به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۱۲:۲۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۹۵۹۴
اصلاح‌طلبان كانديدا معرفی نکنند بهترست

پورنجاتي: چرا با كانديداتوري خاتمي مخالم؟

گروه سياسي: «احمد پورنجاتی» يكي از ۴۳ مشاور «سيدمحمد خاتمی» از جمله افرادي است كه نه تنها با كانديداتوري خاتمي مخالف است بلكه حتي مي‌گويد اصلاح‌طلبان با فضاي كنوني نبايد كانديدايي را معرفي كنند و مي‌افزايد: اصلاح‌طلبان از کنار قدرت بی‌میل بگذرند. صندلی ریاست‌جمهوری را بگذارند برای رقیب و بروند به درون جامعه. بخشي از اظهارات اين مقام امنيتي دولت اصلاحات را در مصاحبه با روزنامه بهار بخوانيد:
پورنجاتي: چرا با كانديداتوري خاتمي مخالم؟
...برای اصلاح‌طلبان نباید تفاوتی داشته باشد که چه کسی قدرت را در دست می‌گیرد. منظورمان هم از قدرت ساختار اجرایی کشور است، چون بقیه‌اش وابسته به انتخابات نیست. به نظر من اگر اصلاح‌طلبان این تحمل و تدبیر مرحله‌ای را داشته باشند راه برای اصلاح‌طلبی باز می‌شود. ممکن است پنج سال طول بکشد، یا ۱۰ سال، یا ۸۰ سال. به آقای خاتمی هم همین را گفتم. الان هم بعد از این همه زخمی شدن و کدورت و سازماندهی برای حفظ امنیتی وضع موجود این را می‌گویم. الان طرف مقابل نسبت به فعالیت اصلاح‌طلبان احساس امنیتی پیدا کرده و دیگر احساس سیاسی نسبت به رقبای خودش دارد. به نظر من هیچ‌کس با انتشار اندیشه و افکار کسانی که ادعایی ندارند برای این‌که بنشینند روی صندلی ریاست‌جمهوری کاری ندارد. چون این صندلی برای طرف مقابل وحشت‌‌انگیز و رعب‌آور است. به‌خصوص وقتی از پیش معلوم است تابلویتان اصلاح‌طلبی است، یک‌بار هم صابونتان به تن طرف مقابل کشیده شده است.

...من ساختار قدرت را می‌شناسم چون خودم بخشی از این ساختار بودم و سایر بخش‌ها هم دوستان ما بودند. به نظر من الان دو طرف ماجرای قدرت در ایران روبه‌روی هم صف با اسلحه کشیدند؛ اسلحه‌ای که دو طرف می‌دانند خالی است. از آن طرف سیگنال می‌آید که آقای خاتمی نامزد انتخابات نشود، از این طرف این احساس به‌وجود می‌آید که چون طرف مقابل می‌داند آقای خاتمی انتخابات را می‌برد این را گفته، پس خاتمی را باید نامزد انتخابات کرد. از آن طرف خبر می‌آید ممکن است آقای خاتمی را شورای نگهبان رد صلاحیت کند این طرف می‌گویند اگر رد کند از نظر بین‌المللی بد می‌شود پس این کار را نمی‌کنند. به نظر من این بازی بی‌سرانجام است. یعنی اصلاح‌طلبان و حاکمیت حرکت‌های بیشتر، ذهنی و بی‌نتیجه انجام می‌دهند و نهایتا هم دست بالا با حاکمیت است؛ به‌دلیل این‌که خواه‌ناخواه صاحبخانه همیشه برای خودش یک حق ویژه قایل است. شما هم میهمان من هستید هرچقدر هم ما بخواهیم پیک خرج دهیم آخرش شما این‌جا تشریف دارید بنابراین من می‌توانم یک لگد بزنم و میز را کج کنم، پس این شیوه برای اصلاح‌طلبان جواب نمی‌دهد. اصلاح‌طلبان باید زمین بازی را کلا عوض کنند. اما اصلاح‌طلبان مرتب در یک زمین یک جور بازی را تکرار می‌کنند.
... به نظر من اصلاح‌طلبان باید یک‌بار هم که شده ریسک کنند، آن هم در حالی که این ریسک کاملا قابل پیش‌بینی است. به عنوان یکی از مشاوران آقای خاتمی معتقدم ایشان نباید کنشی برای رسیدن به قدرت بکند. بگذارند همان‌طوری که به زور خواستند مدیریت کشور را در دست بگیرند کسی را بیاورند و وضعیت را هر روز یک‌دست‌تر کنند.

...ارزیابی مردم هر روز بیشتر به نفع اصلاحات تغییر می‌کند. آیا واقعا ارزیابی امروز جامعه ما از آنچه در هشت سال گذشته بر سر کشور آمده و اتفاق افتاده یک ارزیابی مثبت است؟ یعنی جامعه راضی است. مهم این است که داوری جامعه این است که وضع موجود بسیار بد است. اصلاح‌طلبان باید این پیام و سیگنال را هم به مردم و هم به حاکمیت بدهند که اداره صحیح و با عقلانیت کشور از همه چیز برای ما مهم‌تر است نه این‌که چه کسی کشور را اداره می‌کند.
...من مخالف حضور اصلاح‌طلبان در قدرت آن هم در اشل ریاست‌جمهوری و مجلس هستم و می‌گویم اصلاح‌طلبان تلاش برای حضور در قدرت را تا سال‌ها فراموش و سه‌طلاقه بکنند.

...این‌که تا فصل انتخابات رسید اصلاح‌طلبان بپرند وسط آسان‌طلبی و خوش‌نشینی سیاسی. اما ایده دوری کردن از تلاش برای رسیدن به قدرت فرسایشی است و یکی بده یکی بگیر است؛ یعنی یک فرآیند چالشی دایمی است. اصلاح‌طلبان از یک قضاوت پیشینی جامعه که عبارت است از این‌که همه این‌ها دعوایشان سر لحاف ملا است نجات پیدا می‌کنند. شما فکر نکنید همه این بازی‌ها به خاطر این است که باز اصلاح‌طلبان به قدرت برسند. من اصل هدفم این است که جامعه الان با اندیشه اصلاح‌طلبی هم‌آغوش نیست. با شعار و نجابت اصلاح‌طلبی در قالب شخص آقای خاتمی آشنا است ولی جامعه هنوز خودش کاراکتر اصلاح‌طلبی و اصلاح‌گری و روی پا ایستادن برای اصلاحات را ندارد.

...جامعه باید به نقطه‌ای برسد که بپذیرد اصلاح‌طلبان هر کنشی انجام می‌دهند برای رسیدن به قدرت نیست. و در این میان وظیفه افراد شناخته‌شده اصلاحات مهم‌تر است. آقای عبدالله نوری زمانی که دفاعیاتش را برای خرداد می‌نوشت به من گفت این دفاعیات را بخوان. به آقای نوری گفتم شما باید الان تصمیم بگیرید. این چیزی که نوشته‌اید به عنوان دفاعیات برای روزنامه خرداد مفهومش این است که خداحافظ حاکمیت و اگر یک مقدار بخواهیم بدبینانه‌تر برخورد کنیم خداحافظ انقلاب. تصمیمات را باید درست بگیریم. نمی‌شود آن طوری تصمیم‌ بگیریم و قبلش در بازنگری قانون اساسی از ولایت مطلقه دفاع کنیم یا در دوره چهارم مجلس را برگزار کنیم بعد‌ها گارد اصلاح‌طلبی ویژه بگیریم. من در دفتر رهبری بودم از آقای نوری تجلیل می‌شد که چه مرد مدبری است بعد یک دفعه آقای نوری رسیده به این‌جا. این است که ته ماجرا مردم می‌گویند این رفتارها اصالت ندارد و فقط برای رسیدن به قدرت است. مردم باید دلشان پاک شود که هدف کنش اصلاح‌طلبان کسب قدرت نیست.

...تن دادن به منطق طرف مقابل و تنظیم کنش براساس آن منطق عرصه خطرناکی است و با آن مقابله می‌کنیم. دوستان ما می‌گویند چون حاکمیت نمی‌خواهد آقای خاتمی وارد انتخابات شود باید کاری بکنیم که آقای خاتمی نامزد انتخابات شود. به نظر من اولین اشکالی که به این نگاه وارد است این است که اساس و منطق تصمیم اصلاح‌طلبان منطق طرف مقابل است.

... نکته دوم این است که اصلا به ارزش سرمایه‌ای که هزینه می‌کنیم توجه نداریم. مثلا اگر آقای خاتمی را شورای نگهبان رد صلاحیت کند هزینه زیادی داده‌ایم. شخص خود آقای خاتمی بارها در جمع مشاورانش گفته هرگز حاضر به نامزدی در انتخابات ۹۲ نیست تا تضمینی در مورد تایید صلاحیتش نداشته باشد.
...آقای خاتمی می‌گوید اگر حسین شریعتمداری علیه من چیزی بنویسد ارزشی ندارد ولی من نمی‌خواهم از یک نهاد رسمی نظام مهر عدم صلاحیت بگیرم.
...حالا فرض کنید آقای خاتمی تایید شد و ۱۲-۱۰‌میلیون رای برای آقای خاتمی اعلام و در نهایت یک نفر دیگر به عنوان رییس‌جمهوری معرفی شد. آن وقت لابد ما اصلاح‌طلبان باید کماکان بزنیم بر سر خودمان و بگوییم آرای ما را دزدیدند و جابه‌جا کردند و شعار بدهیم رای ما را پس بده.
... اصلاح‌طلبان کاری با ساختار ندارند. همین الان وقتی شخصیت‌های سرشناس جریان اصلاحات را احضار می‌کنند از دغدغه و دلواپسی حضور در انتخابات است؛ اما وقتی مشخص شود اصلاح‌طلبان قصد حضور در قدرت ندارند از فشار‌ها هم کم می‌شود.

... ما می‌خواهیم بگوییم اصلاح‌طلبان کاری با قدرت ندارند، شما آن بالا مشغول باشید ما این پایین.
.... انتخابات سال ۹۲ برای اصلاح‌طلبان حتی از انتخابات سال ۷۶ هم حساس‌تر و البته مفید‌تر است. اصلاح‌طلبان باید با انتخابات سال ۹۲ مانند بچه‌ای که از سر سفره قهر کرده برخورد کنند؛ یعنی بگویند ما که غذا نمی‌خواهیم اما این سهمی که برای ما نگه داشته‌اید هم کم است.

...اصلاح‌طلبان آماده‌خوری را تجربه کرده. در دوره امام با دوپینگ امام در عرصه بوده بعد از یک دوره قهر هم بازگشت چون شانسش این بود که جامعه آن‌قدر دچار انسداد شد و یک مهندسی بسیار‌بسیار ناشیانه‌ای اتفاق افتاد که در میان ناباوری، اصلاح‌طلبان دوباره در سال ۷۶ به قدرت برسند. حالا به نظر من باید برای یک‌بار هم که شده اصلاح‌طلبان اصلاحات را شست‌وشوی کامل دستگاه گوارشی بدهند و آماده‌خوری سیاسی از سر جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبان بیفتد. ممکن است یک مدتی دور از قدرت باشند، یک تعدادی از این‌ها ممکن است سرخورده شوند اما یک عده‌ای هم ممکن است کنش‌گری جدی‌تری پیدا کنند و به فکر این باشند بروند حزب واقعی درست کند. الان طرف مقابل فکر می‌کند ما ۳۴ نفر آن پشت نشستیم که آقای خاتمی را نامزد انتخابات کنیم تا اصلاح‌طلبان دوباره قدرت بگیرند. باید دل طرف مقابل آرام شود که اصلاح‌طلبان می‌گویند قدرت مال خودتان تا اجازه بدهد حزب‌های جدید پا بگیرند. اما این کار را نمی‌کنند چون باور نمی‌کنند اصلاح‌طلبان میل به قدرت ندارند.

...پیش‌بینی‌ام این است که آقای خاتمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نمی‌شود. در واقع آقای خاتمی با تحلیل در انتخابات سال ۹۲ نامزد نمی‌شود.
...اصلاح‌طلبان و جامعه به یک دوره آرامش و استقرار نیاز دارند؛ حتی طرف مقابل اصلاحات هم به این آرامش نیاز دارد تا به این نتیجه برسد که باید فشار امنیتی را کم کند. سال ۸۸ یک طرف ممکن بود این را بخواهد و یک طرف نخواهد؟ اما الان هر دو طرف خسته هستند، هر چند یکی دست بالا دارد. البته به نظر من سال‌های ۸۸ تا ۹۲ یکی از دوره‌های پرافتخار و پرسود برای اصلاح‌طلبان است. چون به شکل بسیار غیرمنصفانه‌ای مورد عنایت قرار گرفتند. و خب نجابت و متانت و استواری و پایمردی جواب می‌دهد. دیر یا زود دارد ولی جواب می‌دهد. یعنی محدودیت‌ها و حصر دیر یا زود به ثمر می‌نشیند. اصلاح‌طلبان برای رسیدن به قدرت تلاش نکنند برای کشور اتفاقات بهتری می‌افتد.


۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۱:۰۴
موافقم (33412)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۱:۳۷
شما اصلا عددی نیستی عزیزم. برو بگیر بخواب . آفرین (33419)
غباس
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۱:۴۰
من با برخي نظرات ايشان موافقم.مطمئن باشيد اكر جناح مقابل با آمدن اصلاح طلبان به عرصه انتخابات هم موافقت كنند فقط براي بالا بردن تعداد آرائ است تا بعد از آن بهره برداري سياسي به نفع خود كنند. جناح مقابل شمشير را از رو بسته شك نكنيد.........ختي اگر در انتخابات پيروز هم شويم اينها نمي گذارند كار بشود. (33420)
شاهین
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۲:۰۶
هر تصمیمی که آقای خاتمی بگیره برای ما محترمه . به امید بازگشت اصلاحات و اصلاح طلبی (33424)
ناشناس
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۲:۳۵
احسنت واقعیت را بیان کردی اگر گوش شنوایی باشد. (33427)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۲:۳۶
البته در اینکه تدبیر باید اندیشید حرفی نیست. اما این جمله که "الان طرف مقابل نسبت به فعالیت اصلاح‌طلبان احساس امنیتی پیدا کرده " مفهوم نداره. خوب طرف مقابل بیخود کرده احساس کرده، توهم زده. بهتر است طرف مقابل بعد از 8 سال نابود کردن منابع ملی یه مقدار استراحت کنه و آمار واقعی خودشو ببینه چه کرده! اگر لازم شده پوست اندازی کنه بعد از این زایمان سنگین و دردناکش که منجر به میلاد مشاییسم شده!
حالا اصلاح طلبان نه در سطح خاتمی که در سطوح میانی و با برنامه به صحنه بیایند و اسیر صحنه سازی های طرف مقابل هم نشوند. (33428)
علی پژمان
United States
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۲:۵۷
جناب پورنجاتی فرمایشات شما بدیع و منطقی است اما:
اولا سطح بحث شما سیاسی محض و فقط در سطح نخبگی قابل فهم و شاید اجرایی باشد اما در سطوح پایین تر اگر هم قابلیت فهم داشته باشد تحمل اجرا ندارد واین جماعت اصولگرا خصوصا بخش افراطی آن بعد از شما به سراغ اعضا سنتی خود رفته که تاکنون هم حرکاتی در این راستا انجام داده و به ایشان هم رحم نخواهد کرد به عبارتی ایشان حرکتی مستمر و رو به جلو برای پیاده کردن افراد غیر خودشان ازقطار نظام با هر جایگاه و مرتبه ای دارند وبرخورد با اصلاح طلبان شروع کار ایشان بوده با این وضع این درگیریها مدام با پوست اندازی خودی ها ادامه می یابد مطمئنا اینگونه نخواهد شد که اصولگرایان با آرام گرفتن اصلاح طلبان آرام بنشینند تاجامعه در این آرامش حق را از باطل تشخیص دهد و روزی از روزها فرش قرمز برایتان پهن کنند این فقط در حد انتزاع وسطح تحلیل در تراز نخبگی است
ثانیا مردم خیلی به تقسیمات اصلاح و اصول واقف و قائل نیستند و همه را در یک ظرف میبینند این شعارهای هر مقطع است که اگر همخوان با نیازهای ایشان باشد دنبالش راه خواهند افتاد چه دروغ باشد چه راست. مردم در ایران سازمان سیاسی ندارند که بر مبنای آن انتخاب کنندبه نمیتوان پذیرفت که مردم در خرداد 76 به تفکر اصلاحات رای دادند ودر 84 به اصولگرایی . و درغیاب شما از جنگ مستمر اصولگرایی علیه اصولگرایی به ستوه آمده برخوردی جدی خواهند نمود که در آن هر دوطیف در یک دادگاه محکمه خواهند شد.
ثالثا آیا بدنه جوان اصلاح طلبی که فعلا دل در گرو شما دارد با این حرکت بطئی مورد نظر شما هر چند هم پخته و علمی باشد کنار نخواهند آمد و نهایتا به چه سمتی گرایش پیداخواهد کرد
رابعا شما فرمودید "سطح بالا و قدرت برای آنها وسطح پایین برای ما " آخر وقتی به شما و دوستانتان در این دورانی که هنوز در صحنه سیاسی هستید حتی اجازه یک افطاری دادن را نمیدهند، دسترسی به هیچ رسانه ای ندارید و در صورت مصاحبه با رسانه های خارجی تا حد ارتدادتان میبرند چگونه میخواهید با لایه های پایین ارتباط برقرا کنید شما در این فرایند دوری شدن از قدرت ، از ابزار لازم برای ارتباطات اجتماعی هم محرومید خود به خود به طاق نسیان خواهید رفت واگر روزی هم قصد بازگشت به قدرت را داشته باشید حتی ازسوی دستان و طرفداران قدیمتان متهم به سایه نشینی و عافیت طلبی خواهد شد
نتیجه اینکه این طرح شما نتیجه علمی گفتمان موجود در کشورهایی با فضای باز سیاسی است والبته با قانون هندوستان نمیتوان آلمان را اداره کرد آنهم در حوزه فرهنگ سیاسی. اصلاح طلبان باید ازین تنها فرصت باقی مانده وتاکید دارم تنها فرصت، استفاده نموده و با تمام توان به صحنه بیایند زیرا اصولگرایان اگر از این انتخابات بر طبق میلشان عبور کنند سیستم سیاسی کشور را پارلمانی توده ای ونه حزبی نموده فضا را برای شما ضیق تر خواهند نمود .......... (33431)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۳:۰۱
خلاصه کلام اینکه منتظر بمانید تا اصولگرایان بگویند {گر تو بهتر میزنی بستان بزن} البته و هزار البته که بهتر میزنیم که به تجربه ثابت شده. ولی آقای پور نجاتی عزیز مردم دیگر طاقتشان طاق شده.و تحمل 8سال آینده که پر از رنج و محنت برای خود و فرزندان و میهنشان باشد .ندارند .هر عطر و گلابی که اصولگرایان به تنمان مالیدند بس است.بروند دنبال کار خود. (33432)
علی اکبر
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۳:۰۲
تحلیل خوبی بود حالا که قرار است رد صلاحیت شویم و یا در نهایت تایید صلاحیت شد و همچنان داستان 76 تا 84 تکرار شود چه فایده برای عامه مردم دارد باز همان نمی گذارند ونمی شود شعار خواهد شد در ثانی جسوتر از احمدی نژاد که نخواهند شد . (33434)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۳:۰۴
تو اصلاح طلبی یا نماینده اصولگرایان (33435)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۳:۳۱
چرا نظرات را گزینشی انتخاب می کنید؟ (33440)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۳:۵۸
دقیقا با ایشون موافقم . ازموده را ازمودن خطاست . وقتی شرایط نسبت به گذشته بدتر شده چه دلیلی داره ایشون کاندید بشن؟.............. (33447)
اهوازی
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۴:۵۹
پر سود برای اصلاح طلبان ؟ ایا یک اصلاح طلب واقعی از اینکه کشور و مردم در گرانی و بیکاری و فقر و تحریم و خطر جنگ باشد سود میبرد، بیچاره مردم و کشوری که وی اصلاح طلبش باشد (33450)
امید
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۵:۰۶
پور نجاتی بیخود میکنه از این نظرا بده همین تندروها بودن که سال 84 با عدم شرکت با کاندیدای واحد و تقسیم رای بین معین و کروبی، باعث شکست اصلاحطلبان و برنده شدن راحت احمدی نژاد شدند و این تندروها به اندازه احمدی نژاد و بقیه اصولگرایان در مشکلات امروز کشور سهیمند (33452)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۵:۱۰
مخالفم (33453)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۵:۲۲
2 كلمه حرف حساب. (33457)
توسی
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۶:۱۱
بد هم نمیگه (33464)
میلاد باقری
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۷:۱۳
شما هم اگر حرف نزنی خیلی بهتر است... (33485)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۷:۲۲
دمت گرم و اقعاً درست گفتی (33490)
مهدی
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۱۸:۱۱
همه مردم برای آمدن این سید بزرگوار لحظه شماری می کنند. (33512)
خسرو
China
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۲۰:۲۷
مقاله پرمغزی است.
تعبرش آخرین سنگر سکوت است.
نامزد شدن خاتمی برای اصلاح طلبان و مردم خیلی پر هزینه است. (33564)
بهمن
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۲۱:۰۷
من معتقدم اگه اصلاح طلبان در این دوره موفق نشدن مدیریت کشور رو در دست بگیرن، باعث عبور بدنه نخبه و عقلای جامعه از تفکر اصلاح طلبی خواهد گردید..... البته فکر می کنم جناب پور نجاتی هم نیم نگاهی به این مسئله دارند که چنین نظری داده اند و گرنه مسائل مطرح شده در بیان آقای پژمان بعید است از نظر ایشان دور مانده باشد.(خصوصاٌ مسئله انتخاب رئیس جمهور توسط مجلس) (33578)
بسیجی جبهه شلمچه
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۲۲:۱۵
باید افکار عمومی خود بطور جدی به این نتیجه برسند که تنها راه نجات این کشور
اصلاح طلبان هستند با آقای پورنجاتی موافقم... بفرموده امیرالمومنین:" حکومت به اندازه بند کفش ارزش ندارد ".......... (33598)
۱۳۹۱/۱۲/۱۹ ۲۲:۵۹
کاری به حرفهای آقای پور نجاتی ندارم ولی آیا اصلاح طلبان باید فقط هیزم انتخابات باشند؛ (33615)
مجتبي
۱۳۹۱/۱۲/۲۰ ۰۰:۳۰
اقاي نجاتي من هم موافقم اما شما هم شرايط را بسنجيد ايا شما راضي هستيد مردم به اين روز بيفتن قدرت خريد كم شود پول نفت را به عنوان صدقه با منت بدهند يا جاي شما گرم نرم است يا ما كور هستيم من به عنوان يك ايراني هم وطن خود را درك ميكنم من نمي گويم با امدن خاتمي كارها درست مي شود اما اين را مي دانم كه او مرد بهران است هشت سال دولت دست اصولگراها بود اين حال روز ماست اما اين را مي دانم شمابايد شرايط را بسنجد وبعد در مورد نيامدن كسي حرف بزند اگر به جاي اقاي خاتمي بودم تكليف را بر امدن مي دانم چون به اوعتقاد دارم . (33635)