به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۱۵:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۴۹۷۰۳۲

زمان طلایی برای درمان سکته مغزی

زمان طلایی برای درمان سکته مغزی
گروه علمی: زمان طلایی برای درمان سکته مغزی چهار و نیم ساعت است و هر ثانیه تأخیر در درمان آسیب‌های جبران ناپذیری به دنبال دارد.به گزارش همشهری آنلاین، احسان شریفی پور دبیر انجمن سکته مغزی ایران در مصاحبه تلفنی با برنامه روزنه رادیو گفت و گو گفت: یک نفر از هر چهار نفر در طول عمر خود دچار سکته مغزی می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری مرگ بار است و دومین علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی به حساب می‌آید افزود: سکته مغزی هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. زمان طلایی چهار و نیم ساعت برای سکته مغزی مهم است هر ثانیه تأخیر در درمان خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

شریفی پور تصریح کرد: در هر دقیقه دو میلیون سلول مغزی و در هر ثانیه سی تا چهل هزار سلول مغزی به صورت برگشت ناپذیر از بین می‌روند. اگر کسی دچار ضعف ناگهانی در صورت و اندام فوقانی و تحتانی شد و یا اختلال صحبت کردن پیدا کرد بلافاصله به مرکز درمانی منتقل شود.دبیر انجمن سکته مغزی ایران اظهار کرد: به صورت سیستماتیک با سیستم اورژانس کشور هماهنگ شده و کدی تحت عنوان سما مخفف سکته مغزی ایران تعریف شده که هر کسی علائم سکته مغزی را داشت بلافاصله شناسایی شده و به مراکز درمانی منتخب و آموزش دیده منتقل شود.

شریفی پور گفت: بیمار باید در زمان طلایی به مراکز درمانی منتقل شود و حتماً توسط اورژانس به مرکز درمانی منتخب انتقال یابد. مثلاً در شهر تهران شاید ده مرکز منتخب برای درمان این افراد وجود داشته باشد.وی افزود: بافت مغز ۲۰ درصد از گردش خون بدن را به خود اختصاص داده و فرمانده است اگر خون به سلول مغزی نرسد از بین می‌رود سلول‌های مغزی ترمیم نمی‌شوند. ما از خیلی از درمان‌ها برای کم کردن ناتوانی افراد آسیب دیده استفاده می‌کنیم اما اگر زمان طلایی را از دست داده باشیم اصل قضیه از بین رفته است.

شریفی پور گفت: اگر آسیب شدید باشد فرد دچار مرگ مغزی می‌شود و دیگر نمی‌توان کاری انجام داد. سکته مغزی بسیار اهمیت دارد اما قابل پیشگیری است اگر ما فشار خون خود را کنترل کرده و ورزش کنیم و رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنیم به راحتی می‌توانیم از سکته مغزی پیشگیری کنیم. مردم باید علائم سکته مغزی را بشناسند و در اسرع وقت توسط اورژانس بیمار را به مراکز درمانی منتخب منتقل کنند.
برچسب ها: سکته مغزی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها