به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۴۹۷۷۳۰

خرس‌های قطبی در معرض بیماری هستند

خرس‌های قطبی در معرض بیماری هستند
گروه گوناگون: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که با گرم شدن قطب شمال، خرس‌های قطبی در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌ها، در مقایسه به ۳۰ سال قبل روبرو هستند.
مطالعه‌ای از نتیجه آزمایش خون گروهی از خرس‌های قطبی وحشی در قطب شمال نشان داده است که آن‌ها نسبت به دهه‌های ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ میلادی اکنون به طیف وسیع‌تری از ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها مبتلا می‌شوند.
دانشمندان درگیر این مطالعه می‌گویند به نظر می‌رسد دلیل آسیب‌پذیری بیشتر این خرس‌ها، ذوب شدن یخ‌های قطب شمال باشد که در نتیجه، آن‌ها مجبور می‌شوند وقت بیشتری را در خشکی بگذرانند. این باعث می‌شود که خرس‌های قطبی در معرض عوامل بیماری‌زای بیشتر و جدیدتری قرار بگیرند.پژوهشگران می‌گویند که این مطالعه تغییر در شیوع بیماری‌های حیات وحش در سراسر قطب شمال را تایید می‌کند.در این مطالعه نمونه‌های خون خرس‌ها که بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۴ گرفته شده بود مورد آزمایش و تحلیل قرار گرفت و سپس با نمونه‌های گرفته‌شده بین‌ سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۷ مقایسه شد.پژوهشگران دریافتند که تعداد قابل توجهی از نمونه‌های خونی که در سال‌های بعد گرفته شده آلوده به ویروس‌های مختلف، باکتری یا انگل بوده است.
ارزیابی تاثیر ویروس‌ها و باکتری‌ها بر سلامت فیزیکی خرس‌ها از طریق آزمایش خون، دشوار است.اما کارین رود، زیست‌شناس حیات وحش از سازمان زمین‌شناسی آمریکا می‌گوید که در طول سه دهه‌ای که این مطالعه آنها را در برمی‌گیرد «یخ دریاها به میزان قابل توجهی از بین رفته و استفاده از زمین خشک در میان خرس‌ها بیشتر شده است.»
در این مطالقعه محققان در مجموع شش پاتوژن (عوامل بیماری‌زا) مختلف از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها یا انگل‌ها را آزمایش کردند که عمدتاً با حیوانات زمینی مرتبط هستند اما قبلاً در حیوانات دریایی دیده شده‌اند، از جمله گونه‌هایی که خرس‌های قطبی شکار می‌کنند.پنج عامل بیماری‌زا در خرس‌های قطبی شایع تر شده‌ است، از جمله دو انگل که باعث بیماری‌های توکسوپلاسموز و نئوسپروزیس می‌شوند، دو نوع باکتری که باعث تب خرگوش و بروسلوز (تب مالت) می‌شود و ویروسی که باعث بیماری دیستمپر سگ‌سانان می‌شود.
در آمریکا، خرس‌های قطبی به عنوان گونه‌های در معرض خطر طبقه‌بندی شده‌اند. دانشمندان می‌گویند بزرگترین تهدید برای آینده آنها از دست رفتن مداوم سطوح یخی دریاها است که خرس‌های قطبی از آن به عنوان سکویی برای حمله به طعمه‌های دریایی خود استفاده می‌کنند.تحقیقات قبلی نشان داده است که در نبود سکوهای یخی برای شکار، ‌این خرس‌ها قادر به گرفتن کالری کافی مورد نیاز خود نیستند.
چند نکته درباره خرس قطبی
در مجموع حدود ۲۶ هزار خرس قطبی در جهان باقی مانده است که اکثر آنها در کانادا هستند. گروه‌هایی از خرس‌ قطبی در آمریکا، روسیه، گرینلند و نروژ نیز زندگی می‌کنند.
خرس‌های قطبی از سوی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در فهرست حیواناتی آسیب‌پذیر و در معرض انقراض قرار گرفته‌اند و تغییرات اقلیمی عامل اصلی کاهش جمعیت آن‌ها است.
خرس‌های قطبی نر تا حدود سه متر رشد می‌کنند و وزن آن‌ها می‌تواند نزدیک به ۶۰۰ کیلوگرم برسد.
خرس های قطبی می‌توانند تا ۴۵ کیلوگرم غلات را در یک وعده بخورند.
این خرس‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند و می‌توانند بوی طعمه را از فاصله ۱۶ کیلومتری بشنوند.
آن‌ها شناگران ماهری هستند و تا ۱۰۰ کیلومتر دورتر از ساحل در داخل دریا دیده شده‌اند. آنها می‌توانند با سرعت حدود ۱۰ کیلومتر در ساعت شنا کنند که بخشی از آن به دلیل درهم تنیدگی پنجه‌هایشان است.
 
برچسب ها: خرس‌های قطبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها