به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۱۱۸۷۷۱
آقای جهانگیری با خودتان چند چندید؟

آرزوی معاون اول روحانی رسیدن به رفاه سال 90 است!

آرزوی معاون اول روحانی رسیدن به رفاه سال 90 است!
اقباله هیئتی

گروه اقتصادی: معاون اول رئیس‌جمهور دیروز طی سخنانی گفته است: «هنوز نتوانسته‌ایم سطح رفاه مردم را به سال 90 بازگردانیم!» این سخن را می‌توان از چند جهت بررسی كرد. اینكه آقای جهانگیری به عنوان معاون رئیس‌جمهور و یكی از مردان اقتصادی دولت روحانی، رویای رفاه سالی را برای مردم دست‌نیافتنی خوانده كه از بدترین سال‌های اقتصادی كشورمان (خصوصا از زاویه تورم و تحریم‌های گسترده بین المللی) بود جای شگفتی بسیار دارد.

ظاهرا آقای معاون اول به همین زودی فراموش کرده‌اند که یکی از عوامل اصلی انتخابات روحانی در سال 29 توسط مردم، برون رفت از اوضاع وخیم اقتصادی در آن سال ها و وعده‌های همه کاندیداها منجلمه شخص آقای روحانی، خروج از آن وضعیت تیره و تار و بهبود معیشت و رفاه مردم بود. عجیب‌تر آنکه آقای جهانگیری می‌گویند دلیل این موضوع بلایی است كه دولت احمدی‌نژاد بر سر اقتصاد ایران آورده است! این تناقض عجیب در گفتار معاون اول را چگونه می توان هضم کرد که اگر غبطه آن سالهای احمدی‌نژاد را می‌خورد چرا سخن از بلاهای آن دوره می‌گویند؟

به جز اینکه قبول کنیم وضعیت اقتصادی مردم در این سال‌های دولت آقای روحانی تا چه حد فاجعه‌آمیز بوده كه معاون رئیس‌جمهور سطح رفاه سال 90 را از اهداف برآورده نشده دولت می‌داند! طبق آماری كه بانك مركزی و مركز آمار ایران منتشر می‌كنند در سال‌های پایانی دولت دهم (احمدی‌نژاد) مصادف بود با سال‌هایی كه نرخ تورم به بیش از 40 درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی علیرغم قیمت بالای نفت سیر نزولی منفی را طی می‌كرد. در همان سال‌ها بود كه قیمت خیلی از اجناس و كالاها از امروز تا فردا تغییرات زیادی داشت و از سیمان و برنج و روغن گرفته تا ارز و خودرو و طلا و حتی پسته قصه‌های گرانی متفاوتی را تجربه می‌كردند. تا جایی که مردم خرید پسته را بایکوت کردند!

حال اینكه چگونه معاون اول رئیس‌جمهور سطح رفاه آن سال را در حدی می‌داند كه به الگویی برای دولت روحانی تبدیل شود و تازه دولت همچنان به آن دست پیدا نكرده است. نشان از آن دارد كه برخی از مقامات عالی رتبه دولت روحانی در شرایطی كه دولت از جانب منتقدان در فشار قرار دارد، خودشان آب به آسیاب مخالفان می‌ریزند.  پیش از این هم سیف، رئیس‌ كل بانك مركزی در شرایطی كه دولت زیر هجمه فشار مخالفان برجام برای برقراری ارتباطات جهانی بانكی بود جمله‌ای را در آمریكا بر زبان آورد كه به تیتر یك منتقدان تبدیل شد و چماقی بر سر دولت.

در این شرایط كه در آستانه انتخابات معضلات و مشكلات اقتصادی پاشنه آشیل دولت برای جمع‌ كردن رای مردم است، گفتن چنین سخنان متناقض و غیرقابل قبول از جانب مقامات سطح بالای دولت عجیب است و نمی‌توان توجیهی برای آن یافت.

علي بابا جمالي
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۰۸:۴۱
من فكر مي كنم منظور ايشان سال ٨٠ يا ٨٤ بوده است كه ايشان اشتباهي اين طور بيان كرده اند (344144)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۵:۵۲
چرا سر خودمون کلاه بزاریم؟درسته زمان آقای خاتمی اقتصاد خوب بوده و اون بحثش جداست و حرف الان اینه چند نفر هم میخوان راست بگن نتونستیم کار کنیم بزنیمشون ک چی؟حداقل بهار بگذارید راستگویی تو جامعه نهادینه شه (344169)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۲۳:۵۱
ولی همین امثال جنابعالی در سال ۸۴ هم می گفتند خاتمی چکار کرد؟! کلا بعضیها همیشه نق می زنند. شما خودت میگی اقتصاد خوب بود.پس چرا می گفتید خاتمی مگر چکار کرده و باعث تحریم انتخابات و روی کار آمدن فاجعه هزاره سوم شدید؟! (344202)
رضا-اسفراين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۰۸:۴۸
چرا بايد هرچي از سال 84 تا92 گفته ميشه بگيم بد بوده.قبول كنيد درسته در اون دولت كارهاي خلاف قانون صورت گرفته ولي كارهاي ارزنده اي هم داشته.اگه نرخ ارز .طلاو قيمتها را با حقوقها بسنجيم واقعا سال نود يكي از بهترين سالها بوده. (344145)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۰۳:۱۷
آقا رضا شما قیمت ملک ،خودرو ،مواد غذایی ،پوشاک وحقوق دریافتی ،قیمت دلار و همچنین قیمت نفت رو در سال 90 یا 92 با سال 84 مقایسه کنی متوجه میشوی که در این 8 سال چه فاجعه ای بر ملت وارد شد و چقدر زندگی برای نیازمندان سختتر شد بنام حمایت از فقرا یارانه ها حذف شد (البته با شجاعت مثال زدنی آقا محمود که به این خصلتش میبالید )نتیجه چه شد چند برابر پولی که میدادند و میدهند در قیمت سوخت ،قبوض مصرفی و..از ملت اخذ میشد ما کسی رو میخواهیم که برای ملت کارکند و عملکردش لمس شود نه فقط شعار بدهد . (344211)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۰۹:۵۸
خانم همتی نگارنده محترم، خیلی سخت نگیرید. دیدید می گویند شنونده عاقل بود. منظور قبل از تورم و سال آخر دولت ان سید بزرگوار(خاتمی) است. (344150)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۰:۵۳
بهار از شما بعیده. یعنی شما میگید به خاطر پیروزی در انتخابات نباید حقایق گفته بشه؟؟ شاید با گفتن این حقایق شخص بهتری در انتخابات پیش رو انتخاب بشه که بهتر از روحانی باشه. کسی عاشق چشم و ابروی روحانی نیست. چه بسا یک اصولگرا بهتر از روحانی بتونه کار بکنه ، بنابر این باید انتخاب بشه. (344151)
ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۰۴:۱۹
باز هم اصولگرا؟؟؟!!! شما دوره اصولگرایان را یادت رفته؟ برادر عزیز مردم از زندگی سیر شده بودند! اصولگرا اصولگرا ، از این کلمه احمدی نژاد را حساس میکنم. (344212)
ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۰۴:۴۵
آقای عزیز
چرخ های این دولت را با زنجیر بسته اند و از همه طرف دارند میکوبند و عده ای هم دورادور نظاره گرند و میگن لنگش کن. اینها(اصولگرایان) به خاطر یک کنسرت دولت را زیر منگنه گذاشتند بعد یک عده میگن یک اصولگرا بیاید پس از روحانی شاید خوب کار کند.جنابعالی هم درباره رشد 10 درصدی جدی میفرمایید؟!! 10درصد رشد میدانی یعنی چه؟ یعنی یک انقلاب اقتصادی به تمام معنا. که در شرایط کنونی یک رویاست. (344213)
سعید از اصفهان
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۰:۵۸
این سخن نشان از شجاعت دکترجهانگیری دارد.
یکی ازبزرگترین کارهای آقای رئیس جمهورانتخاب ایشان به عنوان معاون اول که انصضافآ انسان کاردان ومنصف می باشد (344152)
آرین
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۱:۳۰
به نظرم بی انصافی و خارج از عدالته که هر اتفاقی در سال های 84 تا 92 افتاده بگیم بد بوده و .... درسته مشکلات وکارهای اشتباه زیاد بوده ولی در دولت اقای احمدی نژاد کارهای خوبی هم انجام شده بخصوص در شهرستان ها از نظر عمرانی رفاهی و ...اگر اینطور نبود خداوکیلی چرا همه میگن تنها رقیب اقای روحانی اقای احمدی نژاد هست!(البته قبل منع شدن ایشان از کاندید شدن) پس اقای احمدی نژاد هم طرفداران بسیاری دارد چون به هرحال کارهای خوبی هم انجام داده.دوستان اگر واقعا انصاف داشته باشید به این مطلب حقیر مثبت بدید.تشکر (344153)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۱:۴۱
حقیقت اینه که در عرصه ی اقتصادی دولت اقای روحانی فقط تونسته شیب بدتر شدن اوضاع رو ملایم تر کنه ولی روند بدتر شدن اوضاع ادامه دار بوده... رشد اقتصادی در هیچ صنعتی بجز صنایعی مثل خودروسازی که با مسکن های بانکی دولت دوپینگ شده اند و یا نفت که قیمتش به سیاست های ایران چندان مرتبط نیست ، محسوس نیست... شکاف طبقاتی هم روز به روز در حال تعمیق است و همچون همیشه مسوولین در خواب های شیرین اینده روشنی که زمانش مشخص نیست هستند... (344154)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۲:۲۶
از سال 90 به بعد بود که تحریم ها خیلی خیلی زیاد شد و یکباره زندگی مردم به هم ریخت. منظور ایشان این است که انقدر مشکلات به وجود آمد در دوسال بعد که حتی رسیدن به سال 90 هم آرزو شده است. ضمنا اینکه سال 90 سال خوبی بود نشانه قدرت مدیریت احمدی نژاد نیست. احمدی نژاد دولت خوبی را از خاتمی تحویل گرفت و پول نفت فراوان هم داشت و اینطور عمل کرد. بهترین دوره ی رفاه مردم در زمان احمدی نژاد مربوط به دوره ی اول کاری او بود که هنوز مدیریت ایشان اثر نکرده بود. (344160)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۷:۲۷
پس برادر اينطوري بايد بگيم چهار سال اول دوره روحاني هم اگه خوبه مربوط به دوره احمدي نژاده.و مديريت ايشان در دوره دوم مشخص ميشه.پس وا ويلا (344179)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۲۳:۵۵
کسی نگفته الان اوضاع خوبه.اتفاقا بده و دلیلش هم نتایج سوء سیاستهای دولت قبل هست.معمولا دولتها در دور دوم به اهداف خود می رسند. سیاستهای اقتصادی به گونه ای هست که اثراتش سالها بعد دیده خواهد شد یعنی بلند مدت است.مثل همان ضرب المثل که میگفت فردا صدایش در می آید. (344203)
ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۲:۴۰
معنای آزادی بیان رو داخل خودتونم زیر سوال می برید؟؟؟؟؟...
این آقا که با خودتونه با هم کنار بیاید (344161)
آرش از روستا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۳:۰۴
واقعا منم تعجب کردم... سال 90 کدوم رفاه وجود داشت؟؟؟ حتی نمک و تاید توی بازار گیر نمیومد.... سال 90 بدترین سال اقتصادی تاریخ ایران بود. (344164)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۵:۲۹
واقعا معلوم نیست دولتمردان روحانی با خودشون چند چندن! آخه مرد حسابی سال 90 اوج بدبختی ایرانیان بود اونوقت غبطه اون دوره را می خوری! این هم از دولت امیدمون! جوری میگه سال 90 که انگار داره از قبل از انقلاب سخن میگه! (344168)
پ-ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۶:۵۶
سال نود سالیه که برخی میگین حا ضریم یارانه ها را نگیریم ولی برگردیم به ان سال (344172)
فردوس توسی
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۷:۰۲
یاد دولتهای سازندگی و بخصوص اصلاحات بخیر ک بیشتر از دولتهای بعد ب معیشت معلمان توجه داشتند (344176)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۷:۵۱
درست گفت منظور سال 1990 میلادی است و زمان شاه و طاغوت .امیدوارم زمان حالا ارزانی گران نشودو یادداشت بسیار مستدل و پخته ای بود (344180)
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۸:۲۴
سال 90راخوب به خاطر دارم .سالی که ازکابوس وارترین سالهای دوران معاصربوده وخواهد بود.چه زیبا گفته جناب رضا قلی که مردمان این دیارهمان مردمان متعلق به جامعه ای نخبه کش هستند که ساعتی راکفن می پوشند ویا مرگ یامصدق می گویند وبه طرفه العینی رنگ عوض کرده وشعارمرگ برمصدق سرمی دهند ودرطرفداری ازشاه سینه چاک میکنند.چه زود یادمان می رود بلاهایی که در آن 8 سال کذایی برسراین مرزوبوم آوردند وچه چپاول ها که نکردند.شاید جناب جهانگیری درآرزوی اختلاس های سالهای 84 تا 92هستند که این چنین پارادوکس گونه سخن میگویند (344182)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۸:۳۷
دولت مردان آقای رئیس جمهور را باید تیم ملی گاف نام گذاری کرد !!!! (344185)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۸:۴۶
حداقل لازمه حرکت در مسیر رسیدن به شرائط سال نودوحتی شرائط بهتر از ان در بخش اقتصاد ومعیشت هدایت پول های سرگردان به تولید کاهش هزینه تولید و نیزتولیدنسبتا انبوه با قیمت قابل رقابت وممانعت از فعالیت بازارهای موازی است و...در حال حاضر هرجند تورم روند نزولی داشته معتقدم نرخ ان بیشتر ونیزتورم منفی ورکودی است که با تقویت تولید نرخ تورم مثبت ورونقی خواهد شد (344186)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۸:۵۰
اگر یکبار دیگر سخن ایشان را دقیق تر بخوانید میفهمید منظورشان اینست که به شرایط اوایل سال ۹۰ برگردیم.اتفاقا چون در آن سال ضربات وحشتناکی به اقتصاد وارد شد بازگشت به آن سخت است. منظور آقای جهانگیری اواخر آن سال فاجعه بار نیست. زیرا در طول این سال در اقتصاد کشور خسران فراوانی اتفاق افتاد و شرایط از اوایل سال تا اواخر آن زمین تا آسمان تغییر کرد. در ضمن آقای جهانگیری نگفته رسیدن به شرایط سال ۹۰ هدف دولت است بلکه گفته برگشتن به شرایط اوایل آن سال هم سخت و زمانبر است چه برسد به ۸۴ (344187)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۱۹:۱۵
مشخصا نرخ تورم نزولی ومنفی(رکودی) به نزولی ومثبت(رونقی) تغییر یابد (344191)
ALI
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۲۰:۱۳
انتظارات براورده نشد وخیلی به حرف مردم اعتنایی نشده ونمیشود،در صورتیکه برای پیش بردن سیاستهای غلطشان از مردم مایه می گذارند.کارهایی شده ولی قالبی نباید فکر کنیم وانتقادها باید باشد مردم هم انصاف دارند وخوب تشخیص می دهند.اجرای سیاستهای اقتصادی درست با شاموتی بازی فرق می کند.اعداد وارقام نیاز به تحلیل دارند. (344195)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۲۲:۴۲
مدیران روحانی دارند منفعل هجمه ها و تبلیغات می شوند و حرف های غیر منطقی می زنند باید رفاه سال های 1381تا1383مد نظر باشد باید رشد اقتصادی 10درصدی و تورم 2درصدی هدف باشد روزمرگی که هنر نیست. (344200)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۰۳:۰۲
اولأ مگر هر چی جهانگیری بگه درسته و مردم درک و فهم ندارن ؟ثانیا 3 سال پایانی محمود از بدترین سالهای ملت بوده دوستی در آنزمان میخواست آسانسور بخره فروشنده در عوض ریال دلار میخواست اجناس احتکار میشد روزانه و حتی ساعتی بالا میرفت جهانگیری با این حرف وجهه خودش رو خراب میکنه در زمان روحانی مشگلات کم نیست ولی ایشون دولت رو در چه شرایطی تحویل گرفت کشور هرگز وضع نرمالی نداشت و دلیل عدم موفقیت ایشان کارشکنی بسیار گسترده مخالفان و کاسبان تحریم میباشد . (344209)
یه کم تعقل و یادآوری
United States
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۰۳:۰۲
چقد مردم بد برداشت میکنن منظورش قدرت خرید مردم قبل گرانی دلاره که دولت پاکدست تو کاسه کوزه مردم گذاشت بعد گرانی دلار به بیش از 3.5 برابر قدرت خرید مردم و تبع اون رفاه مردم کاهش شدید داشت یعنی فهم این قضیه اینقدر پیچیدگی داره!!!!!!!!!!!
بچاپ بهار که دلگیرم از نچاپیدنات (344210)