به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۱۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۶ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۹۷۹۶۸
بایدن: امیدوارم حمله اسرائيل به ایران پایان کار باشد

اسرائیل چگونه توانست به ایران حمله کند؟

اسرائیل چگونه توانست به ایران حمله کند؟
گروه بین الملل: ارتش اسرائیل تاکید دارد که این عملیات صرفاً با تمرکز بر اهداف نظامی انجام شده و عمداً از هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای و میادین نفتی ایران برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری اجتناب کرده است.
ارتش اسرائیل دارای یک نیروی هوایی پیشرفته با صدها جنگنده جت چند منظوره اف-۱۵ (رعد)، اف-۱۶ (طوفان) و اف-۳۵ (قادر) است که از سوی ایالات متحده آمریکا به آن عرضه شده است.
این جنگنده‌ها در رهگیری و سرنگونی پهپادهای ایرانی در ماه آوریل نقش داشتند. ایران در آن ماه در یک عملیات گسترده به نام «وعده صادق ۱»،‌ ده‌ها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد.
با این حال، نیروی هوایی اسرائیل فاقد بمب‌افکن‌های دوربرد است؛ ولی ناوگان کوچکی از بوئینگ‌های ۷۰۷ دارد که از آن‌ها به‌عنوان تانکرهای سوخت‌رسانی استفاده می‌کند که می‌توانند جنگنده‌های آن را قادر به رسیدن به مرزهای ایران در پروازهای طولانی کند.
نیروی هوایی اسرائیل در ماه ژوئیه توانایی خود برای حمله به اهداف دوربرد با حمله جت‌های جنگنده به مکان هایی در نزدیکی بندر حدیده یمن به نمایش گذاشت. اسرائیل هدف آن حمله را پاسخ به حمله پهپاد حوثی‌ها در تل آویو عنوان کرد.
گفته می‌شود در مجموع ۱۰۰ فروند جنگنده جمله جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ در سه موج به ۲۰ تاسیسات موشکی و پهپادی ایران حمله کردند.
حمله اولیه اسرائیل به اهداف راداری در سوریه با هدف «کور کردن» توانایی‌های هشدار اولیه ایران انجام شد، اما به سرعت به یک حمله گسترده‌تر تبدیل شد و در موج دوم و سوم، تهران و کرج و چند مکان استراتژیک دیگر در ایران را هدف قرار داد.
اسرائیل در حمله  به ایران از جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ که ارتش اسرائیل نام «ادیر» به معنای «قادر و توانا» را بر روی آن گذاشته، استفاده کرد که می‌بایست احتمالا نزدیک به ۲ هزار کیلومتر را برای انجام این حمله طی کرده باشند.
با توجه به استفاده از مهمات سنگین، حملات از راه دور مانند این حمله، نیاز به سوخت‌گیری قابل توجهی دارد و واحد نجات ۶۶۹ اسرائیل نیز قاعدتا در حالت آماده باش بود.
روزنامه «ایندیا تودی» درباره این حملات نوشت: «اسرائیل از جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵، جت‌های تهاجمی زمینی  اف-۱۵ رعم (رعد) و جت‌های پدافند هوایی اف-۱۶ صوفا (طوفان) استفاده کرد که تقریباً ۲ هزار کیلومتر را پوشش دادند.»این مطلب در ادامه اشاره می کند که «تسلیحات انتخاب شده برای این عملیات شامل موشک مافوق صوت دوربرد «خشم - Rampage» و موشک هوا به سطح توسعه یافته نسل جدید «صخره‌ها – Rocks» بود.»
این روزنامه بدون اشاره به منبع خود نوشت: «جنگنده های اسرائیلی حملات را در دسته‌های ۲۵ تا ۳۰ تایی انجام دادند.» بر این اساس تنها «۱۰ جت حملات موشکی هماهنگ را انجام دادند، و بقیه وظیفه پوشش و انحراف را بر عهده داشتند.»
گفته می‌شود که در طول این حملات که «عملیات روزهای توبه» نام داشت، پدافند هوایی اسرائیل و ایالات متحده آمریکا برای مقابله با حملات موشکی تلافی‌جویانه ایران در حالت آماده باش قرار داشتند.

نتانیاهو: اهداف حمله  را بر اساس منافع خودمان انتخاب کردیم
نخست‌وزیر اسرائیل  گفت: اسرائیل اهداف خود در حمله بامداد شنبه به ایران را بر اساس منافع ملی خود انتخاب کرده است، نه بر اساس آنچه که توسط ایالات متحده دیکته شده باشد.
در بیانیه‌ای که  دفتر بنیامین نتانیاهو، منتشر کرد، تاکید شده که این بیانیه پاسخی است به گزارشی «کاملا نادرست» که یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی پخش و در آن ادعا کرده که اسرائیل تحت تاثیر فشار آمریکا از حمله به تاسیسات نفت و گاز ایران خودداری کرده است.
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده که این کشور همواره اهداف حمله خود را بر أساس منافع ملی خود انتخاب می‌کند نه مطابق با آنچه آمریکا دیکته می‌کند: «این‌گونه بوده است و این‌گونه هم خواهد بود».

بایدن: اسرائیل تنها به اهداف نظامی در ایران حمله کرد
رئیس‌جمهور ایالات متحده  در واکنش به حملات اسرائیل به ایران در اظهارنظری کوتاه گفت که به نظر می‌رسد اسرائیل در حمله به ایران تنها به «اهداف نظامی» ضربه زده است. او ابراز امیدواری کرد که این حملات «پایان ماجرا»باشد.جو بایدن پیش‌تر و در پی حمله موشکی دهم مهر ماه ایران به اسرائیل خواستار آن شده بود که اسرائیل در پاسخ، تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار ندهد. او چند روز بعد نیز در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل درباره برنامه این کشور برای حمله تلافی‌جویانه به ایران صحبت کرده بود.
بایدن که خواستار کاهش تنش‌ها میان دو طرف است  گفت، در گفت‌وگو با نیروهای اطلاعاتی از این مسئله مطلع شده که حمله اسرائيل "محدود به اهداف نظامی" بوده است.
او همان طور که برخی رسانه‌ها پیش‌تر گزارش داده‌اند تأیید کرد که اسرائیل از قبل او را در جریان این حمله قرار داده بود.
ساعتی بعد از حملات بامداد شنبه اسرائیل به شماری از مراکز نظامی ایران، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد که کشورش در این عملیات مشارکت نکرده و هدف آمریکا اکنون «تسریع دیپلماسی و تنش‌زدایی در خاورمیانه است».

گروسی: تأسیسات اتمی ایران آسیب ندیده‌اند
 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، تأسیسات هسته‌ای ایران در حمله اسرائيل آسیب ندیده‌اند.رافائل گروسی در پیامی که در شبکه اکس منتشر کرد افزود، بازرسان آژانس نیز "سالم‌ هستند و به کار حیاتی خود ادامه می‌دهند."گروسی  با انتشار این خبر نوشت: «من خواستار احتیاط و خویشتن‌داری مقابل اقداماتی‌ام که می‌تواند ایمنی و امنیت مواد هسته‌ای و سایر مواد رادیواکتیو را با خطر مواجه کند.»

اتحادیه اروپا خواستار "نهایت خویشتن‌داری" شد
در پی پاسخ نظامی اسرائيل به حمله موشکی ایران اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها خواست، خویشتن‌دارانه برخورد کنند.اتحادیه اروپا که ۲۷ عضو دارد در بیانیه‌ای که  منتشر شده تأکید کرده که حق اسرائیل در دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد اما از طرف‌ها می‌خواهد "نهایت خویشتن‌داری" را به خرج دهند تا وضعیت خاورمیانه به شکلی "غیر قابل کنترل وخیم" نشود.
در بیانیه هشدار داده شده که چنین وخامتی به نفع هیچ کس نیست.اتحادیه اروپا می‌گوید، چرخه "خطرناک حملات و اقدامات انتقام‌جویانه" خطر گسترش هر چه بیش‌تر درگیری‌ها را دربر دارد.
در بیانیه آمده که اتحادیه مانند گذشته مصمم است، تنش‌های فزاینده در منطقه را کاهش دهد و برای رسیدن به این هدف به "ارتباط نزدیک با همه عوامل مهم مرتبط" با این تنش ادامه خواهد داد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها