به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۴:۱۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۲۴۱۳۵
اقدام سئوال‌برانگيز هما در برابر الزام یاتا

چرا هواپيمايي هما توان رقابت را ندارد؟

چرا هواپيمايي هما توان رقابت را ندارد؟
صادق سرافراز *

گروه اقتصادي: این روزها تقریبا اكثر كارشناسان، نخبگان و مدیران فعال در صنعت حمل و نقل هوایی نسبت به مشكلات شركتهای هواپیمایی اذعان دارند، در این بین شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- هما به دلایل متعدد، در وضعیت وخیم‌تری نسبت به سایرین قرار دارد. اگر فاكتور تحریم‌هاي بین المللی را كنار بگذاریم به راحتی در مي‌یابیم كه عمده مشكلات موجود در شركت هما مربوط به سو مدیریت‌ها و ... مي‌باشد.

این شركت به دلیل نوع ساختار دولتی، عدم نظارت دقیق و از همه مهمتر ضعف در تصمیم گیری صحیح مي‌رود كه جایگاه اصلی خود را به راحتی به سایر رقبای داخلی بسپارد، چنانچه در بررسی آمارهای اعلامی چند سال اخیر در بخش حمل و نقل مسافر و بار این سیر نزولی نسبت به سایر شركتهای داخلی، كاملا مشهود و نمایان است.

یاتا به تازگی شركتهای هواپیمایی عضو را ملزم به استفاده از كتاب الكترونیكی كرده است، كتابی كه در قالب یك تبلت تهیه و در اختیار خلبان‌ها گذارده مي‌شود و در حقیقت جایگزین كتاب پرواز مي‌شود، البته این تبلتها مجهز به سایر امكانات از جمله مكان یاب و نرم افزار‌هاي تخصصی دیگر مي‌باشد و حقیقتا وجود آن برای خلبانان در هواپیما لازم و ضروری به شمار مي‌رود.

اشاره به این خبر، در حقیقت بهانه‌اي بود برای بیان یك درد، برای مقایسه خرد هما به عنوان یك ایر لاین با سایر شركتهای مشابه داخلی. هما در برابر این الزام یاتا چه كرد و سایرین چه كردند؟
شنیده‌ها حكایت از آن دارد كه هما با وجود دارا بودن وخیم‌ترین شرایط اقتصادی و مالی، به همت درایت مدیران نخبه خود تعداد 400 عدد تبلت از بهترین مارك آن به ارزش بیش از 12 میلیارد ریال خریداری و در اختیار 400 نفر از خلبانان خود قرار داده است! خلبانانی كه به دلیل زمین‌گیر شدن بیش از 60 درصد ناوگان این شركت، و تایپ خود بعضا یك یا دو پرواز در ماه انجام می‌دهند!

شركت ماهان هم تبلت‌ها را تهیه كرد، اما نه برای خلبانها بلكه برای هواپیماهايش. سئوال اينجاست:
آیا هما هم نمي‌توانست در این شرایط بغرنج اقتصادی تنها به خرید 15 تبلت برای حدود 15 فروند هواپیمای فعال خود اقدام نماید؟ آیا قسمت دیسپچ هما قادر نبود تا نسبت به تحویل و دریافت این كتاب الكترونیكی به خلبانان اقدام نماید؟ قطعا این چالش هم به مانند سایر مشكلات و گرفتاری‌هاي هما با توجیه رو به رو خواهد شد و در مدت كوتاهی به باد فراموشی سپرده مي‌شود.

اما بدهی هما بابت سوخت، امور پیمان، عوارض فرودگاه، معوقات كاركنان و...غیره فراموش شدنی نیست. هدف از طرح این نقد سازنده در حقیقت جلب توجه و نظر مدیران این شركت به مقوله بهره گیری از خرد جمعی در هماست. همان خردی كه مي‌تواند برای رفع بیكاری اجباری خلبانان هما پیشنهاد اعزام موقتی آنان به سایر خطوط را بدهد و این مرحله حساس گذار را با كسب درآمدهای نجومی برای این شركت هموار نماید.خردی كه قادر است راه بازگشت سرافرازانه هما به اوج را به دنبال آورد و یا همچنان این شركت را در سراشیبی سقوط فرو ببرد.

* كارشناس صنعت حمل و نقل هوايي

۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۱۳:۵۴
تبلت خوب حدود ۲ میلیونه که میشه ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومن..اون ۳۰۰ میلیون اضافه واسه چی بوده؟
یه بودجه ای گرفتن حیف میلیش کردن تا بره (185443)