به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ - ۲۱:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۴۹۶۲۵۱

اجرای نقشه ژنرال‌ها در شمال غزه؟

اجرای نقشه ژنرال‌ها در شمال غزه؟
گروه بین الملل: اسرائیل از اوائل ماه اکتبر ۲۰۲۴ تهاجم گسترده و جدیدی را در شمال نوار غزه آغاز کرده است. این ناحیه روزگاری پرجمعیت‌ترین منطقه باریکه تحت محاصره غزه بود.
ارتش اسرائیل حدود ۱۰ روز است که اردوگاه آوارگان جبالیا را با بمباران هدف قرار می‌دهد و پس از محاصره آن منطقه، حملات خود را به مناطق پیرامونی در بیت لاهیا و بیت حانون گسترش داده است.
بر اساس گزارش سازمان ملل، ارتش اسرائیل هفته گذشته فقط در مدت دو روز نزدیک به ۱۲۰ مورد تهاجم زمینی و حمله هوایی در شمال غزه انجام داده که تفاوت چندانی با ۱۴۰ حمله‌ای که مجموعا در کل ماه سپتامبر انجام داده بود، نمی‌کند. آماری که حاکی از شدت یافتن حملات اسرائیل در شمال نوار غزه است.  
وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه نیز اعلام کرده است که حملات اسرائیل در یک هفته گذشته دست کم ۲۰۰ نفر را در شمال نوار غزه کشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه میزان تلفات غیرنظامیان در شمال غزه را محکوم کرد.
در کنار این حملات، ارتش اسرائیل در تاریخ‌های ۷، ۱۰ و ۱۲ اکتبر موج جدیدی از دستور تخلیه منطقه را به مردم شمال غزه صادر کرده و به آن‌ها گفته که به سمت منطقه به اصطلاح «بشردوستانه» المواصی در ساحل جنوب غزه حرکت کنند.
بخش شمالی غزه بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری نوار غزه را در خود جای داده است و صدها هزار نفر از ساکنان آن مجبور به ترک خانه‌های خود در مرحله اول حمله اسرائیل به این منطقه شدند؛ اما سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۴۰۰ هزار نفر هنوز در شمال نوار غزه پناه گرفته‌اند.
در همین حال، ارسال کمک به غزه به میزان قابل توجهی کمتر از سطح لازم است. بر اساس آمار خود اسرائیل، متوسط ​​کمک‌های روزانه دریافتی به کل نوار غزه در ماه اکتبر کمتر از یک چهارم مقدار ارسال شده روزانه در ماه سپتامبر بوده است. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (اونروا) گفت که از ۳۰ سپتامبر (نهم مهر ۱۴۰۳) به سازمان ملل «اجازه هیچ گونه ارسال کمک‌های بشردوستانه از جمله ارائه غذا» به شمال غزه داده نشده است.
حسام ابوصفیه، مدیر بیمارستان کمال عدوان در بیت لاهیا در شمال غزه گفت که ۱۰ روز است که هیچ غذا یا دارویی به این بیمارستان نرسیده و این امر باعث شده که منابع ناچیز آن تمام شود و این بیمارستان مجبور به کاهش خدمات پزشکی شده است. وی هشدار داد که « اگر راه حلی در روزهای آینده به دست نیاید، با فاجعه دیگری روبرو خواهیم شد: قحطی.»
نقشه ژنرال‌ها و «گرسنگی دادن به مردم»
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده است که به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل قصد دارد «شمال غزه را به طور کامل از بقیه نوار غزه جدا ‌کند.»
گروه‌های حقوق بشر اسرائیلی نیز هشدار دادند که به نظر می‌رسد اسرائیل از طریق محاصره شمال غزه و گرسنگی دادن به باقیمانده‌ مردم، در صدد است تا یک طرح بحث‌برانگیز در جهت وادار کردن حماس به تسلیم شدن دست به کار شده است.این طرح که به نام «نقشه ژنرال‌ها» شناخته می‌شود، توسط گیورا آیلند، مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل و جمعی از ژنرال‌های بازنشسته و افسران عالی رتبه اسرائیلی تهیه شده و اواخر ماه سپتامبر به مجلس این کشور ارائه شد.
«انجمن فرماندهان و سربازان ذخیره اسرائیل» در دفاع از این طرح می‌گوید: نقشه ژنرال‌ها با چهار هدف روشن از جمله «تغییر دکترین جنگ» و «چرخش از مفهوم بازدارندگی به مفهوم قاطعیت» ایجاد شده است.
بر اساس نقشه ژنرال‌ها، ارتش اسرائیل می‌بایست به غیرنظامیان فلسطینی دستور دهد تا ظرف مدت ۱۰ روز شمال نوار غزه را به مقصد سایر مناطق این باریکه تحت محاصره ترک کنند و سپس شمال را به عنوان یک «منطقه بسته نظامی» اعلام کنند.کسانی که آنجا را ترک نکنند، هدف‌های نظامی تلقی می‌شوند و به طور کامل از عرضه غذا، آب و دارو محروم می‌شوند.
طبق برنامه، هرکسی که بعد از بازه زمانی تعیین شده در آنجا باشند، باید از آب و سایر مایحتاج محروم شود. آیلند در ویدئویی که در توضیح این طرح در یوتیوب می‌گوید: «چه برخی از آن‌ها جنگجوی [حماس] باشند، چه برخی از آنها غیرنظامی... دو انتخاب خواهند داشت یا تسلیم شوند یا گرسنگی بکشند.»
در این طرح آمده است که «تنها راه برای تضعیف توانایی حماس برای بازیابی خود این است که یک یا چند عنصر از چهار عنصر کلیدی آن - شامل منابع مالی، توانایی جذب جنگجو، دسترسی به تدارکات و انگیزه آن - هدف قرار گیرد.»
 آیلند عنوان کرد که این طرح برای افزایش فشار بر حماس برای آزادی ۱۰۱ گروگان باقیمانده اسرائیلی نزد حماس طراحی شده است.
با این حال، سازمان های حقوق بشر استدلال می‌کنند که این طرح غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و تاکید می‌کنند که اجرای آن قوانین بین المللی را نقض می‌کند. ارتش اسرائیل ادعای اجرای طرح ایلند را رد کرده است.
ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل  گفت: «ما چنین طرحی را دریافت نکرده‌ایم.» با این حال، دو فرد مطلع فاش کردند که مقامات ارشد امنیتی در تایید رسمی این طرح مردد هستند. رسانه‌های اسرائیل ماه گذشته گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، به اعضای پارلمان اطلاع داده است که در حال بررسی این طرح است.
چهار سازمان حقوق بشری اسرائیلی به نام‌های «ییش دین، چیشاه‌ مسلک، بتسیلم، و پزشکان برای حقوق بشر» ابراز نگرانی کردند و اظهار داشتند که «نشانه‌های هشداردهنده‌ای» وجود دارد که اسرائیل «بی سر و صدا» شروع به اجرای آن طرح کرده و از جامعه بین‌المللی خواستند که آن را متوقف کند.
آیلند اظهار داشت که طرح خود را به این دلیل پیشنهاد کرده که یک سال درگیری نتوانسته است حماس را برای آزاد کردن گروگان‌هایی که هنوز در غزه نگه می‌دارد، تحت فشار قرار دهد، چه بسا برخی از آن‌ها تا حالا مرده باشند. او پیشنهاد کرد که اسرائیل می‌تواند با محاصره و کنترل کامل شمال غزه، فشار بر حماس را تشدید کند و تهدید کرد که اگر حماس گروگان‌ها را آزاد نکند، این کنترل را «از لحاظ تئوری برای همیشه» حفظ خواهد کرد.با این حال، سازمان های حقوق بشر استدلال می‌آورند که اولا بسیاری از غیرنظامیان نمی‌توانند شمال نوار غزه را ترک کنند و دوم اینکه حتی اگر این کار را انجام دهند، هیچ پناهگاه امنی در غزه وجود نخواهد داشت.

آیا طرح ژنرال ها قانونی است؟
این طرح استدلال می‌کند که «تحمیل محاصره بر دشمنی که قبلاً محاصره شده است، مشروع است و تا زمانی که برای غیرنظامیان فرصت منطقی برای تخلیه منطقه از طریق دالان‌های امن قبل از شروع محاصره فراهم شود، تحت سخت‌ترین قوانین بین‌المللی مجاز است.»
این طرح همچنین به سوابق تاریخی برای حمایت از رویکرد خود اشاره می‌کند، از جمله اینکه در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که وینستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتانیا قصد خود را برای اعمال محاصره‌ای شدید اعلام کرد و غذا از مناطق تحت کنترل نازی‌ها محروم کرد، حتی اگر بر جمعیت غیرنظامی محلی تأثیر می‌گذاشت.
هم اکنون مراکز توزیع مواد غذایی و همچنین آشپزخانه‌ها و نانوایی‌ها در شمال غزه به دلیل حملات هوایی، عملیات زمینی نظامی و دستور تخلیه مجبور به تعطیلی شده‌اند. تنها نانوایی فعال در شمال غزه که توسط برنامه جهانی غذا پشتیبانی می‌شد، پس از اصابت یک مهمات انفجاری آتش گرفت.با نزدیک‌تر شدن زمستان، مردم غزه با مشکلات عدیده‌ای از جمله نبود سرپناه کافی، سوخت ناکافی برای گرمایش و حداقل کمک‌های بشردوستانه روبرو هستند.
تانیا هری، مدیر اجرایی سازمان حقوق بشری چیشاه‌ مسلک، اظهار داشت که طبقه‌بندی کردن افراد بر اساس موقعیت مکانی آن‌ها تخت عنوان جنگجوی حماس، توام با صدور دستور تخلیه نامحدود، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. به گفته هری: «افرادی که نمی‌توانند به مکان دیگری بروند و همچنین هر کسی که می‌خواهد بماند، ‌همچنان غیر نظامی هستند و اسرائیل همچنان موظف است از آن‌ها محافظت کند و از قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی پیروی کند.»
 اخراج مردم فلسطینی بارها در بیانیه‌های رهبران راستگرای دولت اسرائیل از جمله وزیر دارایی بزالل اسموتریچ و وزیر امنیت ایتامار بن گویر مطرح شده است.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها