به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۱ - ۱۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۹۷۱۶۱

راهکار موثر برای مدیریت اضطراب و افسردگی

راهکار موثر برای مدیریت اضطراب و افسردگی
گروه علمی: یک مطالعه جدید نشان داده است که تمارین "ذهن آگاهی" نظیر مدیتیشن ممکن است به اندازه داروهای ضد افسردگی در تسکین اضطراب موثر باشند.به گزارش مدیکال نیوز، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴ درصد از جمعیت جهان، یعنی حدود ۳۰۱ میلیون نفر، به اختلال اضطراب مبتلا هستند. اگرچه اضطراب گهگاهی، بخشی مورد انتظار از زندگی است، اما اضطرابی که ادامه می‌یابد، ممکن است نشانه‌ای از یک وضعیت سلامت روان باشد.علائم اختلالات اضطرابی که می‌تواند باعث ناراحتی قابل توجه شود و در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند، اغلب شامل موارد زیر است:
• نگرانی، ترس یا اضطراب عمومی یا خاص
• مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
• احساس تحریک پذیری، تنش یا بی قراری
• حالت تهوع یا ناراحتی شکمی
• تپش قلب
• مشکلات خواب
• احساس خطر قریب الوقوع، وحشت یا عذاب.

داروهای تجوزی برای درمان ممکن است شامل نوعی ضدافسردگی به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، مسدودکننده‌های بتا (برای کاهش علائم فیزیکی مرتبط با اضطراب) یا بنزودیازپین‌ها باشد – اگرچه اینها معمولاً کوتاه‌مدت تجویز می‌شوند، زیرا می‌توانند به سرعت منجر به وابستگی یا اعتیاد شوند.

مطالعه‌ای که توسط مؤسسه ملی سلامت روان در مریلند انجام شد، اکنون نشان داده است که تمرین کاهش استرس مبتنی بر مدیتیشن و تمرکز حواس ممکن است به اندازه دارو اسیتالوپرام (یک SSRI که معمولاً برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می‌شود) در کاهش علائم در افراد مؤثر باشد.

محققان ۲۷۶ بزرگسال را که به یکی از اختلالات اضطرابی زیر تشخیص داده شده بودند، انتخاب کردند: آگورافوبیا، اختلال هراس، اختلال اضطراب فراگیر، یا اختلال اضطراب اجتماعی. سپس آنها را به طور تصادفی در نسبت ۱:۱ به برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یا درمان با اسیتالوپرام به مدت ۸ هفته اختصاص دادند.

در نقطه میانی و پایان کارآزمایی، شرکت کنندگان سطوح اضطراب و افسردگی خود را گزارش کردند.
در اواسط مطالعه، افرادی که تحت درمان با اسیتالوپرام قرار گرفتند، کاهش بیشتری در علائم اضطراب گزارش کردند، اما در هفته هشتم و پایان مطالعه، تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها مشاهده نشد.
با این حال، گروه دارو عوارض جانبی بیشتری را تجربه کردند. ۱۱۰ نفر (۷۸.۶%) در این گروه حداقل یک عارضه جانبی را در طول مطالعه گزارش کردند، در حالی که تنها ۲۱ نفر (۱۵.۴%) در گروه ذهن آگاهی هرگونه عارضه جانبی را گزارش کردند.

تمارین ذهن آگاهی شامل تمرین مدیتیشن و همچنین هاتا یوگا است. مشخص شده است که این تمارین با کمک به افراد در تنظیم احساسات خود، علائم استرس، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهند.این مطالعه نشان داد که این تمارین به اندازه اسیتالوپرام در کاهش علائم اضطراب در طی ۸ هفته مؤثر است، اگرچه دارو تأثیر سریع‌تری داشت.
مرجع : مهر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها