به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۲۱:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۴۹۸۳۵۰

شکست انتخاباتی حزب حاکم ژاپن

شکست انتخاباتی حزب حاکم ژاپن
گروه بین الملل: حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ژاپن پس از سال‌ها در اختیار داشتن دولت، با شکست در انتخابات پارلمانی مواجه شده است. از سال ٢٠٠٩ برای نخستین بار است که این حزب با شکست مواجه می‌شود.پس از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ژاپن، نتایج منتشر شده توسط رسانه ملی این کشور نشان می‌دهد که حزب لیبرال دموکراتیک برای نخستین بار از سال ٢٠٠٩ نتوانسته است اکثریت پارلمانی را کسب کند. این گزارش‌ها مشخص نمی‌کند که آیا شیگرو ایشیبا، نخست‌وزیر فعلی ژاپن و حزب لیبرال دموکراتیک می‌توانند با هم‌پیمان خود، حزب راست میانه و محافظه‌کار کومیتو، اکثریت پارلمانی را به‌دست آورند یا خیر.
بر اساس آمار سازمان ملی رادیو تلویزیونی ژاپن، این دو حزب ائتلافی احتمالا بین ۱۷۴ تا ۲۵۴ کرسی از ۴۶۵ کرسی پارلمان ژاپن را به‌دست می‌آورند، در‌ حالی‌ که برای دستیابی به اکثریت ٢٣٣ کرسی لازم است. پیش‌بینی می‌شود حزب اپوزیسیون، یعنی حزب دموکراتیک قانون اساسی ژاپن، بین ١٢٨ تا ١٩١ کرسی به‌دست آورد.اگر این پیش‌بینی‌ها تایید شود، ترکیب دولت آینده نامشخص خواهد بود، در‌ حالی‌ که ژاپن با چالش‌های اقتصادی و افزایش نفوذ چین روبرو است. احتمال دارد حزب لیبرال دموکراتیک مجبور شود به‌ دنبال شریک ائتلافی دیگری بگردد تا بتواند سیاست‌های خود را در پارلمان به تصویب برساند.
در انتخابات عمومی قبلی در سال ٢٠٢١، حزب لیبرال دموکراتیک به‌تنهایی موفق به کسب اکثریت با ٢۵٩ کرسی در پارلمان شد و حزب کومیتو ٣٢ کرسی به‌دست آورد.
در ماه سپتامبر و به‌دنبال انتخاب شیگرو ایشیبا به‌عنوان رهبر حزب لیبرال دموکراتیک، او درخواست انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. پیش‌ از‌ این و در ماه اوت، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر سابق، به دلیل رسوایی‌های متعدد از مقام خود کناره‌گیری کرد.
در اواخر سال ٢٠٢٣، مشخص شد که ده‌ها تن از سیاستمداران حزب لیبرال دموکراتیک برای سال‌ها صندوق‌های مخفی به ارزش ۶۰۰ میلیون ین (معادل ۱.۴ میلیون دلار آمریکا) جمع‌آوری کرده‌اند. کیشیدا چهار عضو کابینه و تعدادی از مشاوران پارلمانی و حسابداران را به‌عنوان بخشی از این رسوایی بزرگ برکنار کرد.با‌ این‌ حال، رای‌دهندگان در یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان به دلیل پیامد‌های رسوایی صندوق‌های مخفی و افزایش قیمت‌ها در کشور، همچنان ناراضی هستند.
برخی نظرسنجی‌های پیش از انتخابات همچنین نشان می‌داد که حزب لیبرال دموکراتیک و کومیتو ممکن است برای کسب کرسی‌های لازم در پارلمان دچار مشکل شوند.شیگرو ایشیبا کسب اکثریت پارلمانی را به‌عنوان هدف اصلی خود تعیین کرده بود و از‌ دست‌دادن آن می‌تواند به‌ موقعیت او در حزب لیبرال دموکراتیک آسیب بزند و با نیاز به یافتن شرکای ائتلافی دیگر مجبور شود دولت اقلیت تشکیل دهد.
نخست‌وزیر جدید ژاپن، خواستار حمایت برای انجام اصلاحات بود. با‌ این‌ حال، بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، شکست حزب او در انتخابات پارلمانی این موضوع را با چالش رو‌به‌رو می‌کند.

 
برچسب ها: ژاپن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها