به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۰:۳۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۳۰۹۷۳

دو مقاله وارده درباره طرح سبد كالا

دو مقاله وارده درباره طرح سبد كالا
هدف دولت آقای روحانی از چنین کاری چه بوده است؟
امید سعیدی

طرح سبد کالای دولت روحانی نشاندهنده این قضیه تلخ است که هنوز دولت و حتی مردم نتوانسته‌اند ویرانی هشت سال گذشته را دوباره بسازند و هنوز روی همان ویرانه دولت قبلی تنها لگد مي‌زنیم به جای ساخت و سازی نو. تفکر احمدی نژادی و تقسیم سبد کالا و کشاندن مردم در صف بدین معنا است که هنوز دولت خود را ولی و صاحب مردم فرض مي‌کند در حالی که در کشورهای توسعه یافته این دولت‌ها هستند که به مردم وابسته هستند.

همه اقتصاد دانان مي‌دانند که انجام طرح هدفمند سازی یارانه‌ها بدین شکل فلج کننده اقتصاد است اما حتی دولت تدبیر و امید و اعتدال هم نتوانست این حرکت پوپولیستی دولت قبل را اصلاح کند. پخش تصاویر مردم ایران در رسانه‌هاي بین الملل این شائبه را ایجاد مي‌کند که مگر چه بر سر این مردم و فرهنگ این مردم آمده که برای تکه‌اي نان اینگونه در فکر پشت سر گذاشتن همدیگر و رسیدن به اول صف دریافت سبد کالا هستند.

براستی هدف دولت آقای روحانی از چنین کاری چه بوده است؟ آیا او نیز به دنبال جلب محبوبیت اقشار ضعیف جامعه و استفاده از این اهرم برای سر پوش گذاشتن بر ضعف‌هاي دیگر نیست. اینکه این دولت امید‌هايي در دل مردم ایجاد کرده و حرکت‌هاي مثبتی نیز انجام شده جای تقدير و تشکر است اما همان طور که باید تقدیر کرد جاهایی هم باید نقد دولت کرد تا بیراهه نرود چرا که من ایرانی هستم و دغدغه زندگی کردن ذر ایران را دارم و عاشقانه مردمم را دوست دارم و خدشه دار شدن آبروی این مردم خط قرمز هر انسانی باید باشد، امیدوارم که دولت تدبیر و امید به سیاست‌هاي داخلی نیز مانند سیاست‌هاي بین المللی اهمیت ویژه‌اي قائل شود.

محمدي
جناب آقاي رئيس جمهور با سلام و احترام
بحث اهداي سبد كالا مي‌تواند طرح مثبت و كارآمدي براي دولت جنابعالي باشد اما نه به بخشي از مردم جامعه و قشر آسيب پذير كه متاسفانه جداكردن آسيب پذير از غير آسيب پذير به معضلي بزرگ و ملي تبديل گشته است. هر تصميمي كه براي عده اي خوب و براي عده اي بد باشد باعت تقسيم و تفكيكف جامعه و دو قطبي شدن فضاي جامعه شده و عده اي را از گردونه حمايت از دولت جدا مينمايد و چه بسا با اهداي چند قوطي روغن به ظاهر كم ارزش به تعدادي از افراد جامعه، حمايت چند ميليوني اقشاري كه به ظاهر بي نيازند را از دست بدهيد. معيار و الگوي برنامه ريزان جنابعالي در تفكيك افراد جامعه چيست؟

اگر كسي همت بلندي داشت و در زندگي دوچندان زحمت كشيد و تحصيلات عاليه و تفكرات اقتصادي داشت را بايد از او رويگرداني شود. چونكه بنده نيز كارمندي معمولي بيش نيستم اما به دليل ارادتي كه به جنابعالي دارم نگران از دست رفتن آراي مردم در دور بعد و افتادن مجدد جامعه به دست خواص مي‌باشم. اگر بطور كلي يارانه را جمع كنيد براي شما و جامعه بهتر است تا اينكه بين مردم تفاوت قائل شويد. صادقانه مي‌گويم متاسفانه بحث يارانه به دغدغه اصلي مردم تبديل گشته و هيچ نفعي جز ايجاد تورم و تن پروري و ايجاد اختلافات خانوادگي و غيره كه در اين بحث مجالش نيست در پي نداشته است. تمنا دارم يكبار براي هميشه اين دندان خراب را از دهان اين جامعه بيمار كشيده و دور بريزيد مطمئن باشيد محبوبتر خواهيد شد. والسلام

صابر
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۲:۳۷
آقای رئیس جمهور محترم و محبوب مردم ایران سلام .
ضمن تشکر از اقدام بجا و شایسته ی حضرتعالی درخصوص اهدای سبد کلا به اقشار کم درآمد بجاتر بود هزینه را در حساب افراد واریز و به خودشان حق انتخاب و خرج می دادید تا هرجا که لازم بود هزینه کنند تا عزت و ابرویشان حفظ شود. (205484)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۳:۲۲
هر دو یاد داشت خوب و قابل تقدیر است میتوان گفت که واقعا نقد دلسوزانه است ولازم است مسئولین محترم بدقت در این موارد تامل فرمایند
-
نظر بنده هم این است که در حقیقت امر این یارانه کمک دولت به مردم نیست
جبران بخشی از تورم وفقر تحمیل شده به مردم از طریق بد اجرا کردن هدفمندی توسط دولتن قبل است
اولا چه دولت قبل وچه دولت فعلی تصور نکند که ترحم وکمک به مرزدم است
همانطوریکه عرض کردم جبران بخشی از خسارتی است که به نردم وارد شده
به هزینه هر نفر 200000تومان اضافه شده وسپس 45000تومان ان پس داده میشود (205498)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۹:۵۰
چراهرکاری خراب میشه باز یقه دولت قبلی رابه ناحق میگیرید.الحق دولت قبل به فقرا وضعفا خدمت میکرد.درودبراحمدی نژاد (205570)