به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۱ - ۱۶:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۱ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۹۷۲۰۲

فروش جدید خودرو‌های وارداتی کلید خورد

فروش جدید خودرو‌های وارداتی کلید خورد
گروه اقتصادی: طبق اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی، دور جدید عرضه این دست خودرو‌ها از دوم آبان‌ماه سال‌جاری آغاز خواهد شد.آنطور که مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرده، در این دور (غیربرقی‌ها) ۶‌هزار دستگاه خودروی وارداتی عرضه خواهد شد و متقاضیان تا هفتم آبان مهلت دارند در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کنند.

همچنین متقاضیان خرید این محصولات باید تا پنجم آبان ماه نسبت به بلوکه‌کردن ۵۰۰میلیون تومان در حساب‌های وکالتی اقدام کنند. بر این اساس در این دور از فروش وارداتی‌ها ۱۹مدل خودرو عرضه خواهد شد. از این بین ۱۱مدل دارای قیمت قطعی هستند و ۸مدل قیمت علی الحساب دارند. قیمت محصولات عرضه‌شده نیز بین یک‌میلیارد و ۴۰میلیون تومان برای چانگان CS ۳۵ تا ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان برای GWM TANK ۳۰۰ است.

اما دور جدید فروش وارداتی‌ها حائز چند نکته است. نکته اول، زمان در نظر گرفته‌شده برای عرضه خودرو‌های خارجی است؛ آن هم در شرایطی که تیرماه امسال یک دور عرضه خودرو‌های وارداتی نیز انجام شده بود. شاید بتوان گفت یکی از انگیزه‌های دور جدید عرضه این خودرو‌ها در شرایط کنونی هدایت نقدینگی از دیگر بازار‌های سرمایه‌ای به سمت حساب‌های وکالتی است. طی یک‌هفته اخیر قیمت ارز و طلا در بازار صعودی بوده است.

شاید اقدام به دور جدید فروش وارداتی‌ها به این دلیل صورت گرفته باشد که بخشی از نقدینگی از دیگر بازار‌های سرمایه‌ای خارج شده و با کاهش تقاضا قیمت آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. پیش از این نیز شاهد بودیم که هر طرح فروشی برای خودرو توانست بخشی از نقدینگی را از بازار‌های سرمایه‌ای دیگر جمع کند و نرخ‌ها را در آن‌ها تا حدی تحت‌تاثیر قرار دهد.
 
نکته قابل‌توجه دیگر، غیبت برخی از واردکنندگانی است که پیش از این بیشترین محصولات عرضه‌شده را به خود اختصاص داده بودند. در دوره‌های قبل خودرو‌های خارجی شرکت‌هایی مانند معین‌خودرو، سایپا، کرمان‌موتور، بهمن‌موتور و مدیران‌خودرو سهم قابل‌توجهی از محصولات عرضه‌شده در لیست وزارت صمت را به خود اختصاص داده بودند و به تعبیری در سر لیست وارد‌کنندگان خودرو به کشور قرار گرفته بودند، اما در دور جدید از میان این شرکت‌ها تنها نام سایپا دیده می‌شود. علاوه بر این حضور پررنگ ایران‌خودرو در این دور فروش نیز قابل‌توجه است. همچنین به نظر می‌رسد سایپا تغییراتی در ترکیب خودرو‌های وارداتی خود داشته است. دومین خودروساز بزرگ کشور پیش از این در حوزه واردات تنها بر ورود خودروی چانگان تکیه داشت، اما در لیست جدید خودرو‌های وارداتی عرضه‌شده توسط سایپا نام تویوتا کرولا نیز دیده می‌شود.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که بالاخره پای BYD به بازار خودروی ایران باز شده است. در لیست بارگذاری‌شده در سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی، نام مدل Song Plus PHEV شرکت BYD دیده می‌شود. این خودرو قرار است با قیمت ۲میلیارد و ۲۳۱میلیون تومان به فروش برسد. البته باید توجه داشت که تمامی قیمت‌های بارگذاری‌شده در این لیست «قیمت در مبادی ورودی» است و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل بیمه شخص ثالث، مالیات ارزش‌افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و... به آن اضافه خواهد شد که عموما چیزی حدود ۱۵‌درصد قیمت اعلام‌شده را افزایش می‌دهد؛ بنابراین احتمالا BYD واردشده با قیمتی حدود ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به دست مشتریان خواهد رسید. گرچه پیش از این چینی‌ها حضور پررنگی در بازار خودروی ایران داشتند، اما این اولین حضور مشهورترین خودروساز چینی در بازار کشور است.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: واردات خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها