نمی‌شود، بلکه به کیفیت نیز مربوط می‌شود؛ بنابراین باید با سیگنال‌های بدن هماهنگ شد و استراحت مورد نیاز را داشت.

اگر برخی از این عادات بد را در روتین قبل از خواب خود تشخیص دادید، نگران نباشید؛ شما تنها نیستید. خبر خوب این است که اینها تن‌ها عادت‌های بد هستند و تمام عادت‌ها را می‌توان با تلاش تغییر داد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها