به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ - ۱۳:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۴۹۵۹۸۳
موضع دولت درباره فیلترینگ همان موضع رئیس جمهور است

سخنگوی دولت: موضوعات مربوط به حجاب و عفاف در حال پیگیری است

سخنگوی دولت: موضوعات مربوط به حجاب و عفاف در حال پیگیری است
گروه سیاسی: سخنگوی دولت از جزئیات اقدامات دولت برای خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس خبر داد و گفت: بعد از اجرای روند انحصار وراثت مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تمامی خانواده‌های جان‌باختگان تعلق خواهد گرفت و از سوی وزارت راه و شهرسازی یک واحد مسکونی به خانواده معزز ایشان در منطقه محل سکونت اهدا می‌شود.
 
به گزارش ایلنا، فاطمه مهاجرانی در ابتدای نشست خبری امروز خود یاد و خاطره سردار نیلفروشان را گرامی داشت و گفت: هم اکنون مراسم وداع با پیکر ایشان درحال برگزاری است و تلاش‌های مجدانه ایشان را در راه حفظ حقوق مردم لبنان و جریان مقاومت ارج می‌نهیم.وی همچنین با گرامیداشت روز جهانی نابینان گفت که این قشر از جامعه ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد. 

اهدای یک واحد مسکونی به خانواده‌های معدنچیان جان‌باخته طبس
سخنگوی دولت بیان کرد: در ابتدا می‌خواهم مجموعه اقداماتی که در هیات دولت برای التیام نهادن بر زخم خانواده‌ جان باختگان معدن طبس اندیشیده شده را اعلام کنم. هر چند نیک می‌دانیم هیچ کدام از این موارد فقدان این عزیزان را برای خانواده‌ها جبران نخواهد کرد و این اقدامات تنها ممکن است اندکی تسلی بخش باشد و کمی از رنج آنها بکاهد بنابراین بنا به تصمیم هیات دولت و برای حمایت از خانواده کارگران جان‌باخته مقرر شد وزارت راه و شهرسازی یک واحد مسکونی به خانواده معزز ایشان در منطقه محل سکونت اهدا کند.

اختصاص مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به خانواده‌ها و بخشودگی دیون و تسهیلات بانکی درگذشتگان
وی ادامه داد: همچنین با پیگیری های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بعد از اجرای روند انحصار وراثت مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تمامی خانواده‌های جان‌باختگان تعلق خواهد گرفت ضمن این که با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان دایر خواهد شد. در بحث بخشودگی دیون و تسهیلات بانکی درگذشتگان نیز رایزنی‌هایی با بانک‌های مربوطه صورت گرفته تا شاید اندکی از آلام این عزیزان بکاهد.مهاجرانی افزود: بنده یکبار دیگر از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران، فاجعه معدن طبس را به خانواده‌ها و بازماندگان این واقعه تسلیت میگویم و مراتب تاسف و تأثر عمیق خود را بابت این ضایعه دردناک ابراز می‌کنم. 

تقدیر از سفرهای شجاعانه عراقچی و قالیباف به بیروت
وی با اشاره به سفرهای منطقه‌ای عراقچی گفت: از سفر شجاعانه آقایان عراقچی وزیر امورخارجه و آقای قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به بیروت در هفته گذشته تجلیل و قدردانی می‌کنم که با وجود تهدیدات رژیم غاصب صهیونیستی این سفرها انجام شد.

تبریک پیروزی تیم خاتون بم در مسابقات فوتبال زنان آسیا
سخنگوی دولت با اشاره به پیروزی تیم‌ فوتبال خاتون بم عنوان کرد: در روزهای گذشته تیم فوتبال «خاتون بم» هم موفق شد در جمع ۸ تیم برتر فوتبال زنان آسیا قرار بگیرد. این موفقیت را به بازیکنان و مربیان این تیم و به جامعه ایران اسلامی به ویژه زنانو دختران این مرز و بوم و همه دست اندرکاران ورزش کشور تبریک می‌گویم.

گزارش جلسات فشرده دولت درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴
وی یادآور شد: طی هفته گذشته اصلی‌ترین کار دولت بحث و بررسی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ بوده است. دولت با جلسات فشرده صبح و بعد از ظهر، بررسی کلیات لایحه بودجه و احکام مربوط به بخش‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. امیدواریم دولت طبق برنامه ریزی بتواند در موعدمقرر ماه لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کند. به هر حال رویکردهای اقتصادی دولت در لایحه بودجه متجلی خواهد بود و امیدواریم لایحه بودجه با همکاری مجلس با کمترین تغییرات به تصویب مجلس برسد و دولت با یک برنامه منضبط بتواند سال آینده کشور را اداره کند، وضعیت کشور ، وضعیت دشواری است اما با این همه همکاران ما تلاش می‌‌کنند یک بودجه منجسم و کارگشا به مجلس ارائه شود

مردم حق دارند خودرو تولید غیرداخل سوار شوند
سخنگوی دولت درباره نظر دولت در خصوص واردات خودرو، عنوان کرد: نباید فراموش کرد مردم حق دارند خودرو تولید غیرداخل سوار شوند،  لذا پاسخ دادن به این سوال زمان‌بر است اما کارها در دست انجام است. البته حرف‌هایی هم در خصوص واردات خودروی کارکرده است که آیا شأن مردم است چنین خورده‌‌هایی وارد شوند یا خیر، البته قانونی در این مورد وجود دارد، دولت هم کارها را انجام داده است.

حل موضوع فیلترینگ در چارچوب مصالح و منافع ملی نظام در حال پیگیری است
وی درخصوص نظر دولت درباره فیلترینگ گفت: درباره فلیترینگ موضع دولت همان موضعی است که آقای رئیس جمهور در ایام انتخابات عرض کردند، فلیترینگ آسیب‌های بسیاری زده است و این با گفته‌های رهبری که تاکید بر حکمرانی در فضای مجازی دارند، در تضاد است. موضوع در چارچوب مصالح و منافع ملی  نظام در حال پیگیری است.مهاجرانی گفت: ما معتقدیم موضوع فیلترینگ علاوه بر ایجاد حفره‌های امنیتی موجب دسترسی به محتوای نامناسب می‌شود و به اهداف خود نرسیده است.

امیدواریم ۵۰ درصد معلمان مشمول کدهای ۱۹ و ۵ به محل خدمت خود بازگردند
سخنگوی دولت در خصوص کمبود معلم و اینکه برخی مشمول کدهای ۱۹ و ۵ شده‌اند، گفت: پرونده افرادی که شامل کد ۱۹ و ۵ هستند و بسیار زیاد است در حال بررسی است امیدواریم ۵۰ درصد این عزیزان بتوانند به محل خدمت خودشان بازگردند.

رویکرد دولت چهاردهم در قبال قانون عفاف و حجاب/ موضوعات فرهنگی را با زور نمی‌شود جا انداخت
مهاجرانی درباره اینکه آیا قانون عفاف و حجاب از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد، گفت: موضوعات فرهنگی را با زور نمی‌شود جا انداخت بلکه با باور می‌توان جا انداخت، این دولت، دولت وفاق است و سعی دارد با همدلی کارها را پیش ببرد. قانون در چارچوبی باید باشد که منافع مردم در آن دیده شده باشد. در حال انجام کارهای کارشناسانه دقیقی هستیم تا موضوعات توان اجرا داشته باشد. چرا که قوانین باید پشتوانه اجرایی داشته باشد. معتقدیم کار فرهنگی را با «باید» و رویکرد «سلبی» نمی‌توان دنبال کرد.وی درباره این‌که آیا نیروی انتظامی که تحت نظر وزارت کشور است می‌خواهد تغییری در رویه خود بدهد، بیان کرد: موضوعات در حال پیگیری است.

واردات برنج به معنای پر شدن ذخایر استراتژیک غذایی کشور است نه ورود به بازار
سخنگوی درباره حمایت دولت از برنج‌کاران گفت: ما در کشور قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را رعایت می‌کنیم، اما ذخایر راهبردی مردم باید رعایت شود، بنابراین ذخایر باید پر شود اما این به معنی ورود به بازار نیست بلکه به معنای پر شدن ذخایر استراتژیک غذایی کشور است.

عدالت آموزشی باید رعایت شود
وی درخصوص این‌که ۷۵ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سهمیه‌ای هستند، گفت: این عدد دقیقا همین هست یا خیر نیست نیاز به بررسی بیشتر دارد، اما در اینکه حجمی از ورودی‌ها متعلق به سهمیه‌ها هستند شکی نیست، قطعا  به کار کارشناسی از سوی مجلس در این زمینه نیاز است. باید تلاش شود عدالت آموزشی رعایت شود.مهاجرانی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از سهمیه می‌شود در اذهان سهمیه خانواده معزز ایثارگران و شهدا به یاد می‌آید، سهمیه این عزیزان در میان سهمیه‌های موجود بسیار اندک است و ما سهمیه‌های دیگر بسیاری داریم.

دولت از عددسازی برای مردم پرهیز می‌کند
مهاجرانی درباره  نگاه و سیاست دولت چهاردهم درباره مسکن، گفت: مسکن یکی از الویت‌های است که افراد برای زیست نیاز دارند و موضوع فرا بخشی است. رویکرد دولت این است که از عدد سازی جلوگیری کند. طبق آمار وزارت کار قرار است ۸۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی بر روی اراضی ۹۹ ساله تحویل داده شود. قرارداد ۳۷۰ هزار مسکن مشارکت مدنی با بانک‌های عامل  بسته شده است. یک میلیون و ۷۰۰ خود مالکی شهری و روستایی در حال ساخت است، دولت از عددسازی برای مردم بسیار پرهیز می‌کند.

برای تعیین استانداران همانند وزرا کارگروه تشکیل دادیم
وی در خصوص انتخاب استانداران گفت: استاندار نماینده بزرگ دولت در استان‌ها است. طبق روالی که برای تعیین وزرا کارگروه‌های تشکیل شد مشابه آن هم الان برای استانداران تشکیل شده است افراد گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند و در نهایت به انتخاب می‌رسیم. البته این نگرانی برای وزرا هم وجود داشت اما پیشنهاد می‌کنیم ملاک ارزیابی عملکرد باشد. به رای‌ای که هیات دولت می دهد احترام بگذاریم و بر اساس عملکرد آدم‌ها را قضاوت کنیم.

به افغان‌ها زمین نفروختیم و مالکیت زمین‌های چابهار برای ایران است
سخنگوی دولت درباره فروش زمین‌های چابهار به افغان‌ها و فعالیت اقتصادی طالبان، تصریح کرد: زمین‌ها مالکیت‌شان در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و برای منفعت اقتصادی فروخته نمی‌شود. در قالب مصالح و منافع  ملی، منافع مشترک و بهره‌برداری‌ها ممکن است اتفاق بیفتد اما مالکیت زمین‌ها برای جمهوری اسلامی ایران است.

ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد اما تلاش می‌کند آلام مردم فلسطین التیام بخشد
وی در خصوص طرح آتش بس در غزه گفت: آنچه که بشریت در حال تماشای آن است واقعا یک تراژدی تمام عیار انسانی و یک نسل کشی است. لذا جمهوری اسلامی با تمام سیاست خودش که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد هم تلاش خود را  خواهد کرد تا آلام مردم فلسطین التیام بخشد. جمهوری اسلامی ایران از هرگونه پیشنهاد صلحی که وضعیت را بهتر کند،  استقبال می‌کند.

هیچ قانونی برای یک نفر نیست و دولت از افرادی که ظرفیت دارند، استفاده خواهد کرد
سخنگوی دولت در خصوص اقدام و تلاش طیف تندرو مجلس برای برکنار ظریف و این که دولت برای تغییر قانون افراد در مشاغل حساس آیا اقدامی خواهد کرد، گفت، طیف تندرو از این مردم است، قاعدتا هیچ قانونی برای فرد نوشته نمی‌شود و دولت تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد از افرادی که ظرفیت دارند، استفاده شود.

تلاش می‌کنیم با ایجاد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به رشد ۸ درصدی در اقتصاد برسیم
مهاجرانی با بیان اینکه بهبود وضعیت بهره‌وری و سرمایه گذاری خارجی موجب رشد اقتصادی می‌شود، در خصوص این‌ که آیا  رشد اقتصادی کشور به ۴ درصد خواهد رسید ، بیان کرد: برای دستیابی به رشد ۸ درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری خارجی داریم و لذا تلاش می‌کنیم تعامل با کشورهای همسایه، بهبود سیستم‌ها به منظور بهره‌وری بیشتر و ایجاد ظرفیت برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی، به رشد اقتصادی مورد نظر دست پیدا کنیم.

آحاد جامعه از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند
سخنگوی دولت درباره حل مشکلات اقتصادی و معیشتی، عنوان کرد: حل موضوعات نیاز به همدلی و کار کارشناسی از یک سو و همدلی از سوی دیگر دارد و ان‌شاءالله با کمک یکدیگر وضعیت اقتصادی را به وضعیت قابل قبولی برای مردم بازگردانیم. آحاد جامعه از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند و این از موضوعات جدی برای دولت است که جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد. تورم نقدینگی و افزایش قیمت موضوعاتی هستند که به صورت سلسه‌وار به یکدیگر وابسته هستند و دولت سعی در حل آن‌ها دارد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۴، تلاش می کنیم از اقشار آسیب پذیر حمایت شود. در این بودجه معافیت مالیاتی از ۱۲ میلیون به ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا آسیب کمتری به افراد کم درآمد وارد شود. ولی مشکلات یک شبه قابل حل نیست و نیاز به کار کارشناسی و همدلی جامعه دارد.
وی افزود: تورم مثل بلای خانمان سوز برای اقتصاد است. تلاش دولت برای کاهش تورم است. دولت تلاش می‌کند به منابع قابل وصول دسترسی داشته باشد. دولت سعی می کند انضباط مالی در بودجه ایجاد شود تا ناترازی در بودجه ایجاد نشود. صرفه جویی و برخی سرمایه گذاری ها نیز راهکارهای دیگری برای کاهش ناترازی است.

۳۰ عنوان درسی در زمینه هوش مصنوعی از مهرماه امسال در دانشگاه‌ها اضافه خواهد شد  
وی در خصوص نگاه دولت به هوش مصنوعی گفت: دولت به این موضوعات به صورت تک عامل نگاه نمی کند بلکه تلاش می‌کند به صورت ریشه‌ای و بنیادین به حل آن‌ها بپردازد. تا زمان تصویب اساسنامه، تمام مسائل مربوط به هوش مصنوعی طبق برنامه هفتم توسعه در معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری می‌شود، حدود ۳۰ عنوان درسی  در زمینه هوش مصنوعی  از مهرماه امسال در دانشگاه ها در دستور کار  قرار گرفته است.

دولت نمی‌خواهد وعده‌‌ای دهد که زود محقق نمی‌شود به همین دلیل از دستاور‌های سفر رییس‌جمهور نمی‌گوییم
وی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به قطر گفت: دولت سعی دارد در همه امور و شئون، از وعده‌ها و قول‌هایی که زود محقق نمی‌شود، پرهیز کند. به همین دلیل ممکن است برای سفرهایی که انجام می‌شود نتوانیم دستاورد ذکر کنیم. در طی سفرها و اقدامات است که می‌توانیم به دستاورد برسیم، مثل استفاده از دارایی‌های نقدی ایران حق طبیعی ایران است و در تلاشیم که با استفاده از منابعی که در قطر وجود دارد، مشکلات را حل کنیم.

قیمت توافقی خرید گندم افزایش پیدا کرده است
مهاجرانی درباره عدم دریافت معوقات برخی گندم‌کاران، اظهار داشت: قیمت توافقی خرید گندم افزایش پیدا کرده است و میزان خرید گندم بیش از میزانی است که در قانون مصوب شده بود. سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کند که معوقات و مطالباتِ به حق گندم‌کاران را پرداخت کند. ما هم از گندم‌کاران که در جهت استقلال غذایی و کمک به پر کردن ذخایر استراتژیک کشور تلاش می‌کنندف تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این پرداخت‌ها در اسرع وقت صورت گیرد.

 تحریم‌ها فقط نظامی نیست، اتفاقا تحریم‌ها داروها را هدف قرار داده است
سخنگوی دولت درباره کمبود دارو از جمله انسولین و بیماران سرطانی گفت: دارو از جمله اقلامی است که نمی توان در مورد آنها مساحمه داشت چرا که سلامت مردم را تهدید می‌کند. تحریم‌ها فقط نظامی نیست و مردم لمس کردند اتفاقا تحریم‌ها داروها را هدف قرار داده است. از همین رو چند اقدام مخصوصا در مسئله انسولین اتفاق افتاد مانند افزایش تولید داخلی و حمایت از تولید کننده داخلی. در توسعه همکاری‌های بین‌المللی گام‌هایی برای واردات دارو برداشته شده  است، همچنین تسریع در مجوزهای تولید و واردات انجام شده است.

اگر می‌گوییم خط فقر پایین است، مردم هم باید لمس کنند
وی در خصوص خط فقر و همچنین متناسبسازی حقوق بازنشستگان گفت: ابتدا تعریف این‌که خط فقر کجاست را به درستی انجام دهیم، رویکرد دولت پرهیز از عددسازی است، اینکه می‌گوییم خط فقر پایین آمده است، مردم باید درک کنند.

مهاجرانی ادامه داد: در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دو نکته وجود دارد، تعدادی از بازنشستگان، بازنشستگان تامین اجتماعی هستند که یک مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان نقدی و یک مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است. دسته دوم بازنشستگان کشوری هستند در حکم همترازی آنان با شاغلین پیچیدگی‌هایی وجود دارد که دولت در حال تلاش برای ساماندهی آن است.

اسرائیلی‌ها دم شیر را به بازی نگیرند
سخنگوی دولت درباره تهدیدات ایران توسط اسرائیل، گفت: ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نیست ولی در دفاع مصصم ترین کشور است و حاضر نیست منافع ملی خود را معاوضه کند. به آن‌ها می گوییم این دم شیر است و آن را به بازی نگیرید. وعده صادق ۲ قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود. ایران آمادگی هرگونه پاسخ را دارد. هر زمان هر پاسخی لازم باشد، خواهیم داد، ما در دفاع سخت مصمم هستیم.

وی درباره میزان پرداخت ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی، گفت: ۳۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی، تجاری و دارو پرداخت شده است. از این مبلغ، ۱۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و بیش از ۸ میلیارد دلار برای واردات در ازای صادرات پرداخت شده است. در این زمینه شفافیت باید وجود داشته باشد تا اعتماد مردم جلب شود.
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۸-۰۱ ۱۱:۲۴ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها