به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۰۲۳۳۸
نقش حزب در خنثي کردن فردطلبی مطلق

چرا کاندیدای‌حزبی بر کاندیدای‌مستقل ارجح است

به دلیل نبود احزاب قوی و فراگیر، نقش پیگیری مطالبات اجتماعی و سیاسی جامعه و شهروندان طبق سنتی نانوشته عمدتا بر عهده مطبوعات، دانشجویان و برخي از چهره‌هاي سياسي گذارده شده که این امر مضرات بسیاري دارد
چرا کاندیدای‌حزبی بر کاندیدای‌مستقل ارجح است
مصطفی حسین‌زاده

گروه مقالات: در طی 9 دوره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکی از بزرگترین چالش‌هاي کاندیداها و رای دهندگان جهت گیری‌هاي سیاسی و جناحی نامزدها بوده است. عده ای خود را منتسب به جریان و یک حزب سیاسی اعلام مي‌نمودند و عده‌ای دیگر، خود را کاندیدای مستقل معرفی مي‌خواندند. یکی از بزرگترین ضعف‌هاي انتخابات مجلس در ایران نبود احزاب قوی و ریشه دار و قدیمی مي‌باشد.

وجود احزاب در جوامع مردمسالار یکی از ضرورت‌هاي اساسی و یکی از ابزارهای مهم و موثر در راستای تحقق و تقویت مردمسالاری و حکمرانی خوب محسوب مي‌شود، زیرا از طریق احزاب مي‌توان مطالبات شهروندان را مطرح و در جهت رفع نیازهای جامعه مدنی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلاش نمود. ادموند بریک بیان مي‌دارد: حزب، گروهی از افرادند که بر پایه اصول خاص پذیرفته شده ای اتحاد یافته و با تلاش مشترکشان، منافع ملی را ارتقا مي‌دهند.

و ژوزف شومپیتر در تعریف حزب اعتقاد داشت: حزب، گروهی است که اعضای آن متحدا در تنازع رقابت‌آمیز برای کسب قدرت فعالیت مي‌کنند. احزاب فواید متعددی برای شهروندان و جامعه دارد هر چند وابستگی احزابی چون حزب توده به بیگانگان و احزاب حکومت ساخته‌ای چون حزب رستاخیز و... در حکومت پهلوی و برخی از عوامل دیگر چون باور نداشتن به احزاب و یا ذهنیت نادرست نسبت به وجود و فعالیت احزاب در نگاه مسئولین از جمله آسیب‌هاي تحزب در کشور ما بوده است.

احزاب، محل مناسبی برای طرح مطالبات و خواسته‌هاي افراد و گروه‌هاي سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی و ... در چارچوب قانون اساسی است که کمترین هزینه و چالش را برای کشور دربر دارد. زیرا در نبود احزاب این مطالبات، به صورت برنامه ریزی نشده و با انرژی متراکم و انباشت شده به صورت نامنظم، انفجاری و مخرب خواهد بود. به طور مثال، در جامعه ما سالهاست از جنبش دانشجویی مطرح مي‌شود ولی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته چیزی به نام جنبش دانشجویی دیگر وجود ندارد زیرا افراد خواسته ها و نیازها و مطالبات خود را در چارچوب احزاب به وسیله عضویت و فعالیت در احزاب پیگیری و دنبال مي‌نمایند.

در کشورهای دیگر جنبش دانشجویی در مقاطعی که به دنبال خواسته‌ای ملی و یا صنفی باشند وجود داشته و پس از آن دیگر فعالیتی از جنبش دانشجویی وجود ندارد زیرا در جوامع توسعه یافته با حضور و فعالیت احزاب قدیمی و ریشه دار، افراد امکان مطرح نمودن خواسته‌هاي خود را داشته و دیگر نیازی به تظاهرات و اعتصاب و آشوب و هرج و مرج و... وجود ندارد. علاوه بر این، حتی برگزاری تظاهرات و یا اعتصابات نیز در چارچوب احزاب و سندیکاهای قانونی و ثبت شده انجام مي‌شود.

به دلیل نبود احزاب قوی و فراگیر، نقش پیگیری مطالبات اجتماعی و سیاسی جامعه و شهروندان طبق سنتی نانوشته عمدتا بر عهده مطبوعات، دانشجویان و برخي از چهره‌هاي سياسي گذارده شده که این امر مضرات بسیاري دارد. براي مثال يكي از آسیب‌هاي آن، دور شدن دانشگاه از رسالت علم آموزی و توجه به تربیت متخصص و پژوهش محوری، و ایجاد فضای سیاست زده و پرتنش است. کارکرد احزاب موجب فرهنگسازی و تربیت شهروندان در جهت فعالیت در چارچوب قانون و کاهش هزینه‌هاي سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم برای حاکمیت و هم برای شهروندان مي‌باشد.

نقش حزب در خنثي کردن فردطلبی مطلق و کاهش خودمحوري‌ها و تربيت افراد برای کار تیمی و حرکت جمعي مي‌باشد چرا که یکی از عمده ترين کارکرد احزاب، آشنا ساختن شهروندان به حقوق خود و سازمان دادن اعضای خود در جهت اصول و اهداف حزبی در چارچوب قانون اساسی و منافع ملی است. این آموزش و اطلاع رسانی در رشد آگاهي افراد و بالا بردن شعور اجتماعي آنان موجب تربیت و پرورش مديران آينده برای اداره کشور خواهد شد. تشکيل احزاب نيرومند و فراگير، موجب توانمندسازي منابع و ظرفيت‌هاي نيروي انساني شده و ترکيب کيفي مجالس روز به روز قوي‌تر و عقلاني‌تر مي‌شود. حزب يک ابزار است و توسعه و رشد مردم‌سالاري در جامعه يک هدف.

احزاب و گروه‌های سیاسی، از طریق تشویق شهروندان به شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌هاي رای و انتشار مقالات، گزارشات و تحلیل‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شور و شعور سیاسی در کشور ایجاد مي‌نمایند و مردم با مطالعه این مقالات و نوشته ها و شرکت در جلسات آموزشی حزب، نسبت به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور آگاهی کسب نموده و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به امور جامعه، خواهند داشت.

احزاب با عضوگیری، کادرسازی و تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز برای اداره کشور، مبادرت به تربیت و پرورش کارشناسان و مدیران اجرایی و سیاسی برای اداره جامعه مي‌نمایند. احزاب سیاسی با تهیه و ارائه طرح ها و برنامه هایی برای اداره مناسب تر و کارآمدتر کشور و با تدوین برنامه‌هاي قابل اجرا به جای کلی گویی و شعار دادن، به توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه کشور یاری می‌رسانند.

احزاب وقتی از قدرت دور هستند و پست‌هاي حکومتی و دولتی را بر عهده ندارند، نقش نظارت بر عملکرد مسئولین و ارکان قدرت را برعهده دارند و با نظارت بر عملکرد مدیران، از هر ‌گونه خطا و فرار از اجرای برنامه‌هاي توسعه ای و سوءاستفاده از قدرت و بیت المال، جلوگیری می‌کنند. از دیگر کارکردهای مهم احزاب این موضوع است که احزاب اهداف، مرامنامه و سیاست‌هاي مشخصی دارند و شهروندان و حاکمیت با مطالعه این موارد به تفکرات و گرایشات احزاب پی مي‌برند.

ولی در نبود احزاب، افراد به خصوص کاندیداها برای رشد در ارکان قدرت و یا برای حضور در انتخابات و کسب مسئولیت‌هاي مختلف به گروه‌هاي قدرت رسمی و غیررسمی و کارتل ها و سندیکاها و افراد ذی نفوذ متصل مي‌شوند تا از حمایت‌هاي سیاسی و مالی و... این گروه‌ها برخوردار شوند. متاسفانه یکی از آسیب‌هاي این مورد این مسئله مي‌باشد که کاندیداهایی که ادعا مي‌نمایند به طور مستقل آمده‌اند عموما وام دار و مدیون این گروه‌ها، بازاریان و کارخانه داران مي‌شوند که پس از کسب مسئولیت، به جای منافع عمومی ومردمی و ملی، باید پاسخگوی نیازها و مطالبات حامیان و پشتیبانان خود باشند که در برخی موارد موجب تضاد منافع عمومی و ملی با منافع این افراد و گروه ها مي‌شود.

این موجب نوعی اشرافی گیری و حاکمیت طبقه قدرتمند و برخوردار جامعه به جای حاکمیت طبقه متوسط که حاملان فرهنگ هر جامعه هستند مي‌شود که به نخبه کشی و ایجاد حلقه‌هاي بسته قدرت و مسئولیت مي‌انجامد و با شایسته سالاری در تضاد است. از دیگر آسیب‌هاي نبود کاندیدای حزبی، ورود پول کثیف و غیرقانونی به چرخه انتخابات و تلاش در جهت دهی به افکار عمومی برای جلب و جذب آرا به وسیله تبلیغات و پرداخت پول به افراد و ... مي‌باشد.

جدیدترین پژوهش ها، نشان از آن دارد که تبلیغات انتخابات مجلس حدودا بین 300 میلیون تا 4 میلیارد تومان هزینه در شهرهای مختلف کشور در بردارد که اکثر کاندیداها از پرداخت این مبالغ، عاجز مي‌باشند و به همین دلیل باید به دنبال جذب اسپانسر و کمک‌هاي مالی بروند. در صورتی که افراد کاندیدای حزبی باشند عموما احزاب پشتیبان مالی ، فکری و سیاسی افراد خواهند بود و کاندیداها نگرانی کمتری در این زمینه خواهند داشت. ولی وقتی فردی ادعا مي‌کند مستقل است کمتر کسی باور مي‌کند چون جامعه ما عموما دو قطبی است و بی‌طرفی و مستقل بودن را باور ندارد.

از طرف دیگر کاندیداهای مستقل زیادی در جوامع در حال توسعه، امکان چرخش‌هاي متعدد را مي‌یابند و به عبارت دیگر، این افراد اگر ببینند جو اصولگرایی بر کشور حاکم است ادعا مي‌کنند اصولگرا هستند و اگر جو اصلاح‌طلبی حاکم باشد ادعای طرفداری از اصلاح‌طلبی را دارند و اگر جو اعتدالگرایی برقرار باشد مدعی اعتدالی بودن هستند و... یعنی به شدت طرفدار حزب باد هستند و متناسب با وزش باد، جهت خود را تغییر مي‌دهند و شهروندان نمی‌توانند تشخیص دهند که اعتقادات و باورهای این افراد چیست چون دائما در حال تغییر مواضع و باورهای خود متناسب با وضع موجود هستند و ثبات فکری و مرام سیاسی ندارند.

علاوه بر این، یک فرد و حتی یک تیم به تنهایی نمی‌تواند طرح‌ها و برنامه هایی برای اجرا و پیاده سازی در بخش‌هاي مختلف تدوین نماید و کسانی که چنین ادعایی کنند نشان از کم سوادی و کم تجربگی و عدم بلوغ نامزدها دارد زیرا طرح و برنامه مي‌بایست از طریق کمیته‌هاي تخصصی در احزاب نوشته و تدوین شود و هیچ وقت یک فرد و یا یک تیم چند ماه مانده به انتخابات نمی‌تواند برنامه مناسب و کاربردی طراحی و تدوین نماید. با توجه به موارد فوق، مطمئنا منافع کاندیداهای حزبی در مقایسه با کاندیداهای مستقل برای کشور و شهروندان بسیار بیشتر مي‌باشد.

---
۱۳۹۴/۱۲/۰۵ ۱۲:۵۱
درمشهدبه علم الهدی رای ندهید (331809)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۰۵ ۱۳:۰۱
شما از مضرات نبود حزب سخن گفتید اما در عین حال حزب توده رو با حزب جکومت سازی مثل حزب توده مقایسه کردید... بنظر من تنها حزبی که به منای واقعی حزب بوده، حزب توده است که سابقه مبارزه خصوصا مبارزه طبقاتی رو بسیار داشته... حالا اینکه اونها طرفدار روش فکری شوروی بودن بالذات چیز بدی نیست... خیلی از احزاب کنونی ما هم طرفدار افکار غربی هستند ایا باید اونها را وابسته به غرب معرفی کرد؟ (331811)
رای میدهم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۰۵ ۱۵:۱۵
https://www.listeomid.org سید محمد خاتمی: از مردم دعوت می‌کنم به تمامی لیست امید، تکرار می‌کنم به تمامی لیست امید (ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان)، رای بدهند. (331829)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۰۵ ۱۷:۳۵
انشاا... با خواست خدا لیست امید موفق میشود (331840)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۰۵ ۲۳:۱۰
نمايندگان صاحب نام ومشهور كه مي توانستند دولت را در رفع مشكلات ياري كنند كه توسط شوراي محترم نگهبان !!رد صلاحيت شدند ايا مجلس دهم با اين كانديدا هاي ضعيف ( در شهرهاي مختلف ) خواهد توانست دولت را در رفع مشكلات ياري كند ؟ واقعا دلم براي اقاي روحاني وساير دولتمردان كه تلاش ميكنند تا كشور را از اين همه گرفتاري نجات دهند ، مي سوزد ، (331851)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۰۶ ۰۰:۱۷
توپ و موشک های تهمت و بهتان همچنان بر مواضع ملت می بارد.اما ما ملت رویین تنیم و از این بد اخلاقی ها آسیبی نمی بینیم.و عصبی نمی شوبم.بلکه با آرامش و شادابی کامل پاسخ آنان را در برگه های رای میدهیم. (331856)