گروه بین الملل: مالزی مجوز جستجوی دوباره برای یافتن پرواز اماچ ۳۷۰ را صادر کرد. ناپدید شدن این هواپیما یکی از بزرگترین اسرار هوانوردی جهان است.
این جستجو به یک شرکت خصوصی آمریکایی «اوشن اینفینیتی» داده شده با این شرط که اگر هواپیمای مفقود شده را پیدا نکند، هیچ هزینهای پرداخت نمیشود.
آنتونی لوک، وزیر حمل و نقل مالزی گفت که کابینه مالزی در اصل با ۷۰ میلیون دلار هزینه این جستجو در صورتیکه شرکت «اوشن اینفینیتی» موفق به پیدا کردن لاشه این هواپیما شود، موافقت کرده است.
براساس این توافق تا زمانیکه لاشه این هواپیما پیدا نشود، هیچ پولی به این شرکت آمریکایی پرداخت نخواهد شد. در سال ۲۰۱۸ این شرکت قرارداد مشابه را با دولت مالزی بسته بود ولی بعد از سه ماه جستجوی ناموفق به آن خاتمه داد.
جستجوی مشترک کشورهای استرالیا، مالزی و چین بعد از ناپدید شدن این هواپیما که ۱۵۰ میلیون دلار هزینه برداشت در سال ۲۰۱۷ پایان یافته اعلام شد.جستجوی جدید هم مساحت ۱۵ هزار کیلومتر را در جنوب اقیانوس هند پوشش خواهد داد.
لوک با ابراز امیدواری از مثبت بودن جستجوی جدید گفته است که پیدا کردن لاشه هواپیما میتواند پایانی برای خانواده قربانیان سرنشینان هواپیما باشد.
خانواده قربانیان پرواز شماره اماچ ۳۷۰ از این تصمیم دولت مالزی استقبال کردهاند.
ژاکیتا گونزالس، همسر پاتریک گومز، سرپرست پرواز اماچ ۳۷۰ به نیواستریت تایمز گفته است که از این خبر خوشحال است و آنرا «بهترین هدیه کریسمس» دانسته است.
اینتان میزورا اوتامان که شوهرش یکی از خدمه کابین هواپیما بوده است، به رسانهها گفته است که این خبر احساس متفاوت از «امید، قدردانی وغم» را بعد از ۱۱ سال بیسرنوشتی برای او برمیانگیزد.پرواز شماره اماچ ۳۷۰ هواپیمایی مالزی که بامداد روز ۸ مارس ۲۰۱۴ (مطابق ۱۷ اسفند ۱۳۹۲) با ۲۳۹ سرنشین از کوآلالامپور عازم پکن بود، ساعتی پس از ترک فرودگاه ناپدید شد.
عملیات قبلی جستجو برای یافتن این هواپیما پس از ۴ سال در سال ۲۰۱۷ رسما خاتمه یافته اعلام شد.
این عملیات جستجو در سطح و زیر دریا انجام شد که در تاریخ هوانوردی بیسابقه بود. در آن زمان هم شرکت «اوشن اینفینیتی» عملیات جستجو را در منطقه وسیعی در جنوب اقیانوس هند انجام داد، اما هیچ نشانهای از این هواپیما را بدست نیاورد و در پی آن دولت مالزی اعلام کرد که قصد انجام عملیات جدیدی را ندارد.
ماجرای مفقود شدن هواپیمای مالزی
۸ مارس ۲۰۱۴(مطابق ۱۷ اسفند ۱۳۹۲) : پرواز شماره ۳۷۰ MH خطوط هواپیمایی مالزی به مقصد پکن به پرواز درآمد. اما درحالی که کمتر از یک ساعت از این پرواز میگذشت تماس هواپیما با برج مراقبت قطع شد بدون آن که نشانه یا پیام اضطراری از هواپیما دریافت شود. تلاشهای اولیه برای یافتن هواپیما درمنطقه دریای جنوب چین متمرکز بود.
۱۵ ماه مارس ۲۰۱۵(۲۴ اسفند ۱۳۹۲) : بعد از شواهد بدست آمده درمورد این که هواپیما مسیرش را به سمت جنوب تغییر داده بود عملیات جستجو در اقیانوس هند ادامه یافت.
ژوئیه ۲۰۱۵ : قطعات بزرگی از لاشه هواپیما در ساحل جزیره ری نیون (Reunion) در شرق اقیانوس هند نزدیک به جزیره ماداگاسکار یافت شد.
ژانویه ۲۰۱۷ : دولت استرالیا، مالزی و چین اعلام کردند که عملیات جستجوی هواپیما را رسما پایان میدهند زیرا به نتیجه نرسیده است.
ژانویه ۲۰۱۸ : درپی فشارخانوادههای سرنشینان هواپیمای مفقود شده، دولت مالزی با یک شرکت خصوصی آمریکایی قراردادی ۷۰ میلیون دلاری امضا کرد تا عملیات جستجو برای یافتن هواپیما را ادامه دهد. این شرکت قبول کرد که برای عملیات پولی نگیرد اما در صورت پیدا کردن لاشه هواپیما ۷۰ میلیون دلار پاداش دریافت کند.
ماه مه ۲۰۱۸ : شرایط بد هوا عملیات جستجو درمنطقه را غیرممکن ساخت و در نتیجه این عملیات پایان یافته اعلام شد و دولت مالزی گفت که دیگر قصد انجام جستجوهای تازهای را ندارد.