به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۱۰:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۱۷ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۴۹۹۹۴۶
ظرفیت بالای بازار خودرو در جذب سرمایه

افزایش قیمت خودرو در هیاهوی تنش‌های سیاسی

افزایش قیمت خودرو در هیاهوی تنش‌های سیاسی
گروه اقتصادی: همواره تورم در بازار خودرو از تورم عمومی پیشی می‌گیرد و این روند تا جایی ادامه دارد که دسترسی شهروندان به خرید خودرو هر روز محدودتر، سخت‌تر و گران‌تر می‌شود. 
 
به گزارش اقتصاد24، البته از سوی دیگر بررسی آمار تولید خودروسازان نشان می‌دهد که طی شش ماهه ابتدایی سال جاری، ایران‌خودرو و سایپا در مجموع ۴۶۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به ۴۸۸ هزار و ۱۵۷ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۲۷ هزار و ۳۵ دستگاه معادل ۵.۵ درصد کمتر است.
 
این مولفه‌ها نشان از وضعیت نامناسب تولید و به دنبال آن افزایش قیمت هاست، اما با این حال وضعیت بازار خودرو شاید در ظاهر بی تفاوت نسبت به هر موضوع رایج باشد، اما در لایه‌های زیرین این بازار، وضعیت دشوار خرید خودرو به دنبال گرانی قیمت‌ها حاکی از بی نظمی، تنش و بحران در بازار خودروست.

فنر گرانی کالاها در بازارهای مالی
سید محمد حسینی، کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو به وضعیت عرضه و قیمت‌ها در این بازار پرداخت و گفت: تنش‌های سیاست خارجی این روز‌ها بر وضعیت بحرانی همه کالا‌ها و محصولات دامن زده است به طوری که در برخی از این بازار‌ها شاید دولت با سکانداری توانسته باشد با ثبات نگه دارد، اما نهایت پس از چند روز فنر آن رها شده و شاهد صعود قیمت‌ها بوده ایم.

وی ادامه داد: بازار خودرو یکی از بازار‌هایی است که طی سال‌های اخیر همواره درگیر وعده‌های پوچ متولیان بوده و نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است.حسینی با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند این بازار را به خوبی مدیریت کند، گفت: تولید خودرو‌های داخلی نه کیفیت دارد و نه ثبات قیمت! این موضوع جدیدی نیست، اما بهانه برای تشدید این مسئله برای شهروندان سنگین تمام می‌شود.

ظرفیت بالای بازار خودرو در جذب سرمایه
وی ادامه داد: باید توجه داشت که بازار خودرو بازاری است که ظرفیت جذب سرمایه زیادی را دارد، اما تجمیع و ساماندهی این سرمایه‌ها برای دولتمردان و متولیان در این بخش کار سخت و گا‌ها غیر ممکن است.این تحلیلگر بازار خودرو تاکید کرد: علاوه بر تداوم سیاست‌های اشتباه در تولید و عرضه خودرو، امروز سیاست‌های خارجی هم سهم زیادی در تنش قیمت در بازار خودرو دارد به طوری که در لایه‌های زیرین بازار خودرو، حرکت قیمت خودرو‌های پُرتیراژ و پُرمتقاضی همچنان صعودی است.

حسینی ادامه داد: انتظار بازار آرام و بدون نوسان قیمت یک رویاست، چراکه متولیان این بازار به ثبات قیمت رضایت نمی‌دهند و تنها به امید سود بیشتر، این بازار را در ظاهر رها و در عمل با کنترل قیمت، هدایت می‌کنند.این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه نیاز بازار خودرو، یک ثبات نسبی در عرضه و قیمت است، گفت: با این سیاست‌هایی که دولت چهاردهم پیش گرفته است گرانی ۲۰ درصدی خودرو تا قبل از پایان سال قطعی خواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها