به روز شده در ۱۴۰۳/۱۰/۱۷ - ۱۲:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱۰/۱۵ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۵۰۸۶۳۴
دلیل گرانی خودرو چیست؟

کاسبان به دنبال مونتاژکاری خودرو تا واردات آن

کاسبان به دنبال مونتاژکاری خودرو تا واردات آن
گروه اقتصادی: چالش صنعت خودروسازی کشورمان مانند سایر بخش‌های تولیدی هر روز گسترده‌تر و حل این چالش پیچیده‌تر می‌شود، به طوری که هنوز مشخص نیست دولتمردان به دنبال استقلال صنعت خودرو هستند و یا با وابستگی به یک کشور و مونتاژکاری قصد مطرح شدن در منطقه را دارند.
 
به گزارش اقتصاد24؛ امروز اینکه به جای واردات مستقیم خودرو از چین، چند شرکت مونتاژکار درست کرده‌اند که همان قطعات را بیاورند سوار کنند با قیمت گرانتر بفروشند، چه آورده‌ای برای اقتصاد ما دارد؟ این سوالی است که کارشناسان و صاحب نظران این بخش همواره از دولت‌ها دارند، اما تا امروز بی پاسخ مانده است به طوری که باید برای رسیدن به ایده آل‌های صنعتی و تولیدی با سایر بازار‌های جهانی تعامل داشته باشند.

به گفته برخی از کارشناسان، راه اندازی و ایجاد چند شرکت مونتاژکار به جای واردات خودرو‌های چینی، تنها زمانی معنی دارد که قرار باشد طی یک برنامه مشخص، به سمت داخلی‌سازی قطعات حرکت کنیم در غیر این صورت این موضوع کاملا سیمای یک مافیای تنظیم شده و در خوشبینانه‌ترین حالت یک دکان برای یک عده‌ای خاص است.

باید اول برای تولید هزینه کرد بعد از آن توقع درآمد داشت
دولت بدون اینکه برای تولید و صنعت خودروسازی کشور هزینه‌ای کند توقع کسب درآمد از آن را دارد. این بدان معناست که تنها با چشم دوختن به جیب مردم می‌خواهد به اصطلاح خود صنعت خودروسازی داشته باشد.

در همین رابطه سید محمد حسینی، کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو  گفت: التهاب بازار خودرو با گرانی دلار و کاهش تولید به واسطه ناترازی‌های انرژی بیشتر خواهد شد. هرچند در مرحله نخست شاید صنعت خودروسازی کشور با موضوع ناترازی انرژی به طور مستقیم درگیر نشده است، اما صنایع وابسته در زنجیره تولید خودرو با چالش بحران انرژی مواجه‌اند.

این تحلیلگر صنعت خودرو ادامه داد: از سوی دیگر افزایش قیمت دلار به موجب حذف ارز نیمایی از چرخه ارزی کشور، دلیل دیگری برای افزایش هزینه‌های زنجیره تولید خودرو است که قطعا از همان ابتدا این تنش روی قیمت خودرو‌ها تاثیرگذار بوده است.
 
وی ادامه داد: شاید این سوال مطرح شود که امروز قیمت دلار افزایش شدید داشته و ناترازی انرژی هم در این فصل شدت گرفته پس چرا در بازار، قیمت خودرو‌های تولیدی یکی دو سال پیش گران شده‌اند؟! بله این حقیقت است که همه مردم در بازار به نوعی با آن مواجه شده‌اند.حسینی با اشاره به اینکه وابستگی کالا‌ها و محصولات مختلف به قیمت دلار و افزایش هزینه‌های تولید بیشتر شده است، گفت: این وضعیت شاید پدیده‌ای نو در اقتصاد ایران نباشد، اما هر زمان با یک سبک جدیدی وارد اقتصاد و معیشت مردم می‌شود.

صنعت داری در کشور هیچ آورده‌ای برای اقتصاد ندارد
این تحلیلگر صنعت خودرویی در پاسخ به این سوال که چرا دولت‌ها به جای واردات مستقیم خودرو از چین، چند شرکت مونتاژکار درست کرده‌اند که همان قطعات را بیاورند سوار کنند و با قیمت گرانتر بفروشند؟ گفت: همه بر این علم آگاه هستند که این سبک از صنعت داری در کشور هیچ آورده‌ای برای اقتصاد ما ندارد؛ به طوری که اگر برنامه مشخصی برای مونتاژ کاری در تمام بخش‌ها نه تنها صنعت خودرویی کشور داشته باشد باید به سمت تقویت تولیدات داخلی و داخلی سازی قطعات بروند نه اینکه چشمانش به دست یک کشور برای فروش قطعات بی کیفیت و از رده خارج باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در گیرودار اهمال کاری دولت‌ها در برابر صنایع مختلف به ویژه صنعت خودروسازی کشور، عده‌ای سود جو و فرصت طلب تنها به دنبال کسب درآمد از تحریم ها، نبود امکانات، گرانی ها و سایر فضا‌های ایجاد شده هستند؛ این کار تنها زمانی معنی دارد که قرار باشد طی یک برنامه مشخص، به سمت داخلی‌سازی قطعات حرکت کنیم.حسینی ادامه داد: امروز چالش اصلی صنعت خودرو کشور ناترازی انرژی و گرانی دلار و هزینه تولید نیست؛ امروز صنعت خودرو کشور گرفتار دکان بازی عده‌ای خاص برای هدفگذاری در توسعه مونتاژکاری در صنعت خودرو است.

وی گفت: هیچ ایرانی تمایلی به تعطیلی صنعت خودرو کشورش ندارد، اما باید بپذیرید که همین ایرانی‌ها هم تمایلی برای خرید قطعات بی کیفیت و سرهم کردن آن در کارخانه‌های تولید خودرو کشورشان ندارند، چراکه با این سبک تولید خودرو فقط باید نظاره گر افزایش بی دلیل و بی منطق قیمت‌ها در بازار بود.
برچسب ها: صنعت خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *