گروه اقتصادی: بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، افزایش تنشها در خاومیانه و جهش نرخ ارز ازجمله عواملی هستند که در مدت اخیر شوکهای مقطعی به بازار خودرو وارد کردند؛ اما عمق رکود در این بازار به حدی رسیده که پس از یک واکنش هیجانی، بلافاصله قیمت خودرو به حالت اولیه بازمیگردد.
به گزارش تجارت نیوز،بهویژه سیگنالهای مثبتی که مبنی بر تسریع روند واردات خودرو به بازار مخابره شده، امیدها به بازگشت رقابت در بازار را افزایش داده است. از این رو پیشبینی میشود که در هفته پیش رو بازار خودرو به روند رکودزده قیمتی و معاملاتی خود ادامه دهد.
رکود تورمی و تاثیر تحولات جهانی بر قیمتها
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، به تحلیل وضعیت کنونی بازار خودرو پرداخت و عنوان کرد: بازار خودرو در دو هفته اخیر تحت تأثیر تحولات پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس از انتخاب دونالد ترامپ قرار گرفته است.به اعتقاد او پس از انتخاب ترامپ، مطابق با الگوی معمول، قیمتها بین پنج تا ۱۰ درصد افزایش یافت، اما این تغییرات به سرعت بازگشت و برخی مدلهای خودرو نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.
پیشبینی تداوم رکود در بازار خودرو
فرزانه ضمن پیشبینی ادامه روند رکودی بازار، توضیح داد: این رکود کاملاً وابسته به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است. تا زمانی که برنامه مشخصی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور وجود نداشته باشد و آینده روشنی برای بازار سرمایه به ویژه خودرو پیشبینی نشود، این وضعیت ادامه خواهد داشت.
وی همچنین به رکود همیشگی بازار خودرو در پاییز اشاره کرد و گفت: به تعبیر سنتی بازار خودرو معمولاً در فصل پاییز به «افسردگی فصلی» دچار میشود و خرید و فروشها به کمترین میزان خود میرسد. افسردگی فصلی در کنار رکود شدید، بخش زیادی از مصرفکنندگان را برای خرید خودرو مردد کرده است.
او تشریح کرد: تحلیلهای موجود بیشتر کوتاهمدت است و در حال حاضر تحلیل بلندمدت برای بازار خودرو امکانپذیر نیست. بنابراین اگر شرایط به همین منوال بماند، کسادی بازار خودرو حداقل تا پایان دی ادامه مییابد. ممکن است در بهمن ماه تغییرات محدودی در خرید و فروشها مشاهده شود، اما همچنان وضعیت رکود و کسلکننده ادامه خواهد داشت.
فرزانه در پایان تأکید کرد: رکود شدید به معنای صفر شدن خرید و فروش نیست، بلکه خرید و فروشها در حد بسیار پایینی انجام میشود و بیشتر فروشندگان هستند که در بازار حضور دارند. در حالی که خریداران به دلیل تردید و عدم اطمینان به آینده بازار، کمتر به خرید اقدام میکنند.