به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ - ۱۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۴۹۷۷۲۳

زمستان زودهنگام ایران

زمستان زودهنگام ایران
گروه جامعه: سازمان هواشناسی همچنین از افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریای خزر از شنبه ۵ تا ۷آبان‌ماه خبر می‌دهد. سیلاب‌ها‌‌‌ی چند روز گذشته اما امان از معابر و راه‌های شیراز و خراسان شمالی و رضوی و جنوبی بریده و آنها را مسدود کرده است. مردم در حال تجربه آن روی سکه بارش‌های امیدبخش هستند. هنوز سیلاب‌های تخریب‌گرانه سال۱۳۹۸ در شیراز و باران‌های بهاری در سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی در یاد مردم تازه است. بسیاری از آنها خواستار اقدامات جدی مسوولان برای جلوگیری از آسیب‌های سیل‌های مخرب هستند.
 
ایران و ناگهان برف و باران
به گزارش دنیای اقتصاد، ایران حالا میزبان توده‌های هوای سرد شده است. استان فارس به‌ویژه شیراز در چند روز گذشته بارندگی‌های بسیاری به خود دیده و حالا معابر شهری این کلان‌شهر دچار آب‌گرفتگی شده است. آخرین خبرها حاکی از آن است که کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز هم مسدود شده و با توجه به اینکه بارش باران همچنان ادامه دارد، آب‌گرفتگی وسیع و همچنین ترافیک سنگین و انسداد برخی مسیرها در سطح شهر شیراز دیده می‌شود. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس می‌گوید: «چند خانه عشایری در سپیدان با توجه به بارش باران دچار مشکل شده بودند که با رسیدگی واحد امور عشایر مشکل حل شد؛ ضمن اینکه راه‌های روستایی استان هم مشکلی ندارند.» با این حال همچنان نگرانی از خطرات سیلاب‌ها در بسیاری از مناطق وجود دارد.

حسین درویشی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس می‌گوید: «براثر وقوع سیل و آب‌گرفتگی در ۹شهرستان استان فارس نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر این استان متشکل از امدادگران و نجات‌گران ‌به بیش از ۱۰۰نفر امدادرسانی و اقلام زیستی را در بین متاثرین توزیع کردند.» بسیاری از مردم نگرانند که بارش‌ها به اندازه‌ای زیاد شود که حوادث سیل شدید دروازه قرآن در سال۹۸ تکرار شود. هرچند مسوولان می‌گویند که امکان وقوع این حوادث وجود ندارد. به جز استان فارس، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی هم از سیلاب‌ها بی‌نصیب نمانده و براساس بارندگی‌های اخیر محور عشق‌آباد- بردسکن درخراسان جنوبی و سیلاب محور میامی- جاجرم درخراسان شمالی مسدود شده است. کارشناس هواشناسی اداره‌کل هواشناسی خراسان جنوبی هم هشدار می‌دهد از شنبه این هفته وقوع یخبندان در شهرستان‌های قاینات و سربیشه پیش‌بینی می‌شود و کشاورزان به‌ویژه زرشک‌کاران مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از یخ‌زدگی محصولاتشان انجام دهند.

خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
شمال ایران هم از باران و برف‌های آغاز فصل سرما بی‌نصیب نمانده است. پلیس‌راه هم درباره وضعیت جوی محور چالوس و احتمال ریزش سنگ هشدار می‌دهد و از مردم می‌خواهند که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. سازمان هواشناسی همچنین هشدار نارنجی بودن هوای دریای خزر را هم می‌دهد.

بر پایه این هشدار احتمال غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در فعالیت‌های تفریحی و ترددهای دریایی قایق‌های تفریحی، شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران همچنین می‌گوید: «امروز دریای خزر و طی پنج‌روز آینده خلیج فارس و شرق دریای عمان مواج است.» تهران هم با وزش باد و غبار رقیق روبه‌رو است.

گفته می‌شود که اردبیل خنک‌ترین و بندرعباس گرم‌ترین شهرهای ایران خواهند بود. هنوز معلوم نیست که پس از پایان این توده‌ سرما، ایران با چه شرایط آب‌وهوایی روبه‌رو خواهد شد و آیا بارندگی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد؟
برچسب ها: هواشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها