به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۹ - ۲۳:۵۷
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۶۳۴۶۲
«تازه به‌دوران رسیده‌ها» و «غضنفرها»

نقدی بر گفتمان سیاسی دولت

گروه سياسي: یکی از نقدهای جدی که به محمود احمدی نژاد، وارد شد استفاده از الفاظی در سخنرانی پس از انتخابات بود. احمدی نژاد که تا قبل از سعي داشت با ادبیاتی مردمی، ثابت كند که ریاست جمهور نیز مانند سایر مردم است و تنها وظیفه‌اي بزرگ به او و تیم او محول شده است اما بعدا با استفاده از لغاتی نامناسب سبب گردید که بدنه سیاسی زیادی را از دست بدهد.
نقدی بر گفتمان سیاسی دولت
عطا افشاریان

استفاده از این الفاظ که احتمالا در عصبانیت سیاسی بیان شدند، ضمن اينكه هزينه هاي زيادي براي كشور و نظام سياسي ايران در پي داشت، دیدگاههای بعدی وی مبنی بر لزوم آزادی منتقدان و  معترضان و حتی درخواست وی برای ایجاد مناظره و گفتمان در این خصوص، به چشم مردم نیامد و حتی بسیاری از طرفداران وی هم از آن همه تناقض گفتاري انگشت به دهان ماندند.

تاریخ محل گذر انسانهاست و سرنوشت این انسانها، عبرتی است برای آیندگان، البته اگر بیاندیشند. در روزهای اخیر سخنانی از زبان دولتمردان به گوش رسید که زنگ خطری است برای مسئولان كنوني كشور. باید دانست که این کشور متعلق به شخص، گروه و یا جریان خاصی نیست و انقلاب نیز متعلق به فرد با افراد خاصی نیست. تمام مردم ایران در ایجاد و به نتیجه رساندن انقلاب و پس از آن حماسه سازیهای جنگ نقش داشته اند، پس نگران کشور یا دستاوردهای تلاش مردم بودن، متعلق و در انحصار گروه و یا نسل خاصی نیست.

دکتر روحانی با شعار اندیشه و عقل محوری به عرصه مدیریت کشور پا گذاشتند. مسلما چنین شعاری نیاز به سعه صدر و آرامش بیشتری دارد. این جمله که لازم نیست عده‌اي تازه به دوران رسیده نگران انقلاب و کشور باشند، اگر چه خطاب آن به افراطی‌های بدون منطق بوده است، ولی مانع جدی اهداف دولت عقل و تدبیر خواهد بود. به طور حتم جملاتی از این دست در بلندمدت سبب کاهش بدنه اجتماعی ایشان خواهد شد.

آنچه در این روزهای سخت اقتصادی و سیاسی دولت را تقویت خواهد کرد، روحیه مردم محوری و ایجاد زمینه‌اي برای تحویل قدرت و ثروت به نسل جدید پس از انقلاب است. به طور حتم دولت فعلی برای موفقیت در این دولت و کسب دولت بعد نیاز به ایجاد محور انتقال تجربه و در نهایت به کارگیری نیروهای جوان در کنار مشاوران با تجربه دارد و این مهم جز با آرامش در کلام و روش، ایجاد نخواهد شد.  در سخنانی دیگر آقای نوبخت از غضنفرهای داخلی یاد کرد. ایشان باید بدانند که برخی ایرانیان از نسل‌های گذشته غضنفر نام دارند و چنین خطابی در درجه اول، توهین به این شهروندان خواهد بود.

اگر حتی از این مورد درگذریم و آن را مانند طنزهای تبادل شده میان مردم تلقی کنیم، که غضنفر به نماد انسانی ساده لوح تبدیل شده است، آیا استفاده از این لفظ برای یک مدیر بلند پایه کشوری و برای خطاب نمودن عده‌اي مخالف، که ممکن است شمار آنها کم نیز نباشد، صحیح است؟ این نگرانی وجود دارد که ادبیات سیاسی کشور در آینده شاهد الفاظ دیگری از این دست نیز باشد. اگر سیر تکاملی سخنان ریاست جمهوری‌ها را دنبال نماییم، شاید شیرین ترین سخنان متعلق به آقاي خاتمی باشد که در اوج عصبانیت، سعی مي‌نمودند با زبانی شیوا افراد مخالف خود را مخاطب قرار دهند.

در این کشور مردمانی با عقاید و افکار متعدد زندگی مي‌کنند و نسل جدید در مدیریت و اداره کشور به طور حتم صاحب ایده هایی جدید خواهد بود و این نسل بسیاری از برنامه ها و روشهای نسل قبل به خصوص در مورد سیاست خارجی را قبول ندارد، آیا در صورتی که این نسل تمایل به تغییر داشته باشد، نسل انقلابی که، به طور حتم تا ابد زنده نخواهند بود، باید نگران آینده کشور باشند؟ عدم جانشین پروری و ایجاد روحیه قیم مآبانه در مدیران کشور و عدم اعتماد به نسل نو و عدم تحمل مخالف، به طور حتم از تهدید دشمنان خارجی برای کشور، خطرناکتر خواهد بود.

کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۱:۵۳
من باکلیت مقاله دربرهه ای کلی موافقم ولی نه برای الان.حامیان روحانی انتظار همین برخوردها را داشتند! طیفی ازمردم هم همین برخوردهارادوست دارند. یادتان رفته احمدی نژاد بافحش و ناسزاگفتن و توهین چه رایی به جیب زد؟ البته که الفاظ آقای روحانی به مراتب محترمانه تراست. اما اینکه شایدخواص ازاین برخوردها ناراحت شوند موافقم؛ ولی مردم و خواص میدانند که منظور این حرفهاکیست وفعلا جای نگرانی نیست... (270057)
امیرازقم(1)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۴۲
با کاهش قیمت نفت اقلیت وراج تمامیت خواه جیغ میزنند که آی دیپلماسی دولت ضعیفه !! مازرنگ بودیم !!! دوستان اصلاح طلب من ! پاسخ این افراد این است قبل از تحریم ها فروش نفت ما در اوپک و تولید ما 4میلیون بشکه بود که با اعمال تحریم ها ما به 700 هزارتا رسیدیم و عملا جایگاه نفتی خود را از دست دادیم و رقبای ما با فروش بیشتر عملا ماراز بازار خارج کرده اند ! عراق 5میلیون قطر6 میلیون عربستان 10 میلیون کویت 5 میلیون ایران ((ا میلیون )) پس ما توان چانه زنی نداریم (270070)
امیرازقم (2)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۴۹
خب به هر ترتیب پاسخ دوم ما این است در زمان اصلاحات دولت خاتمی مازاد درآمد نفت را در صندوق توسعه ذخیره نمود و بیان داشت که من میتوانم این پول را در بازار بریزم وشما ها هم برای چند وقت لذت ارزانی و فراوانی را بچشید ولی این پول را در صندوق ذخیره میکنم برای آیندگان سوال این است 800 میلیارد دلار درآمد کشور به همراه ذخیره این پول که درحدود 30میلیارد دلار بود را دولت پاکدستان چکار کرد؟ تکلیف 300 میلیارد ارز تخصیصی گم شده چی شد ؟چرا هم گرانی و کمبود داشتیم و هم چاپ پول بدونه پشتیبانه ؟؟؟؟ (270072)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۷:۵۸
پول مردم ستم دیده ایران (800 میلیارد دلار) دست اصول گرایان است. مردم ایران بایدآستین همت بالا بزنند وپولشان را از انها پس بگیرند. (270166)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۹:۲۲
مطمئنی دست ثروتمندان اصلاح طلب نیست و نعل وارونه نمیزنند. (270232)
دزد خوب و دزد بد نداریم!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۰۷:۲۳
اصلاح طلب ویژه خور و رانتخور هیچ فرقی با اصولگرای ویژه خور ندارد .

هرکس رانت خورده و هرکس رانت بخشیده قطعا" به مردم ایران و این کشور خیانت کرده است. (270424)
سعد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۳:۱۵
جناب : کار، آزادی، جامعه ی مدنی
بیکاری در شرایط فعلی بیداد می کند.آزادی هم وجود ندارد.جامعه ی مدنی هم یعنی کشک.
شما این وسط چی میگی ؟؟؟؟؟؟؟
نمی خواهی بفهمی اصلاحات در این چارچوبها امکان پذیر نیست ؟؟؟؟
می گی آلترناتیو
من می گم تلاش برای انتخابات آزاد در چارچوبهای حقوق بشری (270084)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۹:۱۴
تلاش برای انتخابات آزاد ازچه طریقی است؟
برادرمن ازیک طرف میگین آرمانی فکرنکنیم ازاین طرف میاین آرمانی ترین ایده هارو میدین.فکرکردی من مخالف انتخابات آزادم؟فکرکردی تمام شخصیتهای اصلاح طلبو قبول دارم؟فکرکردی اینها واسه من حداقلی نیستن؟ چاره چیه؟ بنشینیم بیست سال دیگه بگذره تا به انتخابات آزادبرسیم؟ پس الان چه بکنیم . . . ؟ی؟ (270218)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۰۷:۳۷
در کشورهای جهان سوم بهتر است انتخابات زیر نظر داور جهانی (سازمان ملل) برگزار شود. (270427)
نقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۳:۳۲
یعنی ما بدوبیراه بگیم اشکال نداره....
اونا نباید بگن!!!!!!!!! (270092)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۴:۰۵
من هم با شما کاملا" موافقم .چرا که این اندک جماعت از خدا بی خبر کشور را در ان 8 سال به اتش کشیدند و در حال حاضر هم گردن کلفتی میکنند .باید جواب این اقایان داده شود .هر روز توطئه ،هر روز سنگ اندازی ، هر روز چوب لای چرخ کردن .
اقایان چرا انتقام صحیح انتخاب مردم را ازدولت میگیرید.شما فکر نکنید با ضعیف تر کردن دولت مردم به سمت شما خواهند امد کور خواندید .شما باید صحنه را ترک کنید .دیگر به شما هیج اعتمادی نیست . (270102)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۶:۳۸
همه از صحنه برن بیرون شما راحت گند بزنی به مملکت حرفات نشون میده طاقت مخالف رو نداری مثل دیکتاتورها حرف میزنی بازم میگم اگه اون هشت سال نبود شماها حالا حالا ها باید پیکان سوار میشدین (270143)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۷:۰۲
شسی تو بگو ان 8 سال چه اتفاقی افتاده ؟که حرف پیدا نمیکنی پیکان به رخ میکشی .گندی که شما زدید در کتاب گینس ثبت شده اختلاسهای 12000میلیاردی (270150)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۹:۲۴
تمام این اختلاسها رو همون دولت قبلی رو کرد (270238)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۴:۴۳
میشه چند مورد از حرف های احمدی نژاد که مخالفان داخلی توهین کرده باشد را بگی؟ (270117)
ا ت ش بی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۷:۰۳
خس و خاشاک (270152)
ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۷:۵۳
احمدی نژاد به هیچ مخالف داخلی توهین نکرد البته در طی هشت سال. دولت مدعی ادبیات فاخر تا حالا رکورد توهین به مخالف رو خوردوخاک شیر کرده بیسواد، لبو فروش، راننده تاکسی، کاسب، تازه به دوران رسیده، غضنفر و .... تا حالا همچین ادبیات فاخری! از مقامات دولتی خطاب به مردم کشور شنیده نشده بود. ایشالا دولت بعدی (270163)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۸:۲۹
کی میتونه به این سوال جواب بده؟ (270179)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۹:۱۸
من به این سوال جواب میدم. دولت روحانی شاید باالفاظش کمی توهین کرده باشه ولی احمدی نژاد با تدابیر . . . هشت سال ملت رو به سخره گرفت. راست راست وایستاد توچشم ما و . . . گفت. راستی اون قضیه ی تحریم نمه نه رو یادت رفته؟ ممه و لولو رو یادت رفته؟ نچ ایرانی رو یادت رفته؟ . . . . و سرکارگذاشتن مردم شاید برای شما توهین حساب نشه ولی واسه من توهینه!!!!!!!!!!!1 (270224)
ارسطو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۰۳:۲۷
با کار، آزادی، جامعه مدنی موافقم
تازگیا کمی حساس شدیم
حسساسس نشو (270417)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۱:۵۷
بهار جان منتشر کن لطفا! من بعنوان خواننده ی دائمیت اصلا از لحن و برخوردت با استاد اباذری خوشم نیامد. چرا بدون تحلیل عمیق و سطحی و احساسی در مورد مسائل کار می کنید!!! .....لطفا نسبت به تحلیل اباذری حساستر و دقیقتر باشید! (270058)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۲۸
مردم خودشان دارای قوه تشخیص هستند و اینکه عده ای خود را روشنفکر بدونن و پشت این القاب شروع به هتاکی کنن برای مردم قابل پذیرش نیست... امثال همین به اصظلاح روشنفکرها (بخوانید جاهلان) هستند که وقتی به قدرتی میرسند با این توجیه که این مردم عامی و ابله هستند و ما خیر و صلاح اینها را میدانیم شروع به دیکتاتوری میکنند (270067)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۹:۲۰
مثال بزن !!!!!!!!!!!!!
عزیزمن چرا بدون مطالعه ی حداقلی ترین چیزها صحبت میکنین شما؟
روشنفکر و قدرت؟؟؟؟؟؟؟؟؟ روشنفکر یعنی بر حکومت نه با حکومت!!! اصلا شما تعریف روشنفکر میدونی چیه؟؟؟؟؟؟ (270229)
مهبد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۲۰:۲۷
یعنی چی روشنفکر یعنی بر حکومت و نه با حکومت ؟؟ اگر حکومت عادل بود چی؟ بازم باید مخالف باشه؟ این تعریف شخصیت کارتونی تو سریال بنر بود که با همه چیز چه درست و چه غلط مخالف بود! (270300)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۵۹
عمق حرف اباذری یعنی این: برای فوت یک خواننده ی جوان نه چندان سطح بالا هزاران آدم جمع میشوند، ولی برای دفاع ازحقوق خودشان هیچکس جمع نمی شود و آن را مهم نمی دانند! برای مثال شما یک تجمع بذار برای دفاع ازنویسندگان و خوانندگانی که ممنوع الکارند، چندنفر می آیند؟ یا حتی برای افزایش قیمت نان، یابرای ردصلاحیت کاندیداهای سال آینده، یا...
پس سیلی اباذری درسی باشد برایمان. این است نقش مهم یک روشنفکر! ادامه... (270079)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۳:۱۱
حالا عده ای بروند و از مدرنیته ی زورکی و باتوم وار رضاخان دفاع کنند و من هم می روم ازمصدق، شاملو، بازرگان و... دفاع میکنم که هیچ کس یارشان نشد و خودشان تاوان سخنانشان را پرداخت کردند والبته روشنفکرنیازی هم به به به و چه چه من وتو ندارد وراه خودرا می رود، اما تاریخ ثابت کرد حق با چه کسانی بود! (270081)
می
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۷:۵۸
الان صحبت در مورد ادبیات دولته که با مخالفهای داخلی چه شکلی صحبت میکنه حالت خوش نیستا (270167)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۶:۲۵
بابا چي داريد مي‌گيد؟ طرف، مردم ايران را ابله خوانده و لايق ناسزا. اونوقت شما هي داريد حلوا حلواش مي كنيد. متاسفم براتون كه خودتون را شايسته فحش خوردن مي دانيد! ضمنا پاشايي در قلب همه جوناست و شما روشنفكرها كه اين وضع نكبت بار را براي ما درست كرديد برويد بميريد از غصه اون همه جمعيت جوون كه براي تشييع يكي مثل خودشون به خيابان آمدند و صداي اعتراضشون را با اين حضور مدني نشون دادند. (270139)
جوون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۹:۰۱
عزیز دل برادر(حبیب خان) جوگیر نشو!! در قلب کدوم جوون؟!! بیخودی همه جوون ها رو جمع نبند. فکر کنم منظورت بچه جغله های دهه ی هفتادی هست (270206)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۹:۳۵
درضمن همین موجی که الان راه افتاده و داریم تندتراز قبل خود و کشورمون رو نقد میکنیم و ازاون قالبهای بسته ی سیاه و سفید قبلی بیرون اومدیم مدیون همین صحبت آقای اباذری است که از2،3 روز قبل مخاطبان سایت رو بالا برده و همینطور پویش دراین سایت بیشترشده.
همین برای اثبات مهم بودن نقش یک روشنفکر کافیه آقایون محترم! (270253)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۲۰:۴۹
کدوم اعتراض؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شماهمنهایی هستید که پاشایی رو مبارز سیاسی میدونند!!!!! کدوم مبارزه؟ کدوم اعتراض؟ اگرحرکت شما اعتراض آمیزمیبود که صداوسیما نشونتون نمیداد آقای باسواد!!!!! پس اونی که میخواد دفن بشه و حتی خونوادش حق دیدنش رو ندارن کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمع کنین بابا دکون دستگاه بت سازی تونو ازکسی که هیچ کدوم ازصفات غلنبه ی شما بهش نمیخوره! تورو خدا بهار چاپ کن، من تمام تاوانش رو به گردن میگیرم! (270309)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۰۲:۴۹
در واکنش بخشی از مردم به مرگ مرحوم پاشایی, هم اعتراض نهفته بود, هم ابتذال رخ نموده بود و هم همدردی به عینه بود; این واکنش هم بیانگر بحران هویت بود و هم هشدار برای حکومت بود; این واکنش ذو ابعاد بود... (270412)
مهدی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۱:۵۷
انتظار دارید در برابر این همه حجمه و با توجه به این که روحانی از طرف ارکان قدرت کاملا تحت فشار هس چه ادبیاتی استفاده کنه (270059)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۳۸
سلام ،
محکم صحبت کردن و اعتراض به هر کس یا هر چیزی،میتواند با واژه های مناسب و گویا که در زبان و ادبیات ما فراوان،وجود دارد،باشد! ادیبات لمپنیزم،نباید ،بویژه در تریبونهای رسمی جائی داشته باشد. چرا احمدی نژاد اینقدر مطرود است و خاتمی محبوب ؟ دلیل اصلی ادبیات کلامی این دو است!
سخن صورت اندیشه است ، و بیانگر کاراکتر صاحب سخن !
تا مرد سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد (270068)
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۶:۲۸
اصلی ترین فرق صرفا ادبیات کلامی بود!؟ پایان دوره آقای خاتمی با نفت 10 دلاری رشد اقتصادی مملکت بالای 6 درصد بود، حالا روحانی داره زور میزنه دوباره مثبتش کنه!!! اصلا یک کم بیشتر فکر کن به تفاوتها اشکت در میاد (270140)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۲۲:۰۱
سلام ،
اقای بینام !؟ درست میگوئید. باید میگفتم " یکی از دلایل اصلی "
که حتما واقفید،که این کاهش دلیل،سهوی بوده است.به هر حال،مرسی از تذکر. (270355)
خ
Italy
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۵۱
به قول مير حسين موسوي در يكي از مناظره ها: ادب مرد به از دولت اوست،
اين در مورد جناب روحاني هم درسته و اين ادبيات در مورد هر كسي اشتباه اشتباه و نبايد بكار برده بشه. نقد بايد محترمانه و محكم باشه. (270073)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۵۱
شاید شیرین ترین سخنان متعلق به آقاي خاتمی باشد که در اوج عصبانیت، سعی مي‌نمودند با زبانی شیوا افراد مخالف خود را مخاطب قرار دهند...بخصوص تو دانشگاه تهران که به دانشجوها گفت ادم باشید وگرنه میدم بیرونتون بندازند. (270074)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۴:۲۲
فحش های رکیکی که اونها به خاتمی و خانوادش دادند را اگر به یکی ازشخصیتهای جریان شما میدادند بدون موضع گیری آن فرد شعاردهندگان را توسط یک کیسه زباله به کویرلوت می بردند!!! شما برو اول ببین چه ها گفتند و بعد بیا اظهارنظرکن! (270112)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۹:۳۲
شما نمیفهمی که عوام از خواص جدا هستند و اگر مردم عامی فحش دادند خواص نباید اون کار رو بکنند. دلمون خوش کردیم به چه شیعه هایی (270248)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۶:۱۰
اگر بعضی ها !!! تو اون جلسه جای خاتمی بودند که فحش خواهر و مادر می دادند صحبتای عادیشون که بدون هیچ معترضی بیان می کنند فحشه ! وحشی -اون زنه و ... (270137)
ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۶:۵۵
فکر کنم شما از اونایی بودین که تو اون روز پول گرفتین و رفتین به خاتمی فحاشی کردینا ! باید بدتر از اینا رو می گفت به مزدورای اون روز (270149)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۵۴
خاتمی اساد سخن و سخنوری است قابل مقایسه با هیچ از سیاستمداران کنونی نیست (270075)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۶:۵۲
البته فقط استاد سخنوری بود و نه چیز دیگه... (270148)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۲:۵۵
عدم جانشین پروری و ایجاد روحیه قیم مآبانه در مدیران کشور و عدم اعتماد به نسل نو و عدم تحمل مخالف، به طور حتم از تهدید دشمنان خارجی برای کشور، خطرناکتر خواهد بود.
...راست میگی.بعد از سی سال روحانی کل سالمند بازنشسته مادام العمر مدیر رو سرکار اورده واونها هیچکس رو برای جانشینی خودشون در این مدت طولانی اماده نکرده اند.در ضمن تحمل مخالف هم خیلی خوبه چرا باید به مخالفمون بگیم که بروجهنم گرم شی بزدل سیاسی لرزان یا تازه به دوران رسیده یا کم سواد تغذیه شده از یه جای خاص یا بی شناسنامه یا افراطی یا عصر (270077)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۳:۱۲
اين آقا هم راه احمدي نژاد دارد مي رود لكن يك خورده مودبانه الفاظي از قبيل بي سوادان و تازه به دوران رسيده ها و به جهنم رونده ها و.... (270083)
کاپا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۸:۰۴
احمدی نژاد به مخالف داخلی توهین نکرد. (270169)
نوروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۲۰:۲۸
احمدی نژاد کلا بد آموزی داشت
سنگ انداخت تو چاه اقتصاد
سنگ انداخت تو چاه اخلاق و ادب
سنگ انداخت تو چاه فرهنگ و هنر... (270301)
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۳:۳۵
به نظر من

آقای روحانی با مخالفان اقلیت قدرتمند پر نفوذ رانت خور ویژه خور با زبان خوش ولحن مودبانه و احترام وکرامت صحبت کند اما در "عمل " به نفع مردم ستم دیده کشور کار "عمل" کند
یعنی درست برعکس کاری را که در این 18 ماه انجام داده است باشد.

حرفش برای ویژه خوران باشد عملش برای مردم و رای دهندگان باشدو نه برعکس. (270093)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۳:۳۶
لازم نبود اینقدر سریع و ناشیانه آخر متن پای خاتمی رو بکشید وسط , اینجوری فکر می کنن شما و دوستان اصلاح طلبتان پوست موز میندازید زیر پای روحانی. (270094)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۳:۳۹
خوشم اومد مگه همه باید مثل هم باشن سیاست یعنی صبر در مقابل دشنام .یعنی رقیب نتونه عصبیت کنه بااین حال مادوست دار ایشان هستیم (270096)
سی یا سی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۰۳:۲۳
سیاست یعنی وقتی جهت به طرفدارات ندی و گفتمان سازی نکنی و ادبیات مختص نداشته باشی به درد سر میافتی (270416)
پر توقع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۴:۵۸
چه توقعی دارن بعضی ها تفاوتی بین اکنونیان و پیشینیان نیست !!! (270120)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۵:۰۴
آقای روحانی و کابینه اش انصافا در مقابل تندروی تندروها خیلی صبور هستن.من موقعیکه سخنان بعضی از امامان جمعه را میخوانم تعجب میکنم.عبارتی همچون دندان خرد میکنیم.غلط میکنید. میکشیم.و.... (270121)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۵:۱۸
بهارجان جلسه حضوری بذار روی ماهت راببینم.دلم هواتوکرده.خیلی میخوامت حتی بیشتر از خودم.بیاواستارتوبزن شایدیک حزب بزرگ سیاسی راه انداختیم. (270122)
و
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۵:۲۲
خاتمی ادبش ، شخصیتش ، فرهنگش یه چیز دیگه بود که نظیر نداره و همین اصالت ایشون باعث حسادت دشمنانش شده (270123)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۵:۲۲
آقای روحانی هم بالاخره کاسه صبرش لبریز شده و فنرتورم رانیز داره رها میکنه!!! (270124)
نفتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۵:۴۵
من از کامنت های امیر از قم که سیاست و اقتصاد و اجبار را یکجا آورده بود راضیم چون جنگ و دعواها سر ندانم کاری و مدیریت کشور است. (270131)
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۶:۰۹
روحانی بیشتر نگران ریزش طرفدارانشه تا رنجش اندک منتقدان دلواپسش. به هرحال اگر آقای روحانی بتواند به وعده هایش عمل کند، نیازی نخواهد بود که برای به دست آوردن دل ما از عبارات سخیف در مورد دلواپسها استفاده کنه. (270136)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۶:۴۵
این افراد برای یک دوره هستند و شباهت زیادی به هم دارند (270146)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۷:۲۵
ادبیات احمدی نژادی ادبیات خوبی نبود. (270158)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۷:۴۱
به کار بردن این نوع از ادبیات اصلا شایسته ی دکتر روحانی و مجموعه ی دولت نیست، انشا.. دیگه از این حرفا شنیده نشه هر چند هم عصبانی باشند، منطق و عقل در همه جا همیشه کارساز است. (270161)
=========
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۷:۵۷
دولت حق حق دارد از این الفاظ استفاده کند (270165)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۸:۳۱
مردم همواره قهرمانی دارند که وی را بر سرشان گيرند و بزرگشان دارند ... ريشه پيدايش ديکتاتور و خودکامه همين است و جز اين نيست ، اول که می آيد حامی مردم است . (270182)
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۱۸:۴۱
ما به اعتدال، عقلانیت و البته ادب راِی داده ایم. (270193)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۰۳:۱۸
باز خدارو شکر کمترین مزیت دوره جدید این شده که نقد قدرت[ فقط روحانی و کابینه ]هزینه ای نداره و حتی پز شده و چه بسا فضیلت محسوب بشه! (270415)
رضا
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۰۷:۳۷
پیروی از منطق وعقلانیت اصل است. گاهی تندی هم لازم است. همیشه ودر هر حال آرامش لازم است. تحمل آستانه ای دارد قبل از رسیدن به این حد و مرز تظاهر به عصبانیت ابزاری مفید خواهد بود.
باید توجه کنیم که ریس جمهور تبلور ملت است. (270428)
امیر
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۰۷:۵۲
موضع روشن ودقیق در مقابل همه جریانات اجتماعی لازم است .بویژه در مقابل افراط گرایان که صدایشان بلندتر از تعدادشان است.
یک نکته را نباید از نظر دور داشت که ادبیات پاسخگویی تا حد زیادی بر خاسته از ادبیات سوال و سوال کننده است. از این حیث مقایسه روحانی با احمدی نژاد صحیح و منصفانه نیست.
شهید رجایی در سازمان ملل آیه ای از قرآن را طراوت نمود به این مضمون:
"خداوند دوست ندارد سخن زشت را بلند بر زبان آوردن مگر از سوی کسی که مورد ظلم واقع شده باشد." (270429)